Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Jedeme na hory

Stejně jako každý rok i letos vyrazí tisíce lyžařů na zimní dovolenou, mnozí vlastním autem. Ať už se chystáte do zahraničí, nebo zůstanete věrní českým horám, nepodceňujte přípravu auta na zimní sezonu. V dnešním článku se podíváme na to nejdůležitější, na co byste neměli před cestou do hor zapomenout.

Netřeba asi připomínat, že základem je mít na vozidle kvalitní zimní pneumatiky s dostatečně hlubokým vzorkem. Ten ovlivní to, jak se bude auto chovat na sněhu (a nejen na něm). Díky hlubšímu vzorku a mnoha lamelám mají pneumatiky lepší záběr a jejich brzdná dráha je oproti ojetým pneumatikám až o několik metrů kratší.

Výrobců pneumatik je celá řada, doporučujeme spoléhat spíše na prověřené a známé značky, které mají s vývojem zimních pneumatik mnohaleté zkušenosti. U nás jsou velmi oblíbené pneumatiky Barum.

Pozor na dopravní značky

Na našich horách se můžeme setkat i se dvěma speciálními dopravními značkami. Značka C15a „Zimní výbava“ nám přikazuje další jízdu pouze se schválenými zimními pneumatikami, a to bez ohledu na datum či aktuální nebo očekávané povětrnostní podmínky.

Pokud mineme značku C5a „Sněhové řetězy“, pokračovat v jízdě můžeme až po nasazení sněhových řetězů na hnací kola. Mimo oblasti označené touto značkou je nasazení řetězů zcela na rozhodnutí řidiče. Jelikož jsou obě značky příkazové, za jejich nerespektování nám hrozí pokuta.

V cizině platí jiná pravidla

Kdo absolvoval autoškolu, měl by mít jasno v tom, jaká je u nás povinná výbava. Pokud ale vyrážíte do zahraničí, je důležité mít na paměti, že v každé zemi je to trochu jinak ohledně používání zimního obutí a minimální povolené hloubky dezénu. Přečtěte si, jaká jsou pravidla pro zimní pneumatiky a povinnou výbavu v cizině.

Auta na silnici vedoucí do hor

Než se vydáte v zimě na hory, připravte na to i svůj vůz.

Zdroj foto: Pxhere.com

Dodržujte přestávky

V zimě je řízení mnohem náročnější než v létě. Je dříve tma, často bývá špatná viditelnost a silnice jsou mokré, namrzlé nebo s vrstvou sněhu. To klade vyšší nároky na řidiče. Maximálně po dvou hodinách jízdy bychom si měli dát krátkou přestávku, protáhnout se, vyvětrat vytopené auto. Nestresujte se, raději vyrazte o něco dříve a dopřejte si více odpočinku před cestou.

Při balení a skládání zavazadel do kufru auta nezapomeňte na to, že cokoliv, co zůstane volně na víku zavazadlového prostoru nebo mezi sedačkami, může v případě nehody působit jako vystřelený projektil. Proto se snažte všechny věci dát do kufru a lyže či snowboard upevnit do držáků na střechu, případně uzamknout do střešního boxu.

Ať už tedy vyrážíte kamkoliv, užijte si zimní dovolenou podle svých představ. Pokud budete mít auto připravené na zimu, nemůže vás na horách zaskočit ani čerstvá sněhová nadílka.

 

Nahoru