Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Auto s pohonem 4 × 4: skutečně se vám „čtyřkolka“ vyplatí?

Když se řekne pohon všech čtyř kol, možná si představíte Jeep nebo pick-up. Automobilky tento systém také zavádí do moderních SUV a osobních aut střední a vyšší třídy. Jízda „čtyřkolkou“ má ale svá specifika a bez kvalitního vzorku toho s ní v zimě nebo na blátě moc nesvedete. Zjistěte, jestli se vám pohon všech kol vyplatí a jak vlastně funguje.

pohon všech kol 4 × 4

Pohon všech čtyř kol oceníte, pokud se často pohybujete v horách nebo náročném terénu.

Historicky se první vůz s pohonem čtyři na čtyři objevil ještě před rozmachem automobilového průmyslu. Tehdy si anglický konstruktér Braham Joseph Diplock nechal v roce 1893 patentovat svůj parní automobil. Skutečné prvenství je však připisováno nizozemskému modelu Spyker 60-HP z roku 1903, který je prvním vozem s pohonem 4 × 4, jak ho vnímáme dnes. Od té doby ale uplynulo hodně vody a tento důmyslný systém zaznamenal řadu změn. Od stálého pohonu k připojitelnému, od mechanického ovládání k elektromechanickému. Jaké výhody a nevýhody mají současné čtyřkolky?

Co je pohon 4 × 4 a jak funguje?

Pokud plánujete pořídit čtyřkolku, pohlídejte si, jestli se jedná o stálý pohon na čtyři kola nebo připojitelný. Rozdíl mezi pohonem na jednu nápravu a pohonem 4 × 4 pocítíte zvlášť u typu stálého pohonu.

Stálý pohon 4 × 4

Tento typ pohonu je v provozu neustále. Motor permanentně přenáší svůj točivý moment do středového diferenciálu a ten rozděluje sílu do všech kol v poměru 50:50 nebo 60:40. 

A když jedno kolo ztratí přilnavost s vozovkou, nastává riziko. Za normálních okolností by se veškerý točivý moment přenesl do tohoto kola a to by se protáčelo. Proto existuje technologie, která zamezí prokluzování a dodá každému kolu alespoň zčásti sílu. V parametrech auta ji najdete jako:

  • závěrku středového (mezinápravového) diferenciálu
  • nebo uzávěrku diferenciálu nápravy.

Připojitelný pohon 4 × 4

Připojitelný, spínaný nebo přiřaditelný pohon všech čtyř kol pracuje pouze tehdy, když zavelí řidič. U tohoto systému chybí středový diferenciál a motor pohání jen zadní nápravu, výjimečně přední. Pomocí mechanického nebo elektromechanického ovladače pak řidič kdykoliv sepne pohon druhé z nich. 

Oproti stálému pohonu má tento typ nižší spotřebu a déle mu mu vydrží díly, protože je konstrukčně jednodušší. Navíc není ani tak hlučný. Doporučujeme jej ale používat jen na nezpevněných cestách, jinak hrozí předčasná výměna součástek.

Výhody vozů s pohonem 4 × 4 ocení především horalé

Auto s pohonem na všechna čtyři kola, má oproti klasickým nápravám mnohem lepší trakci při průjezdu v náročném terénu. To znamená, že si mnohem snáz poradí se špatně přístupnými kopci i se sněhem nebo pískem. Pokud se tedy chystáte na svůj soukromý Dakar, bez čtyřkolky se neobejdete. 

Stejně tak má smysl o této variantě uvažovat, když bydlíte nebo pracujete v horských oblastech a jízda terénem je pro vás rutinou. Riziko sněhových vánic a závějí je tu mnohem vyšší, a když náhodou zapadnete, vyprošťování bude o to jednodušší. 

TIP: Při průjezdu sněhem si dejte pozor na jeho množství a tzv. světlou výšku vašeho auta. Když se s ním položíte do sněhu „na břicho“, ani pohon všech kol vás nezachrání.

V běžných českých podmínkách je čtyřkolka spíš drahý špás

Zájem o čtyřkolky v Česku obecně stoupá. Z ekonomického hlediska se ale jejich provoz už nevyplatí. A to zejména kvůli:

  • vyšším pořizovacím nákladům (protože auto obsahuje mnohem víc dílů a součástek),
  • cenám servisu a oprav,
  • a vyšší hmotnosti auta, se kterou se pojí i vysoká spotřeba pohonných hmot.

U čtyřkolky počítejte i s horší ovladatelností a delší brzdnou dráhou na sněhu nebo kluzké vozovce. Takže se díky čtyřkolce sice vyhrabete z vysokého sněhu, ale taky se do něj klidně stejně rychle dostanete. Jízda v ní proto není bezpečnější a vyžaduje mnohem vyšší nároky na pozornost a schopnosti řidiče.

Pokud holdujete rychlé sportovní jízdě, zklame vás asi i v tomto ohledu. Pohon čtyř kol vám zaručí lepší akceleraci, ale tady pohádka o rychlosti končí. Při kontinuální jízdě je rozdíl oproti klasickým autům sotva patrný a když dojde na brzdění a zatáčení, donutí vás reagovat s předstihem. Zvažte proto, jestli se vám provoz vyplatí, zvlášť když žijete ve městě nebo v nížině a do opravdového terénu vyrážíte jednou za uherský rok. 

jízda nepřístupným terénem

Jste vyznavači offroadové jízdy? Pak si se „čtyřkolkou“ přijdete na své při brázdění neprobádaných cest.

Bez pořádného vzorku to nepojede

Kvalitní obutí je pro auta s pohonem 4 × 4 základní předpoklad bezpečné jízdy na sněhu i v terénu. Bez vhodných pneumatik se auto chová nepředvídatelně a systém pohonu nefunguje, jak má. Síla motoru se totiž nepřenáší do všech čtyř kol a nepřevádí se tak dobře na silnici pokrytou sněhem nebo blátem. 

Při výběru pneumatik proto dbejte na:

  • přesný rozměr, který je uvedený ve velkém technickém průkazu, 
  • rozměr ráfků
  • a dejte na všechna čtyři kola stejné pneumatiky.

Pokud jste se rozhodli, že „čtyřkolka“ je pro vás ideální volbou nebo už s jednou doma parkujete, rádi vám s výběrem pneumatik poradíme. Dotazy zodpovíme na čísle +420 603 253 535 nebo přímo v našem autoservisu.

 

Vybrat kvalitní pneu na 4 × 4

 

Zdroj fotografií: Depositphotos

Nahoru