Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Letní

AutoZeitung (DE) 2008

Šířka
225
Profil
45
Průměr
17

Je bezpečný, komfortní a sportovní - VW Golf - spojuje všechny tyto vlastnosti. Ale jak bezpečné a dobré auto opravdu je, nezávisí jedině na vozidlu, ale také na vybrané velikosti pneumatiky a značce pneumatiky: Je použitý model zaměřený spíše na pohodlí nebo sportovně, zvládají to pneumatiky v dešti, nebo jsou určeny jen pro výlety v krásném počasí? Zodpovíme vám na tyto otázky a otestujeme aktuální kolekci pneumatik v běžném rozměru 225/45 R 17 Y na VW Golf FSI se 170 koňmi.

Jejich schopnosti musí ukázat 16 různých výrobků na testovací dráze Pirelli v brazilském Sumare. Mezi ně patří 6 novinek od firem Dunlop, Firestone, Hankook, Nokian, Pirelli, a Uniroyal. Letní pneumatiky předvádějí své schopnosti ve 12 disciplínách. V obecném kontextu nakonec nevítězí specialisti na mokrou nebo suchou vozovku, nýbrž pneumatiky, jejichž využití představuje nejlepší kompromis pro všechny podmínky.

Pečlivě připraveno, tzn. se správným tlakem vzduchu a s čistým označením čeká 16 kandidátů na start jednotlivých zkoušek: Barum Bravuris, BF Goodrich G-force Profiler, Bridgestone Potenza RE 050 A, Continental Sport Contact 3, Dunlop SP Sport Maxx TT, Firestone Firehawk S790, Fulda Carat Excelero, Goodyear Eagle F1 A, Hankook Ventus V 12 Evo, Kumho Ecsta, Michaelin Pilot Sport 2, Nokia ZG2, Pirelli P Zero, Toyo Proxes T1, Uniroyal Rainsport 2 a Vredestein Ultra Sessanta. Jako první se půjde na disciplínu mokro. Dráha se bude uměle zavlažovat, aby měli všichni kandidáti stejné podmínky. Při konstantní hloubce vody musí při brždění každá pneumatika ukázat své schopnosti.

Se špatnými pneumatikami při 100 km/h se může průměrná brzdná dráha na mokré vozovce prodloužit až o 8 metrů ? je to délka, která může být pro řidiče v případě nehody životně důležitá. Na místě, kde Golf s pneumatikami Hankook už stojí, jede Golf s pneumatikami Fulda ještě zbytkovou rychlostí 40,9 km/h. Poté přichází Pirelli se 40,4 metry. I u aquaplaningu dochází při testech ke zřetelným rozdílům.

Pirelli a Fulda při hloubce 6 milimetrů při aquaplaningu dobře potlačují vodu, a to při rychlosti více než 80 km/h, Uniroyal a Vredestein se dostávají blízko k 80 km/h, zatímco Toyo už má při 70 km/h potíže neztratit kontakt s vozovkou. V průměru se pohybuje naměřené pole v oblasti 75km/h. Ale nebojte se, takto hlubokou vodu najdeme na vozovce jen ve výrazně vyjetých stopách. Ale ten, kdo by se v zatáčce zničehonic s takto hlubokou vodou setkal, na tom bude nejlépe s pneumatikami Continental a to výrazně. Kde BFGoodrich, Kumho a Toyo již ztrácejí boční vedení, tam Conti ještě vůbec ani nepociťuje, že jede na vodě.

I když správné řidiče nepřekvapí žádná kaluž, mohou defenzivně zaměření řidiči zvolenou rychlost při zatáčení špatně odhadnout. Co se potom stane a jak se dá Golf opět ovládat ukazují testy ovladatelnosti a v kruhu. Rychlost zde není rozhodujícím kritériem, nýbrž jak lehce se dá Golf ovládat. Pirelli a Goodyear dosahují nejlepších časů, Dunlop však zanechává nejbezpečnější a nejstabilnější dojem, zatímco Kumho a zvláště Vredestein dostávají Golfa do prudkého vybočení, z čehož se leckterý řidič může pěkně zapotit. Obzvlášť u pneu Vredestein se výrazná nedotáčivost vozidla náhle mění v přetáčivost vozidla.

Jak už bylo zmíněno: Pro celkové vítězství v testu přicházejí v úvahu jen ty pneumatiky, které splňují všechny podmínky. Vedle jízdy na suchu patří k dobrému ohodnocení také brždění. Nejkratší brzdnou dráhu dosahuje Golf s pneumatikami Hankook (36,7 metrů). Po něm následují Bridgestone, Kumho, Pirelli (37,5 metrů) a Nokian (37,8 metrů). Poslední místo se uděluje pneumatikám Barum (41,4 metrů).

Při testech ovladatelnosti se ze 16 kandidátů projevuje jako nejsportovnější Pirelli P Zero. Současně s Dunlopem je nejrychlejší a řidič se s nimi cítí dobře. U Pirelli reaguje nejpřesněji zase řízení, pneumatika má ideální boční vedení a je optimálně vyvážená. Hektické reakce při změně zátěže je pro ni cizí pojem.

Toto platí podobně i pro Dunlopky, se který Golf při změně zátěže reaguje velmi lehce. Také Continental suverénně a bezpečně vytváří kontakt mezi vozidlem a vozovkou. Co se týče bezpečnosti jízdy je na stejné úrovni jako Pirelli. Do této špičkové skupiny patří i Bridgestone a Goodyear. Goodyear silněji reaguje na změnu zátěže. U Bridgestone řízení nereaguje tak, jak by bylo žádoucí.

Fulda, Nokia a Toyo jsou pro jízdu nejobtížnější. Fulda má obzvláště v úzkých zatáčkách výraznou nedotáčivost, zatímco v rychlých zatáčkách se záď vozidla vyvrací. Podobně toto platí i pro Nokian, zde vyvracející se záď způsobuje při řízení opravdové potíže. Jeho špatná nedotáčivosti vozidla však není tak význačná jak u Fuldy.

Nakonec je vítězem stává nová pneu Pirelli ? vyhrála hlavně v hodnocení na suchu a na mokru. Na druhém místě je Conti, následuje Dunlop.

Název pneumatiky Sucho Mokro Sníh Led Komfort Hlučnost Valivý odpor Opotřebení Celkové hodnocení
Pirelli PZero - - - - - - - - 3
Continental SportContact 3 - - - - - - - - 3
Dunlop SP Sport Maxx TT - - - - - - - - 3
Hankook Ventus V12 Evo - - - - - - - - 3
Bridgestone RE050A - - - - - - - - 3
Michelin Pilot Sport PS2 - - - - - - - - 3
Uniroyal RainSport 2 - - - - - - - - 3
Nokian Z G2 - - - - - - - - 2
Goodyear Eagle F1 Asymmetric - - - - - - - - 2
Vredestein Ultrac Sessanta - - - - - - - - 2
BFGoodrich G-Force Profiler - - - - - - - - 2
Firestone SZ90 - - - - - - - - 2
Fulda Carat Exelero - - - - - - - - 1
Kumho Ecsta KU31 SPT - - - - - - - - 1
Barum Bravuris - - - - - - - - 1
Toyo Proxes T1-R - - - - - - - - 1
Název pneumatiky Sucho Mokro Sníh Led Komfort Hlučnost Valivý odpor Opotřebení Celkové hodnocení
Nahoru