Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Informace a rady pro pneumatiky a alu kola

Značení pneumatik

oznaceni na bocnici

Další značení:

TL, TUBELESS Bezdušová pneu
TT Dušová pneu
RF Reinforced = zesílená kostra
M+S Mud + Snow (bláto a sníh). Pneu určená pro zimní provoz
FR Ochrana alu ráfku před poškozením při najetí k obrubníku
DOT První dvojčíslí označuje týden a druhé rok výroby pneu

Indexy rychlosti (SI)

SI Max. rychlost
[km/hod]
L 120
M 130
N 140
P 150
Q 160
R 170
S 180
T 190
U 200
H 210
V 240
W 270
Y 300
ZR >240

Označování indexů rychlosti nad 240 km/h, varianty značení – jejich význam a rozdíly

255/ 40 ZR 18
Standardní ZR pneu (bez dalšího popisu použití), která je preferována některými tuningovými firmami, může být dokonce používána pro rychlosti přesahující 300 km/h při 100% využití její nosnosti.
Poznámka: Pokud rychlosti přesahují rychlost 240 km/h je u těchto pneu potřebná konzultace a schválení od výrobce pneu.
235/45 R 17 94 W”
Zatížení a maximální rychlost pneu “W” je určena jejich popisem. Nosnost při rychlostech do 240 km/h je 100% a při rychlosti 270 km/h je nosnost pouze 85%.
245/40 R 18 97
Zatížení a maxim. rychlost je definována jejich popisem. Nosnost při rychlostech do 270 km/h je 100% a při rychlosti 300 km/h je pouze 85%
275/40 ZR 18 99 Y
Pneu označená “ZR – Y” splňuje požadavky rychlosti a nosnosti pro Y – pneu (dle popisu výše). Označení nemá žádný vliv na kapacitu nosnosti/rychlosti.
255/40 ZR 18 XL (99Y)
V poslední době je zaváděné značení “ZR – Y” preferováno některými výrobci vozidel, dokonce tyto pneu nesplňují jen “Y podmínky” ale jsou vyráběny pro rychlosti přes 300 km/h. Při těchto rychlostech je však nutné zatěžovat pneu do 85% jejich nosnosti.Poznámka: U těchto pneu je potřebné schválení od výrobce pneu, pokud rychlosti přesahují rychlost 300 km/h.
Označení XL znamená “extra load” a to znamená, že pneu mají vyšší nosnost než jsou standardní pneu.

Maximální nosnost při rychlostech přesahující 210 km/h, závisí na maximální rychlosti pneu

Tabulka

 

Nejčastější dotazy:
Smí být pneu stejného rozměru ale rozdílných indexů rychlostí(W, Y nebo ZR) namontovány na jednom autě?

Není žádné legislativní omezení proti montování pneu s rozličnými indexy rychlosti (W,Y nebo ZR). Musí však být splněna podmínka, že se bude jednat o pneu které mají vyšší index rychlosti než je povolená maximální rychlost vozidla. Přesto se doporučuje prostudovat místní zákony, které se mohou lišit podle jednotlivých zemí a zařídit se podle nich.

Continental doporučuje:

Montujte pneu se stejným symbolem na jednu osu. Pneumatiky s vyšším stupněm rychlosti by měly být montovány na zadní ose.

Indexy zátěže (LI)

LI Hmotnost /
1 kolo
Hmotnost vozidla
50 190 kg 634 kg
51 195 kg 650 kg
52 200 kg 667 kg
53 206 kg 687 kg
54 212 kg 707 kg
55 218 kg 727 kg
56 224 kg 747 kg
57 230 kg 767 kg
58 236 kg 787 kg
59 243 kg 810 kg
60 250 kg 834 kg
61 257 kg 857 kg
62 265 kg 884 kg
63 272 kg 907 kg
64 280 kg 934 kg
65 290 kg 967 kg
66 300 kg 1000 kg
67 307 kg 1024 kg
68 315 kg 1050 kg
69 325 kg 1084 kg
70 335 kg 1117 kg
71 345 kg 1150 kg
72 355 kg 1184 kg
73 365 kg 1217 kg
74 375 kg 1250 kg
75 387 kg 1290 kg
76 400 kg 1334 kg
77 412 kg 1374 kg
78 423 kg 1417 kg
79 437 kg 1457 kg

LI Hmotnost /
1 kolo
Hmotnost vozidla
80 450 kg 1500 kg
81 462 kg 1540 kg
82 475 kg 1584 kg
83 487 kg 1624 kg
84 500 kg 1667 kg
85 515 kg 1717 kg
86 530 kg 1767 kg
87 545 kg 1817 kg
88 560 kg 1867 kg
89 580 kg 1934 kg
90 600 kg 2000 kg
91 615 kg 2050 kg
92 630 kg 2100 kg
93 650 kg 2167 kg
94 670 kg 2234 kg
95 690 kg 2300 kg
96 710 kg 2367 kg
97 730 kg 2434 kg
98 750 kg 2500 kg
99 775 kg 2584 kg
100 800 kg 2667 kg
101 825 kg 2750 kg
102 850 kg 2834 kg
103 875 kg 2917 kg
104 900 kg 3000 kg
105 925 kg 3084 kg
106 950 kg 3167 kg
107 975 kg 3250 kg
108 1000 kg 3334 kg
109 1030 kg 3434 kg

LI Hmotnost /
1 kolo
Hmotnost vozidla
110 1060 kg 3534 kg
111 1090 kg 3634 kg
112 1120 kg 3734 kg
113 1150 kg 3834 kg
114 1180 kg 3934 kg
115 1215 kg 4050 kg
116 1250 kg 4167 kg
117 1285 kg 4284 kg
118 1320 kg 4400 kg
119 1360 kg 4534 kg
120 1400 kg 4667 kg
121 1450 kg 4834 kg
122 1500 kg 5000 kg
123 1550 kg 5167 kg
124 1600 kg 5334 kg
125 1650 kg 5500 kg
126 1700 kg 5667 kg
127 1750 kg 5834 kg
128 1800 kg 6000 kg
129 1850 kg 6167 kg
130 1900 kg 6334 kg
131 1950 kg 6500 kg
132 2000 kg 6667 kg
133 2060 kg 6867 kg
134 2120 kg 7067 kg
135 2180 kg 7267 kg
136 2240 kg 7467 kg
137 2300 kg 7667 kg
138 2360 kg 7867 kg
139 2430 kg 8100 kg

Doporučené huštění pneumatik

Aby pneumatiky na vozidle správně fungovaly a dlouho vydržely je nutné dodržovat správné huštění na předepsaný tlak. Pneumatiky na stejné nápravě musí mít vždy stejný tlak. Tlak měříte vždy za studena, nejlépe před jízdou, kdy pneumatiky ještě nejsou zahřáté. Úbytek tlaku je pro vaše obutí škodlivější než přehuštění. Při ztrátě tlaku o 10 % již dochází ke zvýšení spotřeby a snížení životnosti pneu až o 10%. Tlak nižší o 30% může způsobit snížení životnosti pneumatiky až o polovinu!
Zde naleznete tabulky doporučených tlaků pro jednotlivé značky vozů.

Nejprve vyberte značku vozu. Zobrazí se vám tabulka jednotlivých modelů a provedení vozu s doporučenými rozměry pneumatik a tlaky pro huštění. V posledním sloupci jsou doporučené tlaky při plném zatížení vozidla. (Zdroj Michelin, Barum)

Vyberte výrobce :
Alfa Romeo Audi Bmw
Citroen Daewoo Ferrari
Fiat Ford Honda
Hyundai Chrysler Jaguar
Lancia Mazda Mercedes
Mitsubishi Nissan Opel
Peugeot Porsche Renault
Rover Saab Seat
Škoda Subaru Suzuki
Toyota Volkswagen Volvo

Přepočtová tabulka alternativních rozměrů pneumatik

Při změně rozměru pneu na vašem automobilu je potřeba dodržet hlavní podmínku a to výběr pneu s přibližně stejným obvodem. V tom vám pomohou následující tabulky.
V jednotlivých řádcích se vám zobrazí rozměry (nebo skupiny rozměrů), jejichž obvod je stejný nebo se nachází v toleranci. Obvod (v mm) je vyznačen vpravo vedle rozměru pneu, další údaje pak předepisují doporučený rozměr disku pro danou pneumatiku.
Pro výběr alternativního rozměru je nejlepší vycházet ze základního rozměru pro váš vůz (např. 165/70/13) – naleznete jej ve sloupci “série 70” a pak pokračovat ve stejném řádku směrem doprava k nižším profilům.

tabulka 1
(12″ – 15″)
tabulka 2
(15″ – 16″)

Musíme upozornit, že konkrétní použití je potřeba konzultovat s odborníky či výrobcem automobilu.

Kdy pneumatiky přezout?

Začnou–li se na jaře pohybovat teploty dlouhodobě nad 7 st. Celsia je ten správný čas na obout letní pneumatiky. Směs letních pneumatik je tvrdší a přizpůsobená provozu za vysokých teplot. Zimní směsi se na suchých a teplejších površích více opotřebovávají,zhoršují jízdní vlastnosti automobilu, jako je brzdná dráha a ovládání vozidla a také zvyšují spotřebu pohonných hmot.

Několik rad jak pneumatiky správně uskladňovat

Abychom mohli bez problémů použít zimní obutí také příští zimu je dobré při uskladnění dodržet několik zásad:

  • Skladovat se vyplatí pneumatikyse vzorkem hlubokým 3-4 mm. Menší vzorek se pro zimní provoz nehodí, pneu ztrácejí své vlastnosti a odborníci toto nedoporučují.
  • Pneu skladujeme suché, chladné a temné místnosti. Sluneční záření, vlhko, vysoké teploty čí působení chemikálií pneumatikám vadí.
  • Nejlépe je skladovat pneu na ráfcích nahuštěné na normální tlak 4 ks do stohu na sebe. Skladujete-li pneumatiky bez ráfků uložte je vedle sebe nastojato, je dobré je občas pootočit, abyste předešli jejich deformacím.
  • Na pneumatikách označte jejich předešlé umístění na vozidle a při jejich opětovném použití je montujte na stejné kolo.

Hloubka dezénu pneumatik

Minimální hloubka dezénu je v České republice daná zákonem na 1,6 mm. Provoz na více ojetých pneumatikách se stává velmi nebezpečným, hlavně pak při jízdě za mokra. Vzorek pneumatiky nedokáže spolehlivě odvádět vodu a častěji pak dochází ke smykům a aquaplaningu.

Pro zimní provoz platí zákonem stanovená hloubka 4 mm, doporučuje se však jezdit na pneumatikách se vzorkem i hlubším.

tabulka2

 

Systém nouzového dojetí

Přední výrobci pneumatik vybavují některé modely systémem pro nouzové dojetí. Jedná se o naprosto nový způsob stavby pneumatiky, který Vám zajistí mobilitu i v případě defektu pneumatiky během jízdy. Tajemství systému spočívá v tom, že pneumatiky vyrobené s využitím této nové technologie mají zesílenou bočnici, která udrží auto i v případě, že dojde ke ztrátě tlaku v pneumatice následkem defektu. Je tak zajištěno, že zploštělá pneumatika není drcena mezi ráfkem kola a vozovkou.

Výhody systémů pro nouzové dojetí:

  • Odpadá nutnost vozit s sebou rezervní kolo a měnit je při defektu
  • Při defektu se jízdní vlastnosti dramaticky nezmění, můžete pokračovat v jízdě rychlostí až 80 km/h do pneuservisu.
  • Pneumatika se může používat na běžný ráfek

Nevýhody systémů pro nouzové dojetí:

  • Je možné je použít pouze v případě, že je současně namontován systém výstrahy při poklesu tlaku. Některé nové vozy již mají tyto systémy zabudované (Renault Laguna, Megane, Škoda Octavia II, VW Golf V, Audi A8,A6, BMW…)

Označení (zkratky) systému nouzového dojetí u některých výrobců:

  • Bridgestone – RFT (Run Flat Technology) – více zde
  • Continental – SSR (Self Supporting Runflate) – více zde
  • Dunlop – DSST znamená Dunlop Self-Supporting Technology – více zde
01-mensidefektní pneu bez technologie SSR 02-mensidefektní pneu s technologií SSR

Tvary dezénů pneu

Symetrický – pneu je možné na vozidle jakkoli měnit a otáčet (pneumatiky Barum Brillantis) barumbrillantis-100x100
Směrový – při montáži je nutno dodržet směr otáčení, je vyznačen šipkou na bočnici pneumatiky (pneumatiky BFGoodrich G-Force Profiler) g-forceprofiler-100x100
Asymetrický – při montáži je nutno dodržet správné umístění vnější a vnitřní strany, označeno na bočnici pneumatiky jako “outside” a “inside” (Continental ContiPremiumContact) premiumcontact-100x100

Pneumatiky – možné závady

Uvádíme možné závady pneumatik, při nesprávném dodržování tlaků huštění, či při závadách na podvozku.

  • Ojeté kraje běhounu – příliš nízký tlak
  • Ojetý střed běhounu – příliš vysoký tlak, pneumatika při přehuštění získá balónovitý tvar
  • Ojetý jeden kraj běhounu – nejčastější příčinou je špatné seřízení geometrie
  • Opotřebovaná různá místa – pneu je “zubatá”, “oskákaná”, signalizuje závadu tlumičů
  • Opotřebované jedno místo – při přebrždění, smyku
  • Podélné drážky a rýhy – hlavně v zimě, při prokluzování, hrabání, kdy jedno kolo stojí a druhé se protáčí
Průřez pneumatikou (Dunlop SP Sport 9000)

02

 

num1 Vodivá běhounová směs
num2 El. vodivý pás Base Pen
num3 Vrchní běhoun s materiálem silika
num4 Nekonečný bezešvý nylonový pás – JLBlogo-JLB
num5 Kostra pneu tvořena pomocí PSP Beta Teorie
num6 1.ocelový nárazník
num7 2.ocelový nárazník
num8 Aramidový výztužný pás
num9 Výplň patky – Apex
num10 MFS Ochrana ráfků z lehkých slitinMFS
Parametry litého disku
alu_kolo_info01

Šířka disku v palcích.

1 palec = 25,4 mm.

Disky jsou dodávány například v těchto šířkách: 5,5×14; 6×14; 7×15 atd.

alu_kolo_info02 (1)

Průměr disku v palcích.

1 palec = 25,4 mm. Průměr musí být shodný s průměrem pneumatiky. Doporučujeme používat hodnoty předepsané v technickém průkazu vozidla.

Disky jsou dodávány např. v těchto průměrech: 5,5×14; 6×14; 7×15 atd.

alu_kolo_info03 (1)

ET zális disku.

ET je vzdálenost mezi rovinou procházející středem disku a rovinou dosedací plochy disku (na brzd. kotouč př. buben). ET je udáváno v milimetrech. Čím je ET větší, tím je kolo více schováno v podběhu (zapuštěné dovnitř). Čím je ET menší, tím kolo více vystupuje ven z podběhu (vystupuje z blatníků). ET se může lišit od hodnot v technickém průkazu, ale jen v jisté toleranci, pro každé vozidlo je to různé. Existují ovšem automobily, kde není možná odchylka žádná. Kola s jinou hodnotou ET než je uváděno v technickém průkazu, je možno zapsat do tech. průkazu za pomocí Typového listu, který vám rovněž můžeme dodat.

alu_kolo_info04 (1)

Rozteč šroubů

Počet děr x průměr roztečné kružnice v mm. Každý disk má několik upevňovacích otvorů, kterými je disk upevněn k náboji auta. K dotažení disku používáme šrouby nebo matice (podle značky automobilu). Upevňovacích otvorů na disku je 3, 4, 5 nebo 6 (podle značky). Rozteč se uvádí v milimetrech. Tento údaj není uváděn v technickém průkazu vozidla.

Středový (středící) otvor

Udává se v milimetrech a každý výrobce používá jinou velikost. V případě různého průměru na automobilu a disku se používají středící kroužky. Bez nich by kolo nebylo správně vycentrováno a při jízdě by docházelo k vibracím. Někdy mají alu kola středový otvor shodný s automobilem, kroužky tudíž nejsou zapotřebí. Tento údaj není uváděn v technickém průkazu.

Šrouby / matky pro alu kola

Šrouby a matice jsou dodávány ke každým kolům, kromě kol označených jako PCZ (které se nasazují na originální šrouby), dodavatel dodá přesné šrouby dle parametrů automobilu.

Automobiloví výrobci používají k dotažení disku k náboji matky nebo šrouby, které mají dvě dosedací plochy. Šrouby (matky) na sériové disky mají dosedací plochu “kouli”. Šrouby (matky) na aftermarketové disky mají dosedací plochu “kužel”.

Našim zákazníkům doporučujeme zakoupit ke každým kolům bezpečnostní systém, což jsou speciální matice nebo šrouby, které velmi komplikují demontáž a případné zcizení alu kol. Prodává se sada po čtyřech kusech, do každého kola se montuje jeden kus.

Šrouby se dodávají v těchto rozměrech:
M12 x 1,25 x 28
M12 x 1,5 x 28
M12 x 1,75 x 28
M14 x 1,5 x 28
M16 x 1,5 x 33
Matky se dodávají v těchto rozměrech:
M12 x 1,25
M12 x 1,5
M14 x 1,5
M14 x 2,0
M16 x 1,5

 

alu_kolo_info05

Nahoru