Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Kontrolky ABS, ASR, ESP: co znamenají a jak vám pomáhají?

Na palubní desce je nespočet kontrolek. Některé z nich jsou jen informativní, jiné signalizují, že v autě pracují speciální systémy, které zvyšují vaši bezpečnost a jízdní komfort. Mezi ně patří ABS, ASR a ESP. V tomto článku vám vysvětlíme, co tyto zkratky znamenají, jak systémy fungují a jak vám mohou pomoci v různých situacích na silnici.

Rozsvícené kontrolky na palubní desce

Kontrolka ABS je označená písmeny ABS v kruhu a při startování se na pár vteřin rozsvítí. Pokud svítí dál, značí to pravděpodobně závadu systému.

Systém ABS „zaťuká“ na pedál při prudkém brzdění 

ABS je zkratka anglického výrazu Anti-lock Brake System, který by se dal přeložit jako antiblokovací brzdový systém. Pokud musíte prudce zabrzdit, systém se aktivuje a zabrání zablokování kol. Cílem tedy je, aby byl vůz stále ovladatelný i při prudkém brzdění. A jak to v praxi funguje?

Během prudkého brzdění elektronický systém monitoruje rychlost každého kola. Když zaznamená, že se kolo začíná blokovat, uvolní tlak na brzdových destičkách. K tomu dochází v postupných intervalech, což pocítíte jako opakované „klepání“ či vibrace na sešlápnutém pedálu. Umožní vám to držet kontrolu nad vozidlem a bezpečně zastavit i v náročných podmínkách, třeba na zasněžené vozovce.

U aut, která ABS nemají, dochází při prudkém sešlápnutí pedálu k zablokování kol. Řidič tak ztrácí kontrolu nad řízením a musí si rychle vybavit, jak zvládnout přetáčivý nebo nedotáčivý smyk. ABS už ale dnes patří mezi naprostý standard výbavy vozidel.


Přečtěte si také: Víte o všech užitečných funkcích ve vašem autě? >>


Systém ASR reguluje prokluzování kol

Systém ASR je rozšířením systému ABS. Zkratka Anti-Slip Regulation značí regulaci prokluzu kol a má tedy na starosti kontrolu trakce. Když se kontrolka ASR rozsvítí, dává vám znamení, že jedno nebo více kol trakci ztrácí. Pokud přidáte plyn například na sněhu nebo v bahně, za normálních okolností se kola na hnací nápravě začnou protáčet a vy nad svým vozem ztrácíte kontrolu. Jestliže ale máte auto vybavené systémem ASR, nemusíte ještě ztrácet hlavu.

Systém ASR funguje podobně jako ABS, s tím rozdílem, že se zaměřuje na kontrolu točivého momentu motoru. Jakmile řídicí jednotka vyhodnotí, že se zvýšily otáčky (rychle jste přidali plyn) a kola se protáčí, ASR automaticky sníží výkon motoru, přibrzdí prokluzující kolo, případně zkombinuje obojí. Vy tak máte naději „vyhrabat se“ z nejhoršího. 

  • Kontrolka ASR je znázorněna jako oranžové auto s klikatou stopou nebo vykřičník v trojúhelníku s šipkou dokola.
  • Pokud kontrolka svítí permanentně, je systém vypnutý nebo nefunguje správně.
  • Při vypnutí ASR se zároveň deaktivuje systém ESP.
  • ASR raději vypněte při jízdě se sněhovými řetězy, abyste se plynule rozjeli.

Ovládání ESP na středovém panelu

Tlačítko pro vypnutí systému ESP (a potažmo ASR) bývá většinou na středovém panelu.

Systém ESP brání smyku při zatáčení

Electronic Stability Program, tedy elektronický stabilizační program, je navržený tak, aby pomáhal udržovat stabilitu vozu v náročných situacích – například při projíždění prudké zatáčky ve vyšší rychlosti  nebo úhybném manévru. Oranžová kontrolka ESP, která je většinou znázorněna autem ve smyku, se rozbliká, když systém zaznamená potenciálně nebezpečnou situaci vedoucí ke smyku nebo vybočení z pruhu.

Systém pomocí senzorů vyhodnocuje informace o:

  • rychlosti všech kol a bočním zrychlení, 
  • otáčkách a „krouťáku“ motoru,
  • natočení předních kol
  • a sklonu vozidla. 

Když detekuje, že má auto tendenci vybočit ze své trajektorie, zasáhne stejnými mechanismy jako systém ASR. Vozidlo tak pokračuje ve směru, který jste mu udali natočením volantu. Je to tedy další pomocník, který napomáhá bezpečnosti a pohodlí vaší jízdy.


Přečtěte si také: Znáte všechny kontrolky na palubní desce a jejich význam? >>


Máte auto vybavené těmito inteligentními systémy? I tak vám doporučujeme, abyste na ně zcela nespoléhali a vždy jezdili opatrně a s rozvahou. Když totiž pojedete na sjetých pláštích, ani ESP vás od případného smyku nezachrání. 

Pro co největší klid a jistotu při řízení pravidelně kontrolujte hloubku dezénu pneumatik. Pokud už mají to nejlepší za sebou, je nejvyšší čas obout kvalitní vzorek.

 

Vybrat nové pneu

 

Zdroj fotografií: Depositphotos

Nahoru