Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Autopilot od Tesly je jedním z nejlepších asistenčních systémů, má to však jeden háček

O tom, že autonomní řízení jednou zásadně změní celý automobilový svět, není pochyb. Otázkou je však kdy a jak. S vývojem autonomních vozidel je nejvíce spojovaná americká společnost Tesla, která si stojí za tím, že jsou její vozy ty nejbezpečnější na světě. Je tomu ale tak i doopravdy?

Žena sedící v autonomním vozidle

Funkci autonomního řízení firmy neustále vyvíjí. Aktuální verze autopilota však mají s řízením vozu pomoci, nikoliv plně zastoupit řidiče. 

Co to vlastně Autopilot je?

Název Autopilot si tak trošku přivlastnila americká značka Tesla, která se tak nezdráhala nazvat svou sadu pokročilých funkcí asistenčního systému pro řidiče, jež zvyšuje bezpečnost a pohodlí za volantem. Takové funkce umožňují automatické řízení vozidla, včetně zrychlování a brzdění. Autopilot tak získává jedinečnou schopnost předcházet nehodám, jejichž riziko nemá řidič šanci včas rozpoznat. Název je to však zavádějící, neboť i když jsou tyto funkce navrženy tak, aby byly v budoucnu schopné dojet až do cíle bez jakéhokoliv zásahu řidiče, aktuálně povolené funkce nedělají vozidlo plně autonomním, jak se na první pohled může zdát.

Autopilot řídí za mě. Nebo ne?

Právě zavádějící název přivedl společnost Tesla do nemalých problémů. Tesla sice své zákazníky upozorňuje, že funkce Autopilota má řidiči s řízením pouze pomoci, nikoliv řídit za něj a je určená pouze pro použití s plně pozorným řidičem. Někteří uživatelé si systém pletou s autopilotem letadla a nevěnují se plně řízení. Nepozornost řidičů však není jediný problém. Ačkoliv si společnost Tesla stojí za tím, že vozidla vybavená tímto systémem patří mezi nejbezpečnější způsoby osobní přepravy, podle majitelů vozidel vůz vykazuje v určitých situacích závažné nedostatky. Z tohoto důvodu například Německo zakázalo používat označení Autopilot.

Co říkají fakta

Plná automatizace vozidel se na první pohled její jako skvělý nápad. Především když vezmeme v úvahu, že devadesát procent dopravních nehod je zaviněných lidskou chybou, a tak výrobci pevně věří, že díky automatizaci řízení nehod ubude. To prosazuje již zmíněná Tesla, která nedávno zveřejnila výsledky reportu, který se týká bezpečnosti vozů značky a s tím i souvisejících systémů. Podle něj se vozy využívající systém Autopilot připletou do dopravní nehody sedmkrát méně častěji než jiné automobily. Na druhou stranu Evropská organizace Euro NCAP, která se zabývá pasivní i aktivní bezpečností nových aut, označila asistenční systém cenově nejdostupnějšího elektromobilu Modelu 3 za podprůměrný. A to především z důvodu, že je příliš autoritativní.

Autonomní vozidla Tesla mají stále celou řadu nedostatků

Společnost Tesla si klade velké cíle, a to i navzdory tomu, že její systém autonomního řízení má problémy. Jen v posledních pár týdnech došlo hned ke třem nehodám vozidel společnosti Tesla. K poslední havárii došlo v Michiganu, kdy řidič Modelu Y narazil do křižníku státního policisty. Nebylo to však poprvé, kdy se vozidlo se zapnutou funkcí Autopilota srazilo se stojícím objektem. Četnost nehod může být způsobená tím, že Tesla nedávno rozšířila počet osob, které mají přístup k beta verzi Autopilota s názvem „Full Self Driving“. Právě ta u mnoho uživatelů vyvolává mylný dojem, že jsou vozidla Tesla autonomní a nevyžadují, aby řidiči věnovali pozornost silnici.

Která automobilka má nejlepší autonomní systém řízení? Tesla to překvapivě není

Tesla však není zdaleka jedinou automobilkou, která autonomní systémy řízení nabízí. Nejčastěji se jedná o různé formy asistentů udržování v jízdním pruhu nebo adaptivního tempomatu. Právě takové polo-autonomní systémy od 17 automobilových výrobců otestovala americká spotřebitelská organizace Consumer Reports a výsledek byl překvapivý. Na prvním místě se totiž neumístila Tesla, ale Cadillac CT 6 a jeho systém Super Cruise, který byl jako nejlepší vyhodnocen v podobném testu již v minulosti. Tesla se svým systém Autopilotem, který byl nejlepší v disciplínách schopnost/výkon a jednoduchost ovládání skončila jako druhá. Třetí místo obsadil Ford a jeho Co-Pilot 360.

Překážkou nasazení autonomních vozů je hlavně legislativa

Ačkoliv testy přinášejí především pozitivní výsledky, zdá se, že ještě nejsme tak daleko, abychom se během jízdy mohli stoprocentně spolehnout na autonomní systém. I když je to funkce zajímavá a v některých případech dobře využitelná, je to stále stroj, který se průběžně vylepšuje a mění. Dokonce ne vždy k lepšímu. Kromě technologických nároků je však stále velkou překážkou i legislativa a paradigmata cestujících. Největší otázkou je zodpovědnost. Prozatím není jasné, kdo bude zodpovědný za případnou nehodu autonomního vozidla, zda samotná automobilka, či majitel auta, který věřil, že vůz jej doveze do cíle bez nehody.

Nemusíte mít zrovna luxusní automobil, abyste si mohli dopřát prémiové pneumatiky. Mrkněte na naši nabídku kvalitních letních pneumatik.

 

Vybrat kvalitní pneumatiky

 

Zdroj fotografií: Depositphotos.com

Nahoru