Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

CE certifikace oblečení na motorku: Zorientujte se v záplavě norem, čísel a zkratek

Pokud vám bezpečnost při jízdě na motorce není lhostejná, měli byste věnovat velkou pozornost výběru motooblečení. Samozřejmě se v něm musíte cítit pohodlně a také by vám mělo slušet, především vás ale musí ochránit v případě nepěkného karambolu. Jak se ale vyznat ve velkém množství norem, čísel a zkratek, které se na oblečení pro motorkáře objevují?

Motorkář s motorkou na silnici

Na výběru motooblečení si dejte opravdu záležet. Věnujte pozornost především značení certifikací, které vám prozradí, jakou úroveň ochrany vám oblečení zajistí. 

Motooblečení patří mezi osobní ochranné prostředky

Od dubna roku 2018 se oblečení na motorku řadí dle nařízení EU do kategorie osobních ochranných prostředků (OOP). To znamená, že rukavice, bundy, boty či chrániče musí být náležitě označené, splňovat přísné normy a chránit uživatele před zraněním v případě pádu.

Mohli byste předpokládat, že vše, označené značkou CE (Comunidad Europea), vám při korzování na mašině zajistí adekvátní úroveň bezpečí. Jenže chyba lávky – výrobci stále hledají různé kličky, kterými se snaží přísné normy obcházet. Značka CE se může například týkat jen některé části oděvu, v případě bundy třeba chráničů.

Motooblečení se pak z hlediska certifikace dělí ještě na dvě kategorie. Výrobky zařazené do I. kategorie slouží jen k ochraně před povětrnostními vlivy, ochranu před nárazem nebo odřením musí zajistit až výrobky v kategorii II. Pojďme se proto podrobněji zaměřit na certifikaci CE a její značení u jednotlivých prvků motorkářské výbavy.

Rukavice na motorku

Motorkářské rukavice musí mít na všité cedulce piktogram motorkáře a číslo platné evropské normy, a to EN 13594. Také rukavice se řadí buď do kategorie I, nebo II. Zvýšenou ochranu v případě pádu vám zajistí výrobky zařazené do druhé kategorie. Pokud se na visačce navíc nachází i zkratka KP, znamená to, že jsou motorkářské rukavice vybavené i chrániči kloubů.

Bundy, kalhoty a kombinézy

V případě motorkářského oblečení, které slouží k ochraně těla, je problematika certifikace CE o poznání složitější. Výrobci se totiž mohou řídit buď normou pro profesionální použití EN 13595-1, případně můžou výrobky testovat dle nově připravované normy EN 17092. Narazíte-li na bundy, kalhoty či kombinézy certifikované dle první zmíněné normy, sledujte i číslo za pomlčkou. Uvedená jednička značí, že atestací prošel celý oděv. Jestli však bude za pomlčkou napsaná dvojka, trojka, nebo čtverka, pak oděv prošel je dílčím testem (např. proti roztržení ve švu či proti proříznutí).

Motorkář na motorce s helmou a kvalitní bundou

Nezapomínejte také na pečlivý výběr bundy, rukavic, chráničů a helmy. Kvalitní oblečení a další doplňky vám zajistí větší ochranu při případném pádu.  

Dle původní normy se motooblečení testuje ve čtyřech samostatných zónách a každá z nich se následně zařadí do kategorie 1, nebo 2. Také v tomto případě platí, že dvojka značí vyšší odolnost a míru ochrany.

V případě oděvů certifikovaných dle nově připravované normy je značení přehlednější. Oblečení se dělí do tří zón a pěti úrovní odolnosti od nejvyšší po nejnižší: AAA, AA, A, B, C.

Motorkářské boty

Boty určené pro jízdu na motorce musí mít na visačce piktogram motocyklisty. Dále se testují ve třech oblastech, každá z nich je pak podle provedeného testu označená číslem 1, 2, nebo 3. Jednička znamená, že daná oblast boty byla otestovaná na prodření svrchní části, dvojka pak na odolnost proti proříznutí či proražení. Číslo tři značí, že obuv prošla i testem na příčnou tuhost podrážky.

motorkářských bot můžete narazit i na doplňující zkratky:

– IPS – ochrana holeně

– WR – dodatečný test na voděodolnost

– B – prodyšnost boty

– FO – odolnost vůči působení olejů

– IPA – ochrana kotníků

Černé motorkářské boty, kalhoty a motorka v pozadí

Boty pro motorkáře se testují ve třech kategoriích podle toho, proti jakému poškození jsou odolné. 

Chrániče

Asi nejsložitější systém značení certifikace je právě u chráničů. Zatímco páteřák musí splňovat normu EN 1621-2, chrániče ramen, loktů, kolen a dalších částí těla řeší norma EN 1621-1. Samostatnou normou EN 1621-4 se řídí airbagové ochranné prvky (vesty či bundy) a bokem stojí i ochranné prvky určené pro motokros. Ty musí být certifikovány dle normy EN 14021.

Podobně jako u jiného motooblečení najdete číslo 1, nebo 2, které značí zařazení do třídy odolnosti. U některých chráničů můžete objevit i zkratku T+ nebo T-. V takovém případě prošel ochranný prvek testem při teplotě 40 °C nebo -10°C. U chráničů s tímto označením budete mít jistotu, že vás ochrání v teple i mrazu.

Přilba na motorku není OOP

A jak je to s certifikací CE v případě přileb na motorku? Na rozdíl od bot, rukavic či chráničů nepatří mezi OOP, a tak nemusí splňovat žádnou normu z této kategorie. Přilby se totiž v EU řídí vlastní homologací ECE 22.05. Velkým obloukem se vyhněte přilbám splňujícím americkou normu SNELL. I když je přísnější, dle evropské legislativy s ní na území EU jezdit nesmíte. Naštěstí je většina kvalitních přileb na motorku homologovaná dle obou norem, a tak s nimi můžete s klidem vyrazit na mašině jak u nás, tak za velkou louží.

Až budete řešit, v čem v létě vyrazit na motorce, zaměřte se podrobněji na certifikaci motooblečení. Novou motorkářskou sezónu pak odstartujte nejen s bezpečným oděvem a chrániči, ale také novými motopneumatikami, které vás podrží za jakékoliv situace.

 

Vybrat kvalitní moto pneu

 

Zdroj fotografií: Depositphotos.com

Nahoru