Jak v zimě zvládnout jízdu do kopce a z kopce, správně brzdit na kluzké vozovce, nebo jak se chovat, když jedete po namrzlé silnici? Na to všechno se podíváme v tomto článku. Poradíme vám také, jak předvídat rizikové situace a zda je zahřívání motoru na volnoběh skutečně dobrý nápad.
Uvízli jste ve sněhu? Nasaďte sněhové řetězy, jemně pootočte volantem a pokuste se pomalu rozjet. V případě potřeby využijte lopatku a písek pro lepší trakci.
V 1. dílu jsme se zaměřili na přípravy, které byste neměli podcenit před zimní jízdou. Tentokrát se podíváme na praktické tipy pro samotnou jízdu v zimních podmínkách.
Zdolat zasněženou nebo namrzlou silnici do kopce či z kopce vyžaduje správnou techniku a klidnou nohu na pedálu.
Při výjezdu do kopce udržujte konstantní rychlost a zacházejte s plynem citlivě. Prudké přidání plynu může způsobit prokluz kol, což vám na kluzké silnici způsobí jen zbytečné komplikace. Pokud cítíte, že kola ztrácejí trakci, zkuste lehce ubrat plyn a nechte pneumatiky znovu získat přilnavost.
Při sjíždění z kopce je klíčové využívat brzdění motorem. Podřaďte na nižší rychlostní stupeň, aby vůz zpomaloval přirozeně a vy nemuseli neustále používat brzdový pedál. Pokud je to ale nevyhnutelné, brzděte s citem a plynule, abyste minimalizovali riziko smyku. Náhlé a prudké brzdění na kluzkém povrchu může vést ke ztrátě kontroly nad vozem.
Pokud cítíte, že jde auto do smyku, uberte plyn a sešlápněte spojkový pedál. Tím vyřadíte motor ze záběru a umožníte, aby kola znovu získala trakci. Nedupejte zbytečně na brzdu – náhlé dupnutí na pedál může smyk ještě zhoršit, zejména na kluzkém povrchu. Je také důležité mít kvalitní zimní pneumatiky s dostatečným vzorkem, které výrazně zkracují brzdnou dráhu a zvyšují kontrolu nad vozem.
Námraza se často objevuje tam, kde ji nejméně čekáte. Buďte zvlášť opatrní:
V lesích se led a sníh drží déle díky stínu a nižší teplotě. Mosty zase rychle promrzají, takže se na nich může tvořit námraza, i když je okolní teplota nad bodem mrazu. Pozor si dejte také na otevřených úsecích nebo vrcholech kopců, kde často fouká silný vítr. Může vás tu nemile překvapit navátý sníh.
Při průjezdu těmito rizikovými místy snižte rychlost, přizpůsobte styl jízdy a buďte připraveni na možnou ztrátu přilnavosti. Dodržování bezpečné vzdálenosti a opatrná jízda zde hrají klíčovou roli.
I když je teplota nad bodem mrazu, může se na silnicích objevovat černý led. Jezděte proto vždy obezřetně.
Čekejte nečekané. Zima na silnicích přináší řadu nepředvídatelných situací, a proto je důležité být vždy o krok napřed. Defenzivní jízda, která klade důraz na předvídání rizik a opatrný přístup, vám pomůže lépe zvládnout nečekané situace. Pokud si nejste jistí svými řidičskými schopnostmi, doporučujeme najít si prázdné parkoviště nebo jinou bezpečnou plochu, kde můžete bez stresu trénovat zvládání smyků, brzdění a zatáčení.
Nastartovat motor, vzít škrabku na led a jít očistit okna – to je stále oblíbená praxe mnoha řidičů. Motoru ale takový běh naprázdno nedělá dobře. Nejlepším způsobem, jak motor zahřát, je pomalá jízda bez zbytečného vytáčení do vysokých otáček. Stačí pár kilometrů, aby se pohonná jednotka dostala na správnou provozní teplotu.
Před rozjezdem tedy nechte motor zahřívat na volnoběh jen pár sekund, aby se všechny součásti dostatečně promazaly. Pak vyjeďte normálním tempem. Dlouhým zahříváním motoru na místě si koledujete o brzkou návštěvu autoservisu.
Tento seriál tipů si klade za cíl pomáhat všem řidičům, bez ohledu na zkušenosti, lépe zvládat zimní podmínky. Pokud jste ještě nečetli 1. díl, nezapomeňte se k němu vrátit pro další užitečné rady.
Zdroj fotografií: Depositphotos