Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Tipy, jak přežít jízdu na motorce v parných dnech

Zatímco někteří motorkáři během tropických dnů raději svou mašinu zaparkují ve stínu a vychutnají si vychlazenou dvanáctku, jiní se horka nezaleknou a vyráží na dlouhé cesty. Pokud patříte do druhé skupiny milovníků jízdy v jedné stopě, zpříjemněte si cestu, jak jen to jde. Máme pro vás několik užitečných tipů, jak si užít maximální přilnavost rozehřátého asfaltu, a přitom se na mašině neuvařit.

Motorka v létě

Při jízdě na motorce v létě dbejte na správný výběr prodyšného oblečení. Rozhodně ale nesejdete na mašinu v tričku a kraťasech.

Díky hydrovaku doplníte tekutiny i za jízdy

Dodržování pitného režimu je během léta důležité a pro motorkáře to platí dvojnásob. Při jízdě na motorce vydáme spoustu energie, navíc se pořádně zapotíme. Dehydratace organismu vede ke zhoršení pozornosti, bolestem hlavy i riziku omdlení, což může mít při řízení motocyklu fatální následky.

Podle obecných pouček by měl každý z nás během léta vypít alespoň 2 až 2,5 litru vody. Při fyzické námaze a trvalém vystavení slunečním paprskům však potřeba příjmu tekutin stoupá. Je vhodné tekutiny doplňovat průběžně v menších dávkách, a tak své tělo soustavně zásobovat vodou. K tomuto účelu skvěle poslouží hydrovaky, které se zpravidla umísťují do motobatohů. Pomocí hadičky můžete vodu přijímat i během cesty, a tak se vyhnete častému zastavování. Vaky na vodu pořídíte samostatně, k dostání jsou i speciální batohy vybavené hydrovakem již od výroby.

Při motovyjížďách pijte obyčejnou vodu nebo minerálku. Ta dodá organismu minerály, o které v horkých dnech přichází velmi rychle. Naopak se vyhněte příjmu slazených vod, které sice krátkodobě dodají energii, ale nezaženou pocit žízně a organismus hydratují jen omezeně.

Když dlouho stojíte, vypínejte motor

Běžící motor vaší mašiny produkuje značné množství tepla. Poznáte to ve chvíli, kdy zastavíte a ucítíte horký proud vzduchu, který vás udeří do tváře a nepříjemně rozehřeje celé tělo. Když budete delší dobu stát na místě, vypněte motor – před stavebním semaforem, u železničního přejezdu, při vyčkávání na spolujezdce.

U nových silničních motocyklů a skútrů to za vás vyřeší start-stop systém, manuální „chcípnutí“ však udělá stejnou službu. V letním období, kdy je motor rozehřátý, vaše mašina nijak trpět nebude. Používání start-stop systému v zimě je oproti tomu velkým tématem k diskusi a dotýká se jak majitelů motorek, tak osobních vozidel.

Máte rádi černou barvu? Bude vám hic

Letní projížďky na motorce si zpříjemníte i vhodným výběrem barvy oblečení, přilby, doplňků i samotné kapotáže motorky. Černá zkrátka přitahuje sluneční paprsky a vyhřeje se rychleji a intenzivněji než bílá. Majitelé chopperu nad bílou koženou bundou asi ohrnou nos. Ti, kteří upřednostňují textilní komplety nebo kombinézy, ale mohou upřednostnit světlejší modely, ve kterých se budou na slunci hřát o poznání méně. Zásadní je především barva helmy – v černé vám do zpěvu už po pár ujetých kilometrech po rozpálené dálnici moc nebude.

Prodyšné oblečení a vychytávky pro proudění vzduchu

U oblečení ještě chvíli zůstaneme. Jeho výběr totiž zásadně rozhodne o tom, jak moc se budete při korzování během tropických veder potit. Bezpečnost rozhodně nepodceňujte a na mašinu nesedejte v tričku, kraťasech a žabkách. Upřednostněte lehké síťované bundy s chrániči, mikiny podšité kevlarem, motodžíny s větracími otvory a chráničové vesty. Výběru oblečení pro letní jízdu jsme se podrobněji věnovali v samostatném článku.

Na motorkáře, kteří razí na dlouhé cesty v letních dnech, myslí i výrobci motodoplňků a vybavení. Nabízí tak různé vychytávky, například plastové tunely k rukávům, které zajistí lepší proudění vzduchu. Technologickou špičku pak představuje aktivní chlazení v chladivých vestách. Ty obsahují kanálky pro proudění vzduchu a odpařování vody, navíc mohou být doplněné o ventilátor. Někteří výrobci pak pracují na vývoji klimatizovaných přileb, které zajistí komfortní jízdu za každého počasí.

Naplánujte si čas své jízdy

I během tropických dnů se dá vychytat čas, kdy slunce není až tak silné a teploty nesnesitelné. Plánujete-li dlouhou letní motovyjížďku, vyrazte už za ranního kuropění. Vyhnete se ostrému slunci, užijete si foukání chladnějšího letního větru a jako bonus se vyřádíte na poloprázdných silnicích. Před polednem už možná budete v cíli a únavu z horka ani nepocítíte.

Řešením je také večerní vyjížďka, během které už bude asfalt pěkně rozpálený, abyste si mohli užít maximální přilnavost pneumatik. Na suché vozovce si skvělou přilnavost užijete třeba s pneumatikami Michelin Power 5 nebo Pirelli Diablo Rosso Corsa II, které zajistí dokonalý jízdní zážitek v letním období. Na konci parného dne ale už může být znát vaše únava a s tím související riziko chyby. Pozor si musíte dát i na lesní zvěř nebo zhoršenou viditelnost.

Letní korzování v jedné stopě má své kouzlo. Je však nutné dodržet základní pravidla bezpečné jízdy a udělat vše pro to, abyste byli svěží, hydratovaní a co nejméně splavení a uvaření. Připravte se i na riziko možného defektu. Ve vedru je každá minuta drahá. Nečekejte na příjezd asistenční služby nebo pomoc od kamarádů a vozte s sebou opravnou sadu pro motocykly, díky které u krajnice s píchlou gumou dlouho trčet nebudete. 

 

Vybrat kvalitní moto pneu

 

Zdroj fotografií: Depositphotos.com

Tento web používá k poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Nahoru