Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Royal Enfield, nejstarší značka motocyklů, slaví 120 let

Přežila obě světové války, přesunula výrobu z Británie do Indie a mezi motorkáři má velkou oblibu i dnes. Řeč je samozřejmě o značce Royal Enfield, která letos slaví úctyhodných 120 let od svého vzniku. Royal Enfield je vůbec nejstarším existujícím výrobcem motocyklů, který od svého založení ušel opravdový kus cesty. Seznamte se s významnými milníky v historii této kultovní značky a podívejte se, jakým vývojem si během svého působení prošla.

Stojící motocykl Royal Enfield

Royal Enfield je vůbec nejstarším existujícím výrobcem motocyklů a letos slaví úctyhodných 120 let od vyrobení první motorky.

Od šicích strojů k motocyklům

První motocykl Royal Enfiled s dvoustovkovým motorem Minerva nad předním kolem spatřil světlo světa v roce 1901. Historie výrobce však sahá ještě dál do minulosti. V polovině 19. století se nejprve orientoval na konstrukci dílů pro šicí stroje, později zahájil výrobu komponentů pro jízdní kola.

Továrna se v roce 1890 přeorientovala na výrobu dílů pro zbrojní průmysl a až o pár let později zahájila vývoj vlastních motocyklů. Koneckonců, Royal Enfield není jediným původně zbrojařským výrobcem motorek – podobným směrem šla i naše zbrojovka ČZ. Bohaté zkušenosti z oblasti strojírenství a kovoobrábění se osvědčily i v tomto případě.

Royal Enfield ukazoval správný směr i dalším výrobcům

V první polovině minulého století patřila značka Royal Enfield mezi velké průkopníky, kteří ukazovali správný směr dalším výrobcům a inspirovali je. Už v roce 1914 představila vidlicový dvouválec, který měl pod sedlem umístěnou skleněnou olejovou nádrž a v klikové skříni vratné čerpadlo. Vznikl tak jeden z prvních motocyklů, který měl motor s cirkulací oleje.

Během čtyřiceti let vzniklo velké množství motorek různých kubatur, ať už šlo o modely se čtyřdobými jednoválci, nebo dvouválcové dvanáctistovkové mašiny. Od roku 1914 navíc Royal Enfield využíval motory vlastní výroby, a tak je mohl modernizovat a upravovat dle potřeby. V první polovině 20. století vznikly legendární modely jako JF 500 Bullet nebo model KX s V-Twin motorem a „stranovým“ rozvodem Side Valve (SV).

O kvalitní motocykly byl velký zájem i v Indii

V Indii, která byla od roku 1947 kolonií Spojeného království, byl po kvalitních motocyklech velký hlad. Výroba motorek zde neexistovala, import tak byl jedinou možností. Royal Enfield využil zahraničněpolitické vazby a začal své modely do Indie dovážet. Mašiny o objemu 350 ccm tehdy používala také indická policie a armáda.

Brzy se však import z Británie kvůli vysokému clu ukázal jako nákladný. Výrobce proto nejprve dovážel jen jednotlivé díly a motocykly kompletoval až v Indii, později sem přesunul celou výrobu (pod značkou Enfield India). Poslední motorka zmiňovaného výrobce vznikla v Británii v roce 1967, všechna další výroba až do současnosti probíhá v Indii. V 80. letech vznikly například modely Fury 175 nebo Mini Bullet s motory výrobce Zündapp.

Počátek 90. let – oživení značky Royal Enfield

Motocykly z produkce Enfield India byly určené primárně pro tamní trh. Změna nastala na počátku 90. let, kdy se díky společnosti Eicher, která ve firmě získala velký podíl, vrátily mašiny k prapůvodnímu názvu Royal Enfield. Indické závody byly vybavené novou technikou a společnost se pustila do návrhu nových modelových řad, které odpovídaly přísným normám. Žádané byly především cruisery Thunderbird či Bullet Machismo. Právě druhý zmíněný byl určený primárně pro export a patřil k nejprodávanějším cruiserům nejen v Británii, ale i v dalších zemích světa.

Nové motocykly Royal Enfield se díky příznivé ceně a solidní konstrukci staly oblíbeným základem pro vytváření nových přestaveb od Café Racerů po Scramblery. Ve spolupráci s tuzemským distributorem mašin Royal Enfield se u nás pořádají i oblíbené soutěže přestaveb motocyklů. Na konci července 2021 se pak v Beach Parku Mlékojedy uskuteční první Mezinárodní sraz motocyklů Royal Enfield v ČR.

V současnosti jsou pro evropský trh dostupné modely Interceptor 650 Twin, Continental GT 650 Twin, Himalayan či Meteor 350. Těmto mašinám sluší italské motopneumatiky Pirelli, na které vsází i samotný výrobce. Konkrétně u modelu Incerceptor a Continental najdete už v základu solidní přední a zadní pneu Pirelli Phantom SportComp.

Nevíte si rady s volbou nových gum pro plánovanou přestavbu nebo původního enfielda? Ozvěte se, rádi vám s výběrem pomůžeme. Pokud však již máte jasné preference a představu, koukněte do naší bohaté nabídky moto pneu skladem.

 

Vyberte si z moto pneu ověřených značek

 

Zdroj fotografií: Az pneu; Vander Films, Unsplash

Tento web používá k poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Nahoru