Letní
AutoTip - ekologické pneu 2010
- Šířka
- -
- Profil
- -
- Průměr
- -
Až do relativně nedávné doby se hospodárnost a pneumatiky potkávaly nanejvýš při diskusích o správném tlaku vzduchu, případně o aerodynamice.
Především prvně jmenovaná oblast je důležitá, protože jakmile automobil \"šmajdá\" po měkkých kolech s velkou styčnou plochou s vozovkou, vzrůstá výrazně valivý odpor.
A právě na tuto vlastnost se zaměřili někteří významní výrobci a vrhli na trh pláště, jejichž schopnost otáčet se lehce na (jakémkoli) povrchu je velmi silná.
Tyto moderní produkty se opírají o nové podoby vzorků, vylepšené receptury směsi, modifikovanou vnitřní stavbu atd.
Do jaké míry vybraná pětice dostojí svému jménu, respektive zaměření, jsme zkoušeli na testovacím polygonu při jízdách s Mercedes-Benzem C.
Vše probíhalo ve třech rychlostních režimech: 80, 100 a 130 km/h, přičemž jako měřítko byla vzata standardní pneumatika bez zvláštních vlastností.
Přínos specialistů byl patrný pokaždé, úspory se pohybovaly od 0,3 do 0,6 litru na 100 kilometrů.
Na první pohled se tento posun může zdát nevýrazný, ale přepočtěme si to například na takovou 3000 kilometrů dlouhou cestu do Chorvatska a zpět.
\"Zelené\" obutí stáhne nároky na palivo o zhruba 15 litrů, za něž pak můžete jet dalších minimálně 200 kilometrů jakoby zadarmo.
A to už není k zahození...
Na druhou stranu v žádné další disciplíně to vybrané gumy vzorovému letnímu \"standardu\" nenatřely, především na mokru se ukázaly jejich limity dost výrazně.
Zde nejhůře dopadli právě ti největší šetřílci Michelin a Goodyear, střízlivě uvažující motorista by tak spíše sáhl po úsporných pneumatikách s vyváženějšími vlastnostmi.
\"Zelené\" obutí se stále více prosazuje do prvovýroby, a to nejen u různých ekologických verzí - o to větší výzva pro výrobce, aby rychle odstranili jeho zatím přetrvávající slabiny.