Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Gumování a burnout – působivá show, nebo zbytečnost?

Gumování, pálení pneumatik, burnout – to jsou řidičské kratochvíle, které možná na oko působí poutavě, ale žádnému autu dvakrát neprospívají. Přesto se o tyto kousky pokouší řada majitelů aut, kteří chtějí na své okolí zapůsobit. Pojďme se zaměřit na to, co s sebou gumování či burnout nesou, jak si je vyzkoušet a kde pro ně může být vhodné místo.

Protáčení kouřícího kola automobilu

Při burnoutu neboli pálení pneumatik dochází k rychlému protáčení kol na místě, při kterém vzniká hustý kouř.

Při gumování se neničí jenom pneumatiky

Pokud si chcete vyzkoušet gumování nebo pálení na vlastní kůži, počítejte s tím, že snížíte životnost pneumatik a uškodíte i dalším důležitým součástem vašeho auta. Trpět budou všechny konstrukční díly, které se kroutí a ve kterých vznikají rázy. Brzdy, převodovka, hřídele i poloosy budou nadměrně zatížené a při dlouhém a častém gumování možná i zralé na výměnu. Sami si odpovězte na otázku, jestli pár vteřin slávy stojí za riziko předčasné návštěvy autoservisu.

V čem spočívá burnout a gumování

Pojmem burnout neboli pálení pneumatik se zpravidla označuje rychlé protáčení kol na místě, při kterém dochází k nadměrnému zahřátí pneumatik a vytvoření hustého kouře. Gumování se pak provádí při pohybu auta, které za sebou zanechává viditelnou stopu doprovázenou dýmem.

Jak při burnoutu, tak klasickém gumování dochází k přetěžování dílů vozidla a ke snížení životnosti pneu. Po pořádném burnoutu jsou pak pneumatiky zpravidla okamžitě zralé na výměnu. Pokud si tak chcete užít jízdu v kouřové cloně, použijte starší pneumatiky a po akci je co nejdříve vyměňte za nové. Vyberte si třeba některé z nejlepších sportovních pneu pro rok 2020. Pálení pneumatik na nich ale raději nezkoušejte. I když jsou stavěné na rychlou jízdu a prudké brzdění, při gumování nebo pálení vám dlouho nevydrží.

Chcete si vyzkoušet burnout?

Jestli si i přes všechna úskalí chcete pálení pneumatik vyzkoušet, dobře vám to půjde na silnějším stroji s manuální převodovkou, více než čtyřválcovým motorem a velkým počtem koní. Zkušení řidiči zvládají gumovat a pálit pneu i na slabších a méně vhodných bourácích, výsledný efekt však nebývá tak působivý.

A teď jak na to? Zařaďte první rychlostní stupeň a sešlápněte spojku co to jde. Přidejte plyn, nechejte motor naběhnout do vyšších otáček a následně uvolněte spojku. Máte-li dostatečně silné auto, začnou se kola protáčet a po chvíli vůz vyrazí vpřed. Chcete-li pálit gumy na místě, před uvolněním spojky zatáhněte ruční brzdu a počkejte, až se objeví pořádný oblak dýmu. Gratulujeme, právě jste si vyzkoušeli svůj první burnout a možná si i kompletně zničili pneumatiky, nebo poškodili některý důležitý díl auta.

S mustangem zvládne burnout každý

Zatímco v našich končinách je pálení pneumatik a gumování vnímané spíše negativně, v USA má mnohaletou tradici a řadu příznivců. Pořádají se různé soutěže v burnoutu, zdolávají se rekordy a organizují velké přehlídky. Mezi sportovními vozy dokonce existují i modely, které jsou pro pálení pneumatik přímo navržené. Patří mezi ně především Ford Mustang, u kterého můžete stiskem tlačítka zapnout funkci „burnout“. Po aktivaci dojde k zablokování předních brzd a odpojení těch zadních. Stačí pak jen šlápnou na plyn a o nic dalšího se nestarat.

Štiplavý kouř z gumy má negativní vliv na životní prostředí

Každému je nejspíš jasné, že při pálení pneumatik dochází k produkci velkého množství emisí, které mají negativní dopad na životní prostředí. Pokud si na volném prostranství sami zagumujete, planetu tím až tolik neohrozíte. Jinak je tomu v případě pořádání velkých burnoutových akcí, při nichž shoří během pár minut i několik stovek pneumatik.

S tím souvisí i vyjádření instituce Guinness World Records, která vede v auto-moto oblasti řadu záznamů včetně nejdražších aut světa. Její představitelé se rozhodli kvůli negativním dopadům na životní prostředí skončit s monitorováním rekordů v počtu simultánně prováděných burnoutů. Prvenství tak na dlouhou dobu zůstane americké exhibici Summernats, při které se v roce 2019 v jednu chvíli pálily pneumatiky na 126 autech.

Gumování si na svém stroji klidně vyzkoušejte, ale jedině na volném prostranství nebo lépe na tuningových akcích a exhibicích. Hrabání kol do provozu zkrátka nepatří a nemá žádný význam.

Neodolali jste a trochu toho gumování a burnoutu jste si vyzkoušeli? Pak má váš vzorek jistě dávno svou nejlepší hloubku za sebou a je nejvyšší čas pořídit nové obutí.

 

Vybrat nové kvalitní pneumatiky

 

Zdroj fotografie: Depositphotos.com

Nahoru