Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Polovina Čechů nepozná zimní pneumatiky

Společnost Barum si nedávno nechala udělat průzkum, který všechny překvapil svým výsledkem. Vyplynulo z něj totiž, že více jak polovina Čechů nepozná rozdíl mezi zimní a letní pneumatikou, respektive netuší, podle čeho by měli zimní pneumatiky identifikovat.

Tuto statistiku přinesl průzkum společnosti STEM/MARK. Pozitivní informací je to, že 89 procent dotazovaných poctivě přezouvá na zimní pneumatiky. Na autě je mají dokonce dřív, než ukládá zákon, tedy před 1. listopadem.

Továrna Barum v Otrokovicích

Pneumatiky se v továrně Barum v Otrokovicích vyrábějí již více než 40 let.

 

Přezouváme včas, ale chybí nám znalosti

Čtvrtina dotázaných nemá ponětí, jak vypadá zimní obutí, 15 % spoléhá na označení písmeny M+S (tedy mud and snow, česky bláto a sníh). Tuto značku na sobě nesou pneumatiky, které mají lepší záběrové vlastnosti – mohou to být kromě zimních i terénní nebo celoroční pneumatiky. Na tohle označení se tedy nelze úplně stoprocentně spolehnout.

Podobná situace nastává i u otázky minimální hloubky dezénu. Celých 28 % respondentů si myslí, že je to méně než 4 mm, což je minimální zákonná hranice pro zimní pneumatiky v ČR. Nové pláště mívají obvykle hloubku vzorku kolem 8 mm.

V porovnání s ojetou pneumatikou na zákonem povolené hranici ale může být rozdíl v brzdné dráze mezi starou a novou pneumatikou až 14 metrů. To může rozhodnout například o tom, jestli v situaci, kdy vám nečekaně někdo vstoupí do cesty, stihnete vůz ubrzdit, nebo chodce srazíte. Nedostatečná hloubka vzorku může být také důvodem k odmítnutí plnění ze strany pojišťovny při dopravní nehodě.

Jak tedy poznat zimní pneumatiku? Jediným správným označením je symbol sněhové vločky na pozadí horského masivu, tzv. Alpský symbol. Tohle označení zná necelá polovina respondentů (45 %). Dalším vodítkem může být to, že zimní pneumatiky jsou vyráběny z měkčí směsi, což ale na první pohled nelze poznat.

 

Češi vybírají podle ceny

Při výběru pneumatik většina českých řidičů upřednostňuje cenu. Dalšími ukazateli jsou vlastní zkušenost a výsledky nezávislých testů. Ty každoročně uveřejňuje několik organizací, nejznámější jsou asi ty od německého autoklubu ADAC.

Pneumatiky Barum vhodně kombinují všechny tyto požadavky, a díky tomu jsou u nás zřejmě nejoblíbenější značkou pneumatik. Z výsledků výzkumu vyplývá, že značce Barum věří 27 % dotázaných.

Pokud vyrážíte na zimní dovolenou, dejte si pozor i na odlišné předpisy ohledně používání zimních pneumatik v ostatních zemích. V našem starším článku si můžete přečíst, jak je to s přezouváním v zahraničí. Dozvíte se v něm i to, jakou povinnou výbavu vyžadují ostatní evropské státy.

 

Zdroj: Wikimedia.org

Nahoru