Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Terénní motojízda – jak si ji užít a nedostat se do křížku se zákonem

Adrenalinová jízda v terénu přitahuje stále více motorkářů. Mnozí se se svými silnými endury nebo motokrosovými mašinami přesunují do lesů či luk a stávají se trnem v oku myslivcům i správcům lesů. Počet off-roadových areálů u nás přitom stále roste a jejich kvalita v mnoha případech dosahuje evropské úrovně. Možností, jak si na motorce zařádit v terénu legálně, tak u nás jsou. Přečtěte si, jak je jízda v terénu vnímána z pohledu legislativy, proč je jízda v lese zakázaná a jaké pokuty ilegálním jezdcům hrozí.

Motorkář při terénní jízdě v lese

Fanoušci terénní jízdy na motorce mohou využít speciálních motokrosových tratí, které jsou po celé České republice. 

Vjezd do lesů je motorkářům zapovězený

Do lesů vede mnoho polních a lesních cest, které jsou velkým lákadlem pro nejednoho motorkáře. „Když po lese mohou korzovat lesníci s těžkými traktory a technikou, proč ne já,“ říkáte si. Zákon ale mluví jasně. Pravidla pro vjezd motorových vozidel do lesů se řídí lesním zákonem, podle kterého je bez souhlasu vlastníka vjezd do lesa zakázaný.

Ani samotní vlastníci se v lese nemohou chovat, jak se jim zlíbí. Podle zákona totiž nesmí rušit klid a ticho, současně smí po lese jezdit motorovými vozidly jen za účelem hospodářské činnosti, správy nebo těžby dřeva. Do křížku se zákonem se tak může dostat i sám vlastník lesa, který svým přátelům povolí vjezd na motokrosových mašinách. I v tomto případě však platí, že kde není žalobce, není soudce. Promyšlená a uvědomělá jízda v lese, kterou si domluvíte se soukromým vlastníkem, je méně problematická než korzování ve státním či církevním lese – nebo nedejbože v CHKO. Stále je však ilegální, tak na to nezapomínejte.

Zákaz vjezdu platí do všech lesů bez výjimky

Řada motorkářů porušuje zákon nevědomky, protože spoléhá na dopravní značení. Vjezd do lesa je však zapovězený bez ohledu na to, nachází-li se u lesní cesty značka zákazu vjezdu, nebo nikoliv. Zákazová značka má informativní charakter. Zákaz vjezdu motorových vozidel do lesa je však pevně zakotven v lesním zákoně a platí zkrátka i tam, kde se vůbec žádná značka nenachází.

Někdy je obtížné rozeznat lesní cestu od historické, polní nebo běžné komunikace procházející lesem. Je konkrétní pozemek charakterizovaný jako les? Chcete-li mít jasno, podívejte se do katastru nemovitostí.

Řádíte na mašině v přírodě? Riskujete pokutu

Pokud si příliš nelámete hlavu se zákony a rozhodnete se pro adrenalinovou motojízdu uprostřed přírody, počítejte s rizikem nemalé pokuty. Lesní zákon sice umožňuje udělení pokuty jen do výše 5 000 Kč, novela zákona potvrzená soudem však praví, že porušení zákazu vjezdu je fakticky správním deliktem, za který lze uložit pokutu až do výše 100 000 Kč. Organizované hony na motorkáře, kteří ničí travní porosty a ruší zvěř, se v současnosti ve větší míře nekonají, do budoucna se však může situace změnit.

Buďte ohleduplní k přírodě. Motorky jí škodí víc, než se zdá

Každý motorkář, který má v krvi adrenalinovou jízdu v terénu, by si měl sám sáhnout do svědomí. Do lesů a chráněných oblastí by neměl vjíždět ani tak kvůli riziku pokuty, ale spíš z důvodu negativních dopadů jeho počínání. Burácející hluk silných motorů totiž plaší a stresuje zvěř, která se pak shromažďuje v místech, kde by se za normálních okolností nevyskytovala. Zvířata často utíkají do hustých mladých porostů, které okusují a ničí.

Agresivní a dravý dezén motopneumatik poškozuje povrch nezpevněných cest terénními rýhami. Vjížděním do lesních porostů, mladých lesních kultur či podmáčených míst pak dochází k velkým škodám, jejichž oprava je nákladná a pro mnohé vlastníky lesů nerealizovatelná. Sami patříme mezi milovníky off-road jízdy v jedné stopě, na respekt k přírodě ale nezapomínáme. Myslete na přírodu i vy a buďte k ní i lidem ve svém okolí ohleduplní.

Projekt #NEpolese bojuje proti nelegální offroadové jízdě

Ilegální motojízda v lesích je v poslední době velkým tématem mezi širokou i odbornou veřejností. S cílem minimalizování dopadů nelegálního motorismu nedávno přišel program #NEpolese, který připravil Autoklub České republiky v partnerství se státním podnikem Lesy České republiky. Ambasadory programu jsou i tváře české off-road scény, kteří na negativní dopady řádění v lesích upozorňují. Patří mezi ně například legenda Dakaru Karel Loprais, hobby jezdec motokrosu Radek Skalický či mistr světa v motokrosu Vítězslav Marek.

Užijte si divokou jízdu na motokrosových tratích

Pro motorkáře jsou po celé republice k dispozici upravené přírodní tratě, na kterých se mohou vyřádit a ukázat svůj talent. Najdeme je téměř ve všech krajích a určené jsou nejen pro motokrosové závody, ale i volnou jízdu. Zmíněný program #NEpolese se rozhodl motivovat motorkáře k využití těchto tratí. Proto do programu zapojil celkem 16 off-roadových areálů, které zájemcům poskytnou slevu 100 Kč za každou tréninkovou jízdu. Stačí si jen stáhnout mobilní aplikaci Klub nového lesa a slevové kódy si vygenerovat.

Razíte do terénu? Nepodceňte kvalitní obutí své mašiny

Ať už se rozhodnete pro otestování některé z tuzemských motokrosových tratí, nebo zůstanete v ilegalitě a na jízdu po lesích jen tak nezanevřete, nepodceňujte výběr kvalitních pneumatik. Máte-li v garáži sportovní enduro, se kterým korzujete primárně po silnici, ale sem tam vyrazíte i do terénu, chybu neuděláte třeba s pneumatikami Pirelli Scorpion Trail 2. Majitelé motokrosových strojů se pak musí pohlédnout po ryze terénních pneumatikách, například Dunlop Geomax MX12, které si poradí i s velmi náročným terénem.

Vybrat kvalitní moto pneu

 

Zdroj fotografií: Depositphotos.com

Nahoru