Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

RunFlat pneumatiky: Výhodná koupě, nebo zbytečná investice?

Defekt pneumatiky může potkat každého řidiče, ať už vlivem nedostatečného nahuštění, ostrého předmětu nebo stáří obutí. Rezervní pneumatika už nemusí být součástí povinné výbavy, máte-li vůz vybavený RunFlat pneumatikami neboli pneumatikami na bezpečné dojetí k nejbližšímu místu vyřešení problému. Dojezdové pneumatiky jsou však bezpečnou variantou pouze ve spojení s elektronickým systémem kontroly tlaku, kterým musí být vaše vozidlo vybaveno.

 Jaké jsou výhody a nevýhody RunFlat pneumatik oproti klasickým? Uspořádali jsme je pro vás přehledně v našem článku.

V čem se liší RunFlat pneumatiky od klasických?

RunFlat pneumatiky na první pohled nepoznáte od běžného obutí. Konstrukce je však odlišná. Speciální pneumatiky mají vyztužené bočnice, které zamezují zborcení pneumatiky v případě defektu a zajišťují udržení pneumatiky na ráfku i tehdy, dojde-li k úplné ztrátě tlaku. Další variantou je podpůrný kroužek, který se stará o oporu podél celého obvodu pneumatiky.

Neznamená to však, že na těchto pneumatikách můžete dále jezdit, jak už napovídá označení „dojezdové pneumatiky“. Na rozdíl od klasického obutí však nemusíte měnit kolo na místě, ale zvládnete urazit relativně velkou vzdálenost v řádech desítek kilometrů (přesnější údaj udává výrobce konkrétního typu RunFlat pneumatiky).

Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS)

Elektronický systém kontroly tlaku v pneumatikách je nezbytnou součástí výbavy vozidla, které je opatřeno RunFlat pneumatikami. Důvodem je fakt, že pokud dojde ke ztrátě tlaku u dojezdových pneumatik, řidič nemusí tuto změnu vůbec zaregistrovat a vůz pokračuje v jízdě. TPMS dává včas vědět posádce o možném defektu a nutnosti vyhledat nejbližší pneuservis.

Označení RunFlat pneumatik různých výrobců

Bridgestone RFT
Continental CSR, SSR
Dunlop DSST, ROF
Goodyear EMT, ROF
Michelin ZP
Nokian Run Flat
Pirelli RFT, R/F

RunFlat pneumatiky mají svá pro i proti. Záleží na každém řidiči, z jakého úhlu pohledu pozitiva a negativa vyhodnotí. Za hlavní nevýhodu byl až donedávna považován nízký komfort a průměrné jízdní vlastnosti oproti klasickému obutí. Velmi rychlý vývoj a nové technologie ovšem mají za následek vylepšenou generaci dojezdových pneumatik, které tyto rozdíly eliminují. Testováním pneumatik nezávislými kluby byly také zjištěny vylepšené vlastnosti jak na suchu, tak i na mokru, sněhu a ledu.

Výhody dojezdových pneumatik

    • Nečekaný defekt neohrozí bezpečnost provozu jako defekt běžné pneumatiky.
    • Odpadá nutnost měnit kolo na cestě nebo volat asistenční službu.
    • Hmotnost vozidla bude nižší, neboť nemusíte vozit rezervní pneumatiku a nářadí na výměnu jako součást povinné výbavy.

Nevýhody dojezdových pneumatik

      • RunFlat pneumatiky mají vyšší pořizovací náklady a dražší provoz.
      • Podmínka je vůz vybavený systémem kontroly tlaku v pneumatikách.
      • Dojezdové pneumatiky jsou po prasknutí či průpichu neopravitelné. S novou dojezdovou pneumatikou většinou musíte pořídit i druhou do páru kvůli rozdílnému opotřebení na jedné nápravě.
      • S RunFlat pneumatikou musíte po defektu jet velmi opatrně a rychlostí max. 80 km/h.

Z uvedeného tedy vyplývá: Pokud vám nedělají problém vyšší náklady a máte vozidlo vybavené systémem TPMS, jsou pro vás RunFlat pneumatiky bezpečnou a pohodlnou volbou.

 

Zdroj fotografií: Wikimedia Commons

Nahoru