Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Kontrolujete chladicí kapalinu? Nezapomeňte ji i pravidelně měnit

Mezi provozní kapaliny v autě, kterým je třeba věnovat pozornost, patří chladicí kapalina. Na kontrolu i výměnu se často zapomíná, přitom její kvalita a množství mají v konečném důsledku vliv na životnost motoru. Přečtěte si, proč a kdy měnit chladicí kapalinu, jaký typ vybrat a jak si ji vyměníte sami. 

kontrola chladicí kapaliny

Stará chladicí kapalina může autu uškodit a její pravidelná výměna vám ušetří zbytečné starosti.

Hlavní funkcí chladicí kapaliny je odvádění tepla z motoru, aby nedocházelo k jeho přehřátí. Zjednodušeně řečeno je chlazení motoru proces neustálé cirkulace chladicí kapaliny mezi motorem a chladičem. Jde o nemrznoucí směs naředěnou destilovanou vodou, která by měla odolat teplotám až do -40°C. I když vás možná slovo „nemrznoucí“ svádí k tomu, že chladicí kapalina plní svůj účel jen v zimě, není tomu tak.

Proč je potřeba měnit chladicí kapalinu?

Chladicí kapalina je nezbytná i pro fungování celé chladicí soustavy, která se stará o správnou teplotu motoru. Je to směs monoethylenglykolů, inhibitorů koroze, zvyšovačů pH a dalších látek, které chrání jednotlivé části chladicí soustavy před korozí, oxidací nebo vodním kamenem. S postupem času se však kvalita těchto příměsí snižuje a s tím i účinek chladicí kapaliny. Proto je její výměna stejně důležitá, jako je výměna oleje.

Chladicí kapalina: růžová nebo zelená?

Existuje několik typů chladicích kapalin, u nichž bývá hlavním poznávacím znamením barva. Při jejím výběru se ale raději řiďte označením na vyrovnávací nádobce nebo parametry uvedenými v návodu vašeho auta. Chladicí kapalina pro asijské vozy nemusí vyhovovat vozům jiným, např. Škodovkám. Výběr kvalitní kapaliny proto nepodceňujte, abyste si nepřivodili zbytečné náklady navíc.

Označení chladicích kapalin

  • žlutá G10 – pro starší motory, které nemají hlavy válců ze slitin hliníku
  • modro-zelená G11 – pro novější motory, které již mají hlavy válců ze slitin hliníku
  • růžová G12 – pro novější motory s hlavami válců z hliníku
  • fialová G12+ – od G12 se liší pouze barvou
  • fialová G12++ – stejná jako G12+ s přídavkem silikátů
  • fialová G13 – pro nejnovější vozy se zvýšenou účinností proti korozi

vyrovnávací nádoba chladicí kapaliny

Hladina chladicí kapaliny by měla dosahovat mezi rysky minimální a maximální míry.

Kam nalít chladicí kapalinu a jak ji ředit?

Vyrovnávací nádobu s barevnou kapalinou najdete v motorovém prostoru a poznáte ji podle (většinou) baňatého tvaru. Jsou na ní měrné rysky MIN a MAX, mezi kterými by správně hladina kapaliny měla být. Pokud by jí bylo málo, mohlo by docházet k přehřívání motoru, a naopak vyšší míra by mohla způsobit přetlak a poškození chladicího systému. Nádobku neotevírejte, když je motor zahřátý na provozní teplotu, ani bezprostředně po dojezdu. Kapalina by mohla vystříknout a popálit vás.

Při dolévání chladicí kapaliny byste vždy měli použít ten typ, který už v potrubí je, některé jsou ale vzájemně kompatibilní. To si raději ověřte v pokynech výrobce. V žádném případě byste neměli míchat modro-zelenou s růžovou nebo fialovou. 

A jak ji naředit? Některé druhy se prodávají již naředěné, u jiných čistý koncentrát musíte smíchat s destilovanou vodou, ideálně v poměru 1:1. Může se stát, že vás kontrolka signalizující nedostatek chladicí kapaliny překvapí na cestě. V takovém případě stačí do nádobky dolít obyčejnou vodu, na dojezd to bude stačit. V zimě ale dejte pozor, aby voda ve směsi nezamrzla. 

 

MOTO TIP: Chladicí kapalina do motorky se neředí. Při nouzovém dolévání nepoužívejte jinou než destilovanou vodu.

Kdy je čas na výměnu a jak chladicí kapalinu vyměnit?

Pravidelná kontrola a dolévání nemrznoucí směsi nestačí. Jak jsme už řekli, její vlastnosti se časem mění, což má vliv na dobrou kondici celé chladicí soustavy, potažmo motoru.

U starších typů motorů byste výměnu měli provádět každé dva roky, u těch novějších je tolerance 3 až 5 let. Nemusíte jezdit do servisu, s trochou trpělivosti to zvládnete i svépomocí. Jak na to?

Než začnete s vypouštěním, ve specifikacích vozu si ověřte, kolik chladicí kapaliny máte dolít, a připravte si nádobu, do které kapalina odteče. Nezapomeňte, že motor musí být studený

  • Odšroubujte hadici ze spodní strany nádobky a nechejte kapalinu odtéct.
  • Povolte vypouštěcí ventil (šroub) na bloku motoru a počkejte, až kapalina odteče. U některých vozů jsou ventily dva.
  • Šrouby a nádržku můžete očistit. Pak je zašroubujte zpátky a nezapomeňte ani na hadici.
  • Dolijte směs do nádobky v požadovaném poměru a množství.

U některých automobilů je po výměně kapaliny potřeba chladicí systém odvzdušnit. Netroufáte si na to? Obraťte se na náš opavský autoservis a my už se o vše postaráme.

 

Chci do autoservisu

 

Nahoru