V zimním období řidičům zimní pneumatiky zaručují výrazně kratší brzdnou dráhu.
CO SI MUSÍTE PAMATOVAT |
Při teplotách pod 7°C na mokré silnici vám stačí se zimními pneumatikami k zabrzdění z 80 km/h jen 34 metrů. S letními pneumatikami ale až 40metrů. Někdy i více. Nebezpečí nehody v zimě vzrůstá až na šestinásobek. |
V zimním období vás na cestách může překvapit až osminásobné prodloužení brzdné dráhy vozidla, a to podle druhu povrchu. Podívejte se na následující graf:
Brzdná dráha při brzdění z rychlosti 50 km/h v metrech podle klimatických podmínek. |
CO SI MUSÍTE PAMATOVAT |
|
Ztráta účinnosti letních pneumatik nastává při teplotě pod 7°C. Pneumatika ztvrdne a tím ztrácí účinnost.
Zimní pneumatiky se přizpůsobí nízkým teplotám díky pružné křemičité směsi. Zajistí tak maximální přilnavost, i když teplota klesne pod 7°C. |
CO SI MUSÍTE PAMATOVAT |
Michelin v zájmu vaší bezpečnosti doporučuje vyměňovat zimní pneumatiky, jakmile hloubka vzorku klesne na 4 mm. |
V zimě se klimatické podmínky a stav vozovky radikálně liší od letních měsíců. Proto i dezén pneumatiky musí být přizpůsoben tvrdým podmínkám.
Zimní pneumatiky |
Až 5x více lamel ve srovnání s letními pneu zajistí vynikající přilnavost na mokré a zasněžené vozovce. Širší vzorek lépe odvádí vodu ze stopy. Směs běhounu je pružnější a lépe absorbuje nerovnosti mokré, zasněžené a zledovatělé vozovky. |
Letní pneumatiky |
CO SI MUSÍTE PAMATOVAT |
Na rozdíl od letních pneumatik mohou mít zimní pláště nižší rychlostní index, než je index homologovaný pro daný vůz. V takovém případě ale musíte rychlost přizpůsobit tomuto omezení, avšak ve voze musí být viditelně vylepena nálepka s příslušným upozorněním. |
Nepodceňujte nástrahy zimních silnic a vybavte vaše vozidlo zimními pneumatikami na všechna čtyři kola.
Se 2 zimními pneu na hnané nápravě | Se 4 zimními pneu | |
Pohyblivost | ||
Adheze v zatáčkách | ||
Brzdné vlastnosti |
CO SI MUSÍTE PAMATOVAT |
Při nedostatečném nahuštění zimních pneumatik se zvyšuje riziko jejich prasknutí. Přehuštěné pneumatiky naopak snižují přilnavost k vozovce. |
Kvůli bezpečnosti kontrolujte tlak v pneumatikách v zimě více než kdy jindy. Čím více teplota klesá k bodu mrazu, tím více se naměřená hodnota tlaku v pneumatikách sníží oproti normálnímu tlaku.
CO SI MUSÍTE PAMATOVAT |
Pro vyrovnání účinků nízké teploty a zaručení optimálních vlastností pneumatik přidávejte v zimě při huštění k předepsanému tlaku asi 0,2 baru. |
Na sněhu řiďte opatrně.
Rozjíždění
Aby vozidlo neklouzalo při rozjíždění, zvolte pomalé tempo a pomalé rozjíždění. Pokud hnaná kola při rozjíždění prokluzují, přeřaďte na vyšší rychlostní stupeň. Tím snížíte sílu, přenášenou spojkou na hnaná kola a zajistíte dostatečnou trakci. Ve stoupání opět využijte vyššího rychlostního stupně, než jste zvyklí na suché silnici. Pomalý rozjezd přes spojku s minimem plynu dělá divy i na zasněžené silnici.
Zatáčky
Na zasněžené silnici vjíždějte do zatáček pomaleji a stálou rychlostí. Pokud přední kola ztratí kontakt s vozovkou, sundejte nohu z plynu a nechte vůz plynule zpomalit. Využijte ještě před zatáčkou brždění motorem. Pokud naopak záď vozu předbíhá přední, zrychlete. Tím obnovíte rovnováhu vozidla.
Brzdění
Sníh a náledí mají na brzdný účinek zimních pneumatik zcela zásadní vliv. Využívejte především brzdný účinek motoru a brzděte jen velmi jemně, aby se nezablokovala kola vozu. Pokud se při brždění kola zablokují, uvolněte kola, dokud opět nepřilnou k povrchu vozovky. Zejména v klesání podřaďte na nižší stupeň, než jste tomu zvyklí na suché silnici.
CO SI MUSÍTE PAMATOVAT |
Kontaktní plocha pneumatiky s vozovkou odpovídá velikosti lidské dlaně, tedy jenom asi 50 cm2. V zimě volte více než kdy jindy vhodné pneumatiky – nic jiného vás totiž se silnicí nespojuje. |
Koncem zimy, kdy už nehrozí, že teploty klesnou pod 7 °C, obujte znovu letní pneumatiky a ty zimní správně uložte.
Pneumatiky na ráfku |
postaveny vedle sebe zavěšeny poskládány na sobě |
Pneumatiky bez ráfku |
poskládány na sobě zavěšeny postaveny vedle sebe každý měsíc otočit |
CO SI MUSÍTE PAMATOVAT |
Správné uložení prodlouží životnost pneumatik, takže vám budou dobře sloužit po několik sezon. Sada zimních pneumatik de facto dvojnásobně prodlouží životnost letních pneumatik, protože na nich budete jezdit jen asi polovinu roku. |
Číslo 1 u evropských spotřebitelů
Číslo 1 u evropských výrobců
Číslo 1 na všech površích
Číslo 1 v testech zimních pneumatik společnosti ADAC
V letech 2002 a 2003 obdržely zirmní pneumatiky Michelin nejlepší hodnocení na základě testů provedených společností ADAC.
(Rozměry 185/60 R14, 195/65 R15 a 225/45 R17.)
Špičková technologie
lamela BDS | lamela VTS |