Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Jak zajet novou motorku a co všechno kontrolovat?

Chystáte se pořídit novou mašinu? Ať už se rozhodnete pro jakoukoliv značku, počítejte s tím, že první kilometry v sedle si žádnou spanilou jízdu neužijete. Abyste mohli z motorky v budoucnu vytěžit maximum, musíte ji nejprve dobře zajet. V našem článku vám poradíme, jak na zajíždění nové motorky krok za krokem a kdy vás nemine první servis.

zajetí motoru u motorky

Na životnost motoru má zásadní vliv jeho správné zajetí.

Než se vydáte na svou první projížďku, prostudujte si u motorky návod k obsluze a veškerou dokumentaci, kterou jste při pořízení motorky dostali. Zjistíte:

  • jak zacházet s jednotlivými ovladači, 
  • jak kontrolovat provozní kapaliny 
  • nebo jaký motorový olej používat podle doporučení výrobce. 

Až všemu podstatnému přijdete na kloub, můžete vyrazit na cestu.

První kilometry jsou pro životnost motoru nejdůležitější

Proč je potřeba motorku zajíždět? Je to podobné jako u auta. Všechny komponenty si spolu musí sednout a vytvořit provozní vůle, které nový stroj nemá. V prvních kilometrech proto buďte k motorce šetrní a v žádném případě ji nežeňte do plných otáček.

Jednou z nejdůležitějších věcí při zajíždění motorky je ohřátí motoru. Jakmile ji nastartujete, nechejte motor chvíli běžet a pak vyjeďte. Je lepší ho uvést na provozní teplotu pomalou a plynulou jízdou, než na volnoběh. Při jízdě totiž vznikají tlaky, které olej rozeženou tam, kde má být.

Každý výrobce má jiný kilometrový limit, do kterého byste měli motorku ušetřit přetěžování, ale jako bernou minci považujte 1000 km. Nový motor je naplněný speciálním zajížděcím olejem, který se po tomto nájezdu mění za běžný. 

V počátečním „zahřívacím“ intervalu:

  • nežeňte stroj do plné rychlosti, 
  • střídejte otáčky do třetiny až poloviny škály, ale motor nepodtáčejte,
  • škálu otáček nad polovinu překračujte až po 500 km, ale jen krátkodobě, 
  • co nejvíce brzděte motorem a řaďte, aby si sedla převodovka,
  • kombinujte krátké a dlouhé zrychlování a zpomalování.

Chcete změnit vzhled nebo jízdní vlastnosti vaší mašiny? Máme tipy, jak na to. >>

Při zahřívání na dálnici zapomeňte

Než se vydáte na ostrou jízdu a užijete si se svou novou krasavicí trochu legrace, bude to trochu trápení. Pokud si myslíte, že ji párkrát proženete po dálnici, abyste měli první tisícovku co nejdřív z krku, neradujte se. Vaší motorce to neprospěje. Raději ji vytáhněte na okrsky a místní komunikace, kde si vyzkoušíte všechny jízdní režimy, samovolné zpomalování a kombinaci zátěže. Je to to nejlepší, co můžete pro motor udělat.

jaký benzín do motorky

Motorky jsou dimenzované na benzín s oktanovým číslem 95. S 98 nic nepokazíte, ale tankovat ji je zbytečné. V každém případě se řiďte doporučením výrobce.

Údržba motorky a první servis

Během záběhových 1000 km vás nemine údržba motorky. Minimálně dvakrát proto:

  • promažte a dotáhněte řetěz
  • a zkontrolujte provozní kapaliny

Nejlépe vše provádějte na rovině, takže při nákupu motorky uvažujte rovnou o výběru vhodného stojanu. Nezapomeňte také na pravidelnou kontrolu tlaku v pneumatikách.

I když se v motorkách vyznáte a dovedete si leccos opravit sami, raději se v záruce do větší údržby ani oprav nepouštějte. Přišli byste o ní. 

S první tisícovkou se objednejte do autorizovaného servisu, kde vám propláchnou motor, vymění olej s filtrem a provedou kontrolu opotřebení. Garanční autorizované prohlídky pak absolvujte v předepsaných intervalech. Tedy alespoň do té doby, než vám vyprší záruční lhůta na motorku.

Po určité době vás na motorce čeká také výměna pneumatik, kterou zvládnete i sami. Pokud se na to necítíte, nechejte to na odbornících v pneuservisu. V každém případě ale myslete na kvalitní obutí, které umocní váš požitek z jízdy a podrží vás za každého počasí.

 

Vybrat moto pneu

 

Nahoru