Pokud parametry různých typů pneumatik srovnáváte i podle energetických štítků, možná jste zaznamenali změny ve značení. O úpravách evropských štítků se v kuloárech mluvilo už delší dobu, výrobci tak měli dost času provést potřebné změny dané novou legislativou. Odkdy úprava platí a proč se k ní přistoupilo? V čem konkrétně došlo ke změně? I na tyto otázky se na následujících řádcích odpovíme.
Prozkoumejte novinku v označování pneumatik.
Evropská unie dlouhodobě usiluje o snižování emisí skleníkových plynů. Protože jsou do značné míry produkovány provozem dopravních prostředků, posvítila si i na výrobce a prodejce pneumatik. Účelem úpravy štítkování je zvýšení bezpečnosti i enviromentální účinnosti silniční dopravy. Díky novým štítkům totiž spotřebitelé snadněji zvolí pneu, které jsou úsporné, bezpečné a vynikají nízkou úrovní hluku.
Nový systém štítkování pneumatik platí od 1. května 2021. Jedná se o nařízení EU 2020/740, které nahrazuje předchozí EC 1222/2009.
Nařízení EU se týká pneumatik zahrnutých v kategoriích C1 (osobní vozidla), C2 (lehká dopravní vozidla), a C3 (vozidla těžké váhy). Energetické štítky ale nenajdete třeba u motopneumatik, stejně jako u dočasných náhradních pneu nebo pneumatik pro závodní automobily.
Nové nařízení se vztahuje na všechna pneu, která jsou na evropském trhu poprvé dostupná od 1. května. Regulace se netýkají pneumatik, které byly na trhu uvedené dříve.
Energetické štítky jsou ve srovnání s předchozím značením podrobnější, obsahují specifické symboly, změnil se i způsob řazení do kvalitativních tříd. Na nových štítcích najdete:
Evropský štítek obsahuje základní informace o pneumatikách – název dezénu, identifikační značku, třídu a rozměr.
Zásadní změnou ve štítkování je úprava klasifikace, která byla v předchozí podobě řešená nešťastně. Původně se totiž úspora paliva a brzdná dráha na mokru řadily do tříd značených A až G, ale z nepochopitelného důvodu byla třída D vynechaná. Nově tak platí pouze 5 tříd – A až E. Třída G ze značení zcela zmizela, E a F se posunuly o řád výše. Mnozí odborníci však kritizují i nové značení. Řidiči totiž přijdou o snadné srovnání levnějších modelů pneu, protože všechny budou zařazeny do nejhorší třídy E.
Evropské štítkování pneumatik se mění.
Hlučnost pneumatik je udávaná v decibelech a nově řazená do tříd A až C.
Na všech nových štítcích pneumatik nechybí ani QR kód. Po jeho načtení snadno zjistíte, jsou-li uvedené informace pravdivé. Předpisem se má vyřešit problém s nepoctivými obchodníky, kteří záměrně uváděli lepší známky neodpovídající realitě.
Na štítcích můžete nově narazit na symbol sněhové vločky. Najdete ji u zimních nebo celoročních pneumatik. Piktogram potvrzuje, že pneu vyhovují evropským bezpečnostním standardům a jízdu při velmi nízkých teplotách spolehlivě zvládnou.
Novinkou je také symbol ledem pokrytého horského štítu. Štítky doplněné tímto piktogramem potvrzují, že pneumatiky splňují přísná kritéria pro jízdu na ledu.
Evropské štítky vám výběr pneumatik usnadní a díky přehlednému řazení do tříd podle spotřeby ušetří i nějakou tu korunu za palivo. Při volbě nové sadu pneu se ale nespoléhejte jen na značení – seznamte se s výsledky nezávislých testů pneumatik, ve kterých byly různé modely srovnány v praxi.
Zdroj fotografií: Pirelli, Deposiphotos