Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Jaká je budoucnost pneumatik?

Pneumatiky jsou každodenní součástí našich životů už přes 100 let. Za tu dobu prošly více i méně patrným technologickým vývojem, který byl poháněn snahou významných výrobců pneumatik přijít s lepšími pneumatikami než konkurence.

Technologický pokrok se ale rozhodně nezastavil – právě naopak. Proto odborníci v laboratořích firem Michelin, Continental nebo Bridgestone nezahálejí a pracují na revolučních inovacích. Podívejte se s námi na některé z nich.

 

Smart tires (chytré pneu)

Chytrý telefon je označení, pod kterým si snadno dokážeme představit důmyslnou technologickou vychytávku. Ale chytré pneu? Očekávat od pneumatik schopnost počítat, se může na první pohled zdát trochu zvláštní, ale dává to smysl. Chytré pneu totiž například dokáží podávat informace o nahuštění. A nejspíš budou brzy umět i víc než to – výzkumníci firmy Hankook pracují na pneumatikách, které dokáží změřit stav vozovky nebo zatížení vozidla.

Chytré pneumatiky najdou uplatnění především u chytrých aut.

Všechny tyto technologie jistě usnadní mnoha lidem řízení i péči o vozidlo, jejich hlavní přínos ale tkví ve vývoji a výrobě samořídících aut. Umožní jim totiž mnohem přesnější navigaci díky informacím o okolí i o stavu auta.

Pneumatiky bez vzduchu

Díky další vychytávce od firmy Hankook se už nejspíš blíží doba, kdy nebudete muset řešit nafukování svých pneumatik. Nový model pneumatik bez vzduchu totiž v testech obstál i při rychlostech blížících se 300 km/h. Speciální tvarování materiálu pneumatiky jí dává pružnost srovnatelnou s běžnými „nafukovacími“ pneu. Navíc je vyrobena z ekologicky šetrných materiálů a oproti běžným pneu má navíc ještě jednu výhodu – nelze ji píchnout.

Takto vypadá model pneu bez vzduchu z dílny firmy Michelin.

 

Samodofukovací pneumatiky

Technologie samodofukovacích pneumatik je již nějakou dobu používána u armádních a užitkových vozidel, takže její masové komerční uplatnění u osobních vozidel je jen otázkou času. Technologie samodofukovacích pneumatik využívá senzoru, který sleduje výšku tlaku v pneumatice. Pokud hladina tlaku klesne, pneumatika se automaticky dofoukne, přičemž využívá pohybu kola. V případě příliš vysokého tlaku se pak vzduch uvolní za pomoci speciálního ventilu.

Vývoj všech zmíněných technologií už trvá několik let a narazil již na celou řadu komplikací. Přesto je pouze otázkou času, kdy se jich dočkáme v běžné distribuci. Zatím nám tak nezbývá nic jiného než si vybrat z nabídky kvalitních pneumatik, které jsou na trhu k dostání.

 

Zdroj foto: Wikimedia.org

Nahoru