Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Plně kapotovaný motocykl: hloupost, nebo budoucnost?

Ustrojená neustrojená, přijet nepřijet, obutá neobutá… Královský úkol ze známé pohádky Královna Koloběžka se v mnohém podobá úsilí konstruktérů futuristických vozidel. Ti se už nějakou dobu snaží vyvinout jednostopý stroj, který si vezme to nejlepší z motocyklu i automobilu. O moderních plně kapotovaných motocyklech nabitých technologiemi tak začínáme slýchat stále častěji. Koncept motorky, na které nezmokneme, však existuje už několik desetiletí. Navíc má české kořeny.

Kapotovaný motocykl C-1 od Lit Motors

 Plně kapotovaný motocykl C-1 od sanfranciské firmy Lit Motors vyvolal při svém představení v roce 2012 velký rozruch.

Koncept motocyklu s kabinou není žádnou novinkou

Výrobci moderních plně kapotovaných motocyklů neustále přesvědčují veřejnost o tom, že právě oni přišli s novým konceptem jednostopého vozidla s kabinou jako první. Nevěřte jim! O propojení pohodlí automobilu se svobodou jízdy na motorce usiloval už český tovární pilot Jan Anderle, který během druhé světové války vyvinul prototyp tzv. dálníku.

Zpočátku byl kapotovaný jen částečně, model plně uzavřeného dálníku pak představil v roce 1949. O gyroskopech si mohli tehdejší konstruktéři nechat zdát. Proto se motorka-nemotorka neobešla bez bočního zasunovacího podvozku, díky kterému stroj v malých rychlostech nespadl na bok.

Bohužel, pro představitele tehdejší komunistického režimu byl Anderle nepohodlný. V 50. letech byl zatčen, obviněn ze špionáže i zrady a odsouzen k trestu smrti (ten mu byl následně snížen na 15 let tvrdého žaláře). V 60. letech emigroval do Německa a na vývoji plně kapotovaného dálníku pokračoval. Možná vás překvapí, že motorky s kabinou, které vychází z návrhů konstruktéra Anderleho, se vyrábí i dnes. Montují je v dílně na letišti Brno-Medlánky.

Futuristický motocykl s gyroskopy jen tak nepoložíte

Moderní plně kapotované motocykly vyvíjené převážně americkými společnostmi vychází ze stejného nápadu, který však posunují na novou úroveň díky špičkovým technologiím. Příkladem je motocykl C-1 od sanfranciské firmy Lit Motors, který byl představen už v roce 2012 a vyvolal velký rozruch.

Krytá dvoumístná motorka futuristického vzhledu pracuje s gyroskopy, které soustavně kontrolují polohu vozidla a zajišťují stabilitu. Díky moderním gyroskopům motorka nespadne ani ve chvíli, kdy není v pohybu. Proto na rozdíl od dálníku nepotřebuje žádný přídavný podvozek.

Interiér kapotovaného motocyklu C-1

Interiér plně kapotovaného motocyklu nabízí stejný komfort jako jízda osobním vozem.

Snahy o vývoj kapotovaných motorek pokračují

Představa pohodlné jízdy ve vozidle s pohodlnými sedadly, klimatizací, bezpečnostními prvky a střechou zajišťující ochranu před deštěm i větrem nedává konstruktérům spát. Další koncept plně kapotovaného motocyklu tak před nedávnem představila další americká společnost, a to Lightning Motorcycle Corp. Ta si nechala patentovat motorku s kabinou v Číně, kde je také o vozidla tohoto typu největší zájem.

Stejně jako „céjednička“ od Lit Motors je i ona vybavena elektrickým motorem, který zajistí kýžený ekologický a tichý provoz. Konkrétní podoba amerického Lightningu je však ještě neznámá, koncept existuje stále jenom na papíře. Musíme tak počkat, vyšvihne-li se výrobce také špičkovými technologiemi a funkčními gyroskopy, nebo nabídne jiné vychytávky, které by mohly potenciální zájemce zaujmout.

Vývojáři plně kapotovaných motocyklů cílí na městské řidiče

Pro koho jsou vlastně motorky s kabinou primárně určené? Výrobci strojů budoucnosti (tak o nich sami mluví) chtějí oslovit zejména městské řidiče, kteří se potřebují snadno přepravovat v hustém provozu za jakéhokoliv počasí. Do plně kapotované motorky můžete usednout třeba i v obleku. Nepotřebujete moto boty a nemusíte řešit, v čem vyrazit na motorce v létě. Nemusíte se bát, že se vám rozcuchá účes, nebo že na důležitou schůzku dorazíte propocení a mokří.

S masovým rozmachem futuristických mašin raději nepočítejte

Motocykly s kompletní kapotáží osloví jen úzkou skupinu zájemců. Na masový rozmach si budeme muset ještě chvíli počkat. Je pak otázkou, jestli se vůbec někdy uchytí a stanou se běžným dopravním prostředkem, kterým budeme cestovat do práce i na výlety. Nenasvědčuje tomu ani skutečnost, že se konceptu plně kapotovaného motocyklu zatím neujal žádný výrobce motocyklu s celosvětovým působením.

Patříte mezi příznivce futuristického designu a obdivujete inovativní koncepty motorek z filmů Tron, Matrix nebo Blade? Pak se čas od času podívejte, jestli konstruktéři nepřišli s dalším novým konceptem. Možná vám vyrazí dech (nebo taky ne). Raději však zůstaňte při zemi a věnujte maximální péči motorce, která vám stojí v garáži. Začněte třeba údržbou brzd nebo výběrem nových moto pneumatik, se kterým vám rádi pomůžeme.

 

Vybrat nové kvalitní moto pneu

 

Zdroj fotografie: Wikimedia, Flickr

Nahoru