Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Jak je na tom aktuálně automobilový trh? Zasáhla ho corona?

Pandemie COVID-19 zasáhla mnoho průmyslových odvětví a žádnou výjimkou není ani automobilový průmysl, který se nyní po celém světě potýká s negativními dopady koronavirové krize. Spotřebitelé nadále čelí zdravotním i finančním problémům, a tak mobilita zůstává v mnoha částech světa poněkud omezená. Jak se změnil automobilový trh a jaké jsou predikce na rok 2021 se dozvíte v následujícím článku.

Řada nových vozů na prodej

Trh s novými i ojetými auty se následkem koronavirové krize pomalu vzpamatovává, ale stále ho nejspíš čekají těžké roky.

Aktuální situace na trhu s automobily

Žádná krize nebo recese nedokázaly takovým způsobem ochromit ekonomiku jako právě pandemie koronaviru a s ním spojená preventivní opatření. Přestože se výroba motorových vozidel postupně vrací do normálu, stále zůstává hluboko pod úrovní loňského roku. Důvodem je poptávka. Covid-19 zahýbal s prioritami spotřebitelů, kteří více než kdy jindy zvažují, za co své peníze utratí. 

Poklesy prodeje v jednotlivých státech odpovídají míře zasažení pandemií a přijatých omezení. Nejvíce poklesl prodej automobilů v USA a Japonsku. Není žádným překvapením, že v Evropě se nejvíce propadly prodeje v Itálii, která byla z evropských zemí jednou z nejvíce zasažených. Výjimkou je Čína, která je největším automobilovým trhem na světě. Právě zde se prodej nových automobilů po únorové krizi stabilizoval a dokonce se téměř navrátil na úroveň před pandemií. Nejlépe si zde vedou prémiové značky Porsche (Německo) a Tesla (USA).

Koronavirus změnil způsob nakupování automobilů

Vypuknutí koronavirové epidemie výrazně změnilo způsob, jakým přemýšlíme o vozidlech a jak je nakupujeme. Zatímco některé změny jsou dočasné, jiné budou s největší pravděpodobností trvat i do budoucna. Odborníci odhadují, že spotřebitelé budou i nadále preferovat společenský distanc, což přinutí prodejce ke změně prodejní strategie. Z tohoto důvodu se prodej nových i ojetých vozidel minimálně na nějakou dobu přesune do online prostředí. 

V následujících měsících lze očekávat zesílení konkurence, protože prodejci mají velkou motivaci nabízet své vozy za nízké ceny. Vzhledem k častějšímu online prodeji může narůstat počet zkušebních jízd u zákazníka doma, což je časově náročnější a nákladnější, ale v konečném důsledku se může jednat o úspěšnější strategii.

Poptávka po ojetých automobilech

O něco lépe je na tom poptávka po ojetých vozech, a to navzdory tomu, že spotřebitelé plánují utrácet za nákup i servis méně peněz ve srovnání s předchozími roky. Je to způsobené především tím, že po otevření bazarů šli obchodníci s cenami drasticky dolů, aby trh opět oživili. V prvním pololetí se dostala průměrná cena ojetého automobilu na 212 tisíc Kč, tedy o 16 tisíc korun méně než v prvním pololetí loňského roku. 

Jako stabilní se jeví trh s náhradními díly, což je způsobeno zvýšenou potřebou mobility, která byla v předchozích několika měsících nižší díky nouzovému stavu a velkému počtu pracovníků na home office.

Trh s motorkami

Docela jiná situace panuje na poli motocyklů. Také u nich byl na jaře zaznamenán výrazný pokles. Situace se však změnila v květnu, kdy byly prodeje silné a v červenci dokonce silnější než v předešlých letech. Během července se v Česku registrovalo 2 589 nových motocyklů a celkově trh ve srovnání s minulým rokem od ledna do července vzrostl o 4,3 %. 

Podle odborníků je to dáno především tím, že mnoha lidí se koronavirová krize přímo nedotkla, nicméně jim zkazila plány na letní dovolenou, díky čemuž si místo dovolené pořídili právě motorku. 

Dalším důvodem je fakt, že lidé hledají možnosti, jak se vyhnout cestování městskou hromadnou dopravou, kde je obecně vyšší riziko nakažení. Právě to mělo za následek růst prodeje skútrů a jízdních kol.

Předpoklad do budoucnosti

Přestože se automobilový průmysl pomalu vzpamatovává z negativních dopadů koronavirové krize, jeho budoucnost je i nadále nejistá. Koronavirus výrazně zamíchal kartami na trhu s novými auty a nikdo nedokáže přesně odhadnout, kdy se situace vrátí do normálu. Mezinárodní měnový fond předpokládá, že globální ekonomika se v letošním roce sníží o 4,9 % a následovat bude částečné zotavení v roce 2021, což by i tak znamenalo kumulativní ztrátu celosvětové ekonomiky v letech 2020–2021 přes 12 bilionů dolarů. 

Pokud však čekáte, že ceny za nová auta výrazně poklesnou, musíme vás zklamat. I když je možné, že se výhodné nabídky na omezenou dobu objeví, Evropa se nachází v přechodovém období zavádění zpřísněných emisních limitů, které povedou ke zdražení vozů se spalovacím motorem. Do konce roku tak lze předpokládat růst cen aut o tři až čtyři procenta. 

Jistou alternativu sice představují ekologické vozy, které jsou však výrazně dražší, a tak lze spíše předpokládat, že v době ekonomické nejistoty zákazníci raději sáhnou po levnější variantě. Očekává se tedy, že se na automobilovém trhu v budoucnosti objeví dva protichůdné trendy. Na jednu stranu se budou zdražovat vozy s konvenčními pohony z důvodu nutnosti plnění emisních limitů vyžadovaných ze strany EU. Na stranu druhou dojde k postupnému snižování cen elektromobilů. Tak či onak, pro automobilový průmysl to bude ještě velká výzva.

 

A co vy? Zvažujete v nejbližší době pořízení nového či ojetého vozidla? Pokud jste se rozhodli nákup odložit a víte, že vaše auto pomalu dosluhuje, neriskujte a raději si nechte překontrolovat váš vůz včetně pneumatik. Možná zjistíte, že je potřeba dopřát vašemu vozidlu alespoň nové obutí. Na trhu naleznete velké množství pneumatik různých prověřených značek. 

 

Vybírejte z pneu od prověřených výrobců

 

Zdroj fotografie: Depositphotos.com

Nahoru