Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Kapalina do posilovače řízení: Kdy ji doplnit a jaká barva do vašeho serva patří?

Posilovač řízení je stejně skvělý vynález jako posilovač brzd. Usnadňuje řidiči život v tom, že nemusí vyvíjet velkou sílu, aby otočil volantem. Pro správné fungování se ale systém posilovače řízení neobejde bez oleje, který je potřeba kontrolovat jako každou provozní kapalinu. Víte, kdy a jak ho doplnit, a jaká barva je po chuti vašemu autu?

kapalina do posilovače kol

Hydraulický olej většinou stačí dolít, někdy je ale nutná kompletní výměna.

Jak funguje posilovač řízení?

Hydraulickým posilovačem řízení je dnes vybavená valná většina vozů, takže „cítit přední kola ve volantu“ je pohádkou minulosti. S nástupem hybridů a elektromobilů se na scénu derou i elektrické posilovače, tam ale starost o kapalinu odpadá. Hydraulika se však bez servo oleje neobejde.

Pro chod celého mechanismu je tato kapalina nezbytná, ale základní hybnou silou je tradičně motor. Ten pomocí řemene (nebo řetězu) pohání hydraulické čerpadlo posilovače, které v kapalině vytváří tlak na řízení. Podle toho, jak otáčíte s volantem, se otevírají ventily, a tlak kapaliny vám zpětně tuto činnost ulehčuje.

Kapalinu kontrolujte pravidelně

Životnost posilovače řízení je shodná s životností vašeho vozu, ale mohla by ji zkrátit nekvalitní kapalina, nebo její nedostatek. Když jste se seznamovali se svým autem, určitě jste zaregistrovali doporučení výrobce na pravidelné kontroly a výměny kapaliny v daných intervalech. I ona totiž v průběhu času mění své vlastnosti, což může mít vliv na jednotlivé komponenty systému. Velmi nízká hladina hydraulického oleje by mohla být dokonce fatální pro čerpadlo.

Jak doplnit kapalinu do posilovače řízení?

Zásobník kapaliny najdete v motorovém prostoru a poznáte ho podle víčka, na kterém je symbol volantu, případně nápis „Power Steering“. Nádobka je většinou plastová, ale může být i kovová. Při pravidelné kontrole nejdřív ověřte stav hladiny. Způsob závisí na tom, jaký typ nádobky máte.

  • Na průhledné nádobce s vyznačenými ryskami („MIN“, nebo „MIN“ a „MAX“) poznáte hladinu oleje „pouhým okem“.
  • Druhou variantou je kontrola přes měrku, která je součástí víčka. Postup provádějte stejně, jako u kontroly hladiny oleje v motoru – měrku nejdřív očistěte, znovu ponořte a vytáhněte. Podle rysek pak uvidíte, jestli je hladina v přípustných mezích.

Když bude oleje nedostatek, dolejte ho, ale dávejte pozor, abyste nádobku nepřeplnili. V provozu se vlivem vysokých teplot olej rozpíná, což by mohlo způsobit zbytečné komplikace. Raději dolejte méně, zkontrolujte hladinu přes měrku, a případně proceduru opakujte. 

Otevření nádobky vás tak jak tak nemine, protože byste měli zkontrolovat také barvu kapaliny. V případě, že by byla nahnědlá nebo až černá, značí to znečištění gumovými částmi spojovacích hadic nebo těsnění, a měli byste neprodleně vyhledat servis.

nádržka servo kapaliny

Nádržka na olej do posilovače řízení je většinou označená symbolem volantu a je propojená se servo pumpou.

Jaký olej do posilovače řízení vybrat?

Hydraulický olej se rozděluje, podobně jako chladicí kapalina, podle barev, resp. značky auta. Pokud ji budete chtít dolít, v žádném případě nesmíte smíchat různé barvy! Mohli byste tak poškodit těsnění nebo zničit čerpadlo.

  • Žluté oleje jsou vyvíjené koncernem Daimler a používají se převážně ve vozech Mercedes Benz.
  • Červené oleje jsou známé jako Dexron a používají se ve vozech Toyota, Hyundai, Nissan, Kia, Mazda nebo General Motors.
  • Zelené oleje se používají ve vozech koncernu Volkswagen, BMW, Volvo, Ford nebo Bentley.

Kromě chladicí kapaliny jsou si hydraulické oleje podobné i s motorovými oleji, protože se dělí na minerální, polosyntetické a syntetické. Platí tady stejné pravidlo, jako u barev – tyto typy nesmíte smíchat. Vždy doplňujte ideálně originál doporučený výrobcem, který plní normy pro váš vůz. Jaké mají jednotlivé typy výhody a nevýhody?

MINERÁLNÍ

+ nižší cena

+ nejsou agresivní vůči gumovým prvkům

kratší životnost

náchylné ke zvýšené tvorbě pěny

POLOSYNTETICKÉ

+ nižší viskozita

+ odolné vůči tvorbě pěny

jsou agresivní vůči gumovým prvkům

SYNTETICKÉ

+ nízká viskozita

+ odolné vůči tvorbě pěny

+ obsažené látky snižují destruktivní vliv na gumové prvky

+ odolné vůči extrémním teplotám

+ nejdelší životnost

vyšší cena

Výměna kapaliny v servořízení není nutná jen při změně barvy

Důvodů, proč měnit kapalinu v posilovači řízení, je víc, než jen nežádoucí zbarvení. Na zhoršení její kvality se podílí příliš agresivní styl řízení, poškozené těsnění, přehřívání, ale i špatně zvolený typ kapaliny. Samotná výměna je na rozdíl od doplnění o něco složitější, proto doporučujeme navštívit autoservis, pro který je tento úkol běžnou rutinou.

Závadu spojenou s posilovačem vám může signalizovat kontrolka na přístrojové desce, ale problém s kapalinou zvládnete diagnostikovat i svými smysly.

  • cítíte zvýšený odpor volantu
  • slyšíte nezvyklý hluk při točení s volantem
  • vidíte pravidelný únik kapaliny
  • cítíte z kapaliny zápach hoření

Než se vydáte na cestu za novým letními zážitky, nezapomeňte si řádně připravit auto na dovolenou. Pokud jste z Opavy a okolí, rádi vám váš vůz prohlédneme, aby vás na cestě nic nepřekvapilo.

 

Objednat se do servisu

 

Nahoru