Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Pneumatiky najdete i tam, kde byste je vůbec nečekali

Vynález pneumatiky byl vpravdě převratný. A předběhl svoji dobu. Už v roce 1845 přišel s tímto objevem Robert William Thomson, ale protože v té době nebylo pneumatiky na co obouvat, na vynález se postupně zapomnělo. Až o 43 let později, tedy v roce 1888, získal na vzduchem plněnou pneumatiku patent veterinář John Boyd Dunlop, který pomocí gumové zahradní hadice nafouknuté vzduchem usnadnil svému synovi jízdu na tříkolce.

Dunlop sice se společníkem rozjel výrobu, poměrně brzy však podnikání s pneumatikami zanechal. Později dokonce o svůj patent přišel, protože se objevila informace o Thomsonově prvenství. Jeho jméno ale stále nese jeden z nejvýznamnějších světových výrobců pneumatik.

Vzhůru ke hvězdám

Dnes se s tímto vynálezem setkáváme prakticky denně. Na pneumatiky nebo jejich části ale můžeme narazit i na místech, kde bychom to opravdu nečekali. Kromě obligátních aut, autobusů a jízdních kol tak najdeme pneumatiky například i u tramvají. Takové jezdí třeba v italské Padově či Benátkách nebo ve francouzském městě Caen.

Dalším odvětvím, které by se bez pneumatik neobešlo, je letectví a kosmonautika. Pro tyto účely se vyrábí speciální velmi odolné obutí, které musí vydržet ohromné zatížení a rozdíly teplot a musí být mnohem odolnější proti poškození než běžné pneumatiky pro osobní vozy.

Na povrchu Měsíce zanechaly stopy pneumatiky sovětského lunochodu či ocelovo-titanová kola amerického roveru z misí Apollo. Pro další lunární speciály vyvinul Goodyear speciální pneumatiky z pružin. I když materiál použitý na jejich výrobu se od konvenčních pneumatik liší, princip zůstává stále stejný.

Lunární rover ve vesmírném centru v Houstonu

Pneumatiky zanechaly stopu i na Měsíci, i když to nebyly ty obvyklé, pryžové.

Od těsnění až po dětská hřiště

Když pneumatiky doslouží původnímu účelu, směřují na recyklaci. Z pryžové drtě zbavené zbytků výztuže se vyrábí například různá těsnění, koberečky do aut nebo protihlukové stěny. V zemědělství se drť používá jako inertní mulčovací materiál. Dokonce na použité pneumatiky můžeme narazit i na dětských hřištích ve formě gumových bezpečnostních rohoží. Stále častěji se s fragmenty pneumatik budeme potkávat i přímo na silnicích, jelikož se pryžová drť přidává do betonu či asfaltu.

Vzniká tak gumoasfalt, který je oproti běžnému asfaltu odolnější proti výtlukům a provoz na něm je výrazně tišší díky jeho schopnosti pohlcovat zvuk. Směs asfaltu a pryžové směsi také zamezuje tvorbě kolejí ve vozovce, odolává změnám teplot, snižuje riziko smyku a zkracuje brzdnou dráhu vozidel.

Jak je vidět, pneumatiky v současnosti hrají významnou úlohu v našich životech. Jejich objev nám usnadnil nejen přesuny z místa na místo, ale díky vědcům se podařilo nalézt jim využití i po skončení jejich životního cyklu.

 

Zdroj foto: Flickr.com

Nahoru