Vážení zákazníci, vlivem sezónního vytížení může u našich dopravců docházet ke zpoždění dodání Vaší objednávky. Prosíme Vás o shovívavost a pochopení. Všichni dělají maximum. Děkujeme.

Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Dvouválec, nebo čtyřválec? Záleží i na stylu jízdy

Svět motocyklů je z pohledu technických řešení opravdu rozmanitý. Při výběru nového stroje se můžeme zaměřit na výkon, zdvihový objem motoru, hmotnost, stavbu rámu nebo celkový vzhled. Pokud se začneme podrobněji zajímat o konstrukci motoru, který je srdcem každého motocyklu, zjistíme, že se liší počtem válců. Přestože existují i motorky s jedním, třemi nebo šesti válci v motoru, nejčastěji se používají motory dvouválcové a čtyřválcové. Pojďme se zaměřit na hlavní rozdíly a rozdělení.

Motorka s dvouválcem, nebo čtyřválcem

Zda si oblíbíte motorky s dvouválcovým, či čtyřválcovým motorem, to záleží především na vašem stylu jízdy.

Čtyřválcové motory vynikají při vysokých otáčkách

Obecně platí, že potenciál dvouválcových motorů se projevuje zejména při nižších otáčkách, naopak čtyřválcům prospívá jízda při vyšších otáčkách. To, jestli je právě pro vás lepší dvouválec, nebo čtyřválec, tak závisí mimo jiné na stylu jízdy a na tom, jak vysoké otáčky při jízdě preferujete. Vždy také styl jízdy přizpůsobte druhu povrchu a stavu vozovky

Víceválcové motory přináší řadu výhod

Se čtyř- a víceválcovými motory se setkáte zpravidla u silných strojů, kterým přináší řadu výhod. Například zajistí klidnější chod, vynikají dlouhou životností, umožňují použití velkých zdvihových objemů a nabízejí vyšší výkon. Samozřejmě, že u jakéhokoli motocyklu výkon lze ještě navýšit pomocí chiptuningu.

Pro dosažení vysokých otáček musí být díly klikového mechanismu motoru lehké. Nízká hmotnost je zásadní zejména u všech dílů, které rotují velkou rychlostí. A toho se dosahuje právě rozdělením celkového zdvihového objemu do více válců. Pohyblivé součásti jsou ve výsledku lehčí, a tak mají delší životnost a jednodušeji se udržují. Současně se rozdělí pracovní tlak spalin do více válců, a tak není specifické zatížení motoru příliš velké. Hlavní nevýhodou čtyřválcových motorů je pak podstatně větší suchá hmotnost a větší rozměry. To se projevuje na celkové hmotnosti stroje a na jeho robustnosti.

Trápí vás vyšší spotřeba? Pak pro vás máme pár tipů, jak spotřebu motocyklu snížit.

Dvouválcové motory – různá provedení

Pokud mezi sebou srovnáváme dvouválcové a čtyřválcové motory, je namístě si uvědomit, že v obou případech existuje několik konstrukčních variant. Pro představu se podrobněji zaměřme na několik typů dvouválcových motorů:

Řadový dvouválcový motor

Motorky s řadovými dvouválcovými motory mají klikovou skříň a klikovou hřídel uspořádané kolmo ke směru jízdy. Stěny dvou válců přitom tvoří jediný blok. Řadové motory se pak dále dělí na paralelní a protiběžné. U paralelních běží oba písty ve stejné výšce. Chod stroje je při jízdě vyvážený, ale při vyšších otáčkách se projevují silnější vibrace. U protiběžných motorů běží písty střídavě. Chod je pak pravidelný i při vyšších otáčkách.

Válce do tvaru písmene V

U mnoha motorek se můžete setkat také s motory, které jsou vybavené válci ve tvaru písmene V. Do rámu stroje se instalují podélně s klikovou hřídelí. Oba válce mohou mezi sebou svírat různý úhel, typicky 90° nebo 70°. Dvouválcové motory „do V“ mají opravdu klidný chod a dobré vlastnosti, proto se s oblibou využívají nejen pro silniční, ale také sportovní motocykly.

Dvouválcový boxer

Specifickým typem dvouválcových motorů jsou tzv. boxery, které jsou k vidění zejména u motorek značky BMW. Válce jsou v jednom bloku a jsou postaveny přímo proti sobě. Motor je plochý a jeho těžiště je umístěné nízko. Kliková hřídel prochází motorem ve směru jízdy.

Konstrukce motorů jsou samozřejmě odlišné i v případě čtyřválcových typů. Vyrábí se rovněž řadové, do písmene V i boxery. Ve výsledku není tak důležité, rozhodnete-li se pro dvouválec, nebo čtyřválec. Záleží na dalších vlastnostech souvisejících s konstrukcí motoru či na jízdních vlastnostech stroje. Pokud vám nevadí vyšší hmotnost stroje a požadujete vysoký výkon, který se projeví při vyšších otáčkách, sáhněte po čtyřválci. Na silnicích i v terénu dobře obstojí i kvalitní dvouválce, které vyniknou už při nižších otáčkách.

Jízdní vlastnosti motorky samozřejmě ovlivňují i moto pneumatiky, na které byste se měli při výběru taktéž zaměřit. Na kvalitním obutí do značné míry závisí bezpečnost vaší jízdy.

 

Obujte svůj stroj kvalitními moto pneumatikami od prověřených značek

 

Zdroj fotografií: Blaz Erzetic, Unsplash 

Tento web používá k poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Nahoru