Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

4 věci, které jste nevěděli o pneumatikách

Pneumatiky vypadají pořád stejně – jsou kulaté a černé. Nebo ne? Většina lidí žije v představě, že pneumatiky se za posledních několik desítek let změnily jen minimálně. Opak je ale pravdou – designéři všech předních výrobců pneumatik neustále usilovně pracují na tom, aby pneumatiky ujely delší vzdálenost při co možná nejnižší spotřebě paliva a maximální bezpečnosti. Jaké jsou nejnovější trendy na poli vývoje a výroby pneu?

120926-F-EW478-671

Kdo by to byl řekl, že i pneumatiky mohou být taková věda?

# 1 Pneumatiky s technologií run-flat zvládnou s defektem ujet až dalších 100 kilometrů

Výrobci běžně navrhují run-flat pneumatiky tak, aby ujely aspoň 50 km při rychlosti 50 km/h (někdy se uvádí až 80 km/h, my se držíme konzervativnějšího odhadu). Při nižších rychlostech s nimi ale zvládnete dojet i mnohem dál – důvodem je nižší zahřívání běhounu i celé pneumatiky při pomalejší jízdě.

flatfoot-76564_960_720

Run-flat pneumatiky vám usnadní řešení defektu.

Pro lepší představu může posloužit analogie s kancelářskou sponkou. Když se ji pokusíte rychle ohnout tam a zase zpět, snadno ji zlomíte. Když však tento úkon provedete pomalu, jednoduše ji zohýbáte do požadovaného tvaru a bude vám sloužit o poznání déle. Samozřejmě ale vždy hrají velkou roli konkrétní vlastnosti vašich pneu. Pokud chcete mít jistotu prémiové kvality, doporučujeme například run-flat pneumatiky Continental.

# 2 Elektřina může být pro pneu problém

Směsi používané k výrobě pneumatik dnes obsahují méně uhlíkové černě (sazí) kvůli zmenšení valivého odporu a hmotnosti. To má ale za následek výrazně sníženou elektrickou vodivost mezi vozidlem a povrchem vozovky. Řešením je „zemnící pásek” na povrchu pneumatiky – tenký, souvislý pás gumy, který slouží jako účinný vodič mezi pneumatikou a vozovkou a díky němuž je vozidlo vždy bezpečně uzemněno.

storm-353233_960_720

Při správném uzemnění vás v autě nemusí děsit hromy ani blesky.

# 3 Moderní pneumatiky obsahují přes 200 různých materiálů!

Určitě byste uhádli aspoň několik z nich, jako je pryž, nylon nebo ocel. Ale další, jako je kobalt nebo titan, byste už možná netipovali – tyto kovy v pneumatice slouží především ke spojení pryžové směsi s ocelovými pásky konstrukce pneumatiky.

Oxid křemičitý je pak důležitou složkou pneumatik s nízkým valivým odporem. Sloučeniny silikonu se v posledních 10 až 15 letech hodně používají ke zlepšení celkového výkonu pneumatik. Výrobci kvalitních pneumatik používají také celou řadu „zelených“ materiálů, jako je například citrusový olej.

# 4 Návrat vysokých úzkých pneumatik

Když srovnáte jízdu na silničním kole s horským kolem, určitě pocítíte výrazný rozdíl v celkovém dojmu z jízdy. Ten je dán tím, že tenké pláště silničního bicyklu mají nižší valivý odpor. Tohoto faktu jsou si vědomi i výrobci aut. Vysoké a úzké pneu také zmenšují šířku čelního profilu auta, a snižují tak odpor vzduchu a zlepšují aerodynamické vlastnosti vozu.

 

Zdroje foto: pixabay.com, defense.gov

Nahoru