Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Letní

GuteFahrt (DE) 2004

Šířka
205
Profil
55
Průměr
R16

Trend širokých pneumatik stále přetrvává. Jestliže ještě před pár lety platily pneumatiky ve formátu 205/55 R 16 za vhodné pouze k následnému dovybavení, je dnes tato velikost u mnohých vozů Audi a Volkswagen již sériovým standardem. Tak tomu je u téměř všech Audi A4 a A6. Ale i u Volkswagenu jsou 205 v 16 coulech v kurzu, viz Passat nebo také Touran a nový Golf. To je důvod pro to nechat tento rozměr opět jednou důkladně otestovat. Nabídka je velká. Na trhu najdeme drahé pneumatiky známých vybraných značek, levnější alternativy používané jako náhradní, dále sportovní nebo komfortní řešení. Jak se v tom orientovat? Jedenáct pneumatik známých výrobců se nakonec mohlo těšit na srovnávací jízdy na Contidromu, všechny s rychlostním indexem W do 270 km/h. Jako vždy jsme montovali všech 96 pneumatik na identické ráfky. Ty byly nasazeny na hezky vypadající a velmi čistě zpracované disky Borbet ?Design-M? ve velikosti 75J x 16. Jako základní měřítko posloužila pneumatika Michelin Pilot Primacy, kterou jsme dostali zapůjčenou s laskavým svolením od firmy Audi, koneckonců se měl test uskutečnit s dvěmi 130 PS-A4 1.9 TDI. I dvě další pneumatiky, Conti Sport-Contact 2 a Pirelli P 7, byly pro A4 firmou zapůjčeny. K tomu jsme přidali zástupce sportovní frakce Bridgestone Potenza S03, opticky neuvěřitelně razantní Goodyear Eagle F1, jakož i finskou pneumatiku Nokian NRZi s nejen směrovou vazbou, ale také s asymetrickou stavbou. Tato vyžaduje speciální pneumatiky pro levou a pravou stranu vozu. Široký výběr byl doplněn pneumatikami Dunlop SP Sport Sport 01, Semperit Direction Sport a Vredestein Sportrac 2. Z Korei přispěla firma Hankook zcela novou pneumatikou Ventus Prime K105. Tím to ale nekončí. Test měl závěrem také jasně ukázat, jaká situace nastane, když se na Audi použije pneumatika homologovaná jiným výrobcem. Ideální se nám pro ten účel zdála Michelin Pilot Primacy s dodatkem ?G1?, která byla koncipována firmou Michelin pro Mercedes, a tím pádem pro zadní pohon. Opticky se podobá sestře od Audi jako vejce vejci. Naše zkušenost ukazuje, že někteří obchodníci s pneumatikami nepřikládají těmto rozdílům velký význam a klidně ?G1? na ingoldštadský vůz namontují. Koneckonců velikost sedí a rozdíly jsou minimální. Opravdu? Totéž se může stát i u jiných značek pneumatik, proto je třeba se podívat na bok pneumatiky na označení.

Jestliže na pneumatice najdeme značku ?MO?, pak je to provedení pro Mercedes. Hvězdička znamená výrobek pro BMW. Specifikace tohoto druhu pro Audi v současné době ještě neexistuje, nicméně v Ingolstadtu se o ní již přemýšlí. Do té doby je třeba u prodejce striktně trvat na verzi Audi. Náš testovací program: vedle řízení na suchém a mokrém povrchu, jízdy na okruhu, akvaplaningu podélném i příčném, ABS brzdění na suché i mokré vozovce, bylo zařazeno i měření valivého odporu, hluku a posouzení komfortu. Simulace rychlostní jízdy na měřícím zařízení při rychlosti 270 km/h, dvou stupních sbíhavosti a zátěži 5100 N podle normy Audi měla ukázat, zda čtyři minuty nejsou příliš velkým požadavkem.

Nejdříve kurz řízení na suchém povrchu. Rozhodující je subjektivní dojem, dosažené časy nejsou určující. Stabilně a s naprostou přesností se chová pneumatika Bridgestone, změna zátěže jí je cizí, stejně jako vyvážené pneumatice Pirelli a Audi-Michelin. Třikrát známka ?velmi dobře?. Za nimi následují pneumatiky s ohodnocením ?dobrá? a sice Hankook, Dunlop a ?G1?-Michelin. Průměrné výsledky vykazují pneumatiky Conti a Goodyear, které jsou poměrně měkké, Nokian, Semperit a Vredestein neobdržely lepší známku než ?dostačující?. Důvodem je příliš lehké řízení, ke kterému se přidává jak přetáčivost, tak nedotáčivost.
Na mokré vozovce předvádějí Pirelli, Dunlop, Hankook a Vredestein v kombinaci s dobrou přilnavostí a komunikativností s řízením vozu vzorovu jízdu. I přes lehkost řízení se dobře osvědčily pneumatiky Bridgestone a Goodyear, stejně jako v zatáčkách hlučná Conti a předčasně smykující přes přední nápravu Audi-Michelin.
Špatně kontrolovatelná je pneumatika Semperit. Známka ?dostačující?. A naše ?G1? Primacy? Ta na A4 zcela selhává, ukazuje nám všechno to, co člověk opravdu nemůže potřebovat. Téměř nekontrolovatelně se chová v zatáčkách a je citlivá na kaluže. Zde je na místě pouze ohodnocení ?nedostačující?. A i brzdění na mokru nemá jpříliš v lásce, se svou brzdnou dráhou v délce 50,1 m je v této kategorii opět poslední. Na špici se tu znovu ocitá Pirelli se 44,3 m před Conti a doposud dobře se držící značkou Hankook.
Na suché brzdné dráze se tyto značky drží těsně pospolu. Semperit se svými 37,8 m brzdí nejrychleji. Řadu uzavírá doposud perfektní Pirelli s ještě stále akceptovatelnými 39,6 m. Při kruhové jízdě na mokru to však tento italský produkt zdatně napravuje a získává stejně jako Bridgestone, Conti, Hankook a i nechvalně zmiňovaná ?G1?-Michelin hodnocení ?velmi dobrá?.Nyní prevence aquaplaningu. Špičková by měla být zejména díky svému šípovitému profilu přinejmenším v podélném směru pneumatika Goodyear F1. Bohužel tomu tak není, hodnocení zní: dvakrát ?dobrá?. S dvojnásobným výsledkem ?velmi dobrá? opouštějí oproti tomu testovací dráhu pneumatiky Conti, Pirelli a Semperit. Dle očekávání zcela vzadu nacházíme opět naši Benz-Michelin. Při příčném aquaplaningu bylo u všech pneumatik jasně zřetelné předčasné opotřebení. Zde tedy zůstává poměrně velký prostor pro vývojové pracovníky. Totéž platí pro valivý odpor, hlučnost a komfort.
Nejlepší jízdní komfort skýtá bezesporu naše Audi-Michelin, následována firmami Pirelli, Hankook a Conti. Poslední místo v tomto testu obsadila sportovně tvrdá pneumatika Bridgestone. V kategorii hlučnost při rozjezdu, jsou umístění velmi těsná, dokonce i poslední místo Vredesteinu spadá ještě do známky ?uspokojivá?. Naopak u valivého odporu se ukazuje, že pouze vývojáři od Michelinu na tuto vlastnost kladou důraz. Firmy Bridgestone, Goodyear a Pirelli si dovolily dokonce i jedenkrát ohodnocení ?nedostačující?, což však na konečné vyhodnocení nemělo žádný vliv.
A zůstává ještě test při rychlé jízdě. Podle velmi přísných norem Audi je povinnost absolvovat rychlostí 270 km/h čtyři minuty jízdy. Rychlost se zvyšuje v odstupech od počátečních 250 km/h vždy o 10 km/h každých pět minut. Pro nikoho to není žádný problém, kromě pneumatiky Hankook. Ta nevydržela při rychlosti 260 km/h více než dvě minuty. Při běžném provozu se samozřejmě tento výsledek neprojeví.

Pár slov k závěrečnému vyhodnocení, které jsme procentuálně rozdělili následovně: na brzdění na mokrém povrchu připadá 25 procent, na ovladatelnost na mokru 15 procent, aquaplaning a brzdění na suchém povrchu je zohledněno každé 10 procenty, kruhová jízda, valivý odpor, hlučnost a komfort po 5 procentech. Se čtyřmi vyhranými jednotlivými testy vyhrává celkově pneumatika Pirelli P7, těsně ji následuje velmi vyvážená pneumatika Conti. Obě jsou ?velmi dobré? a získávají doporučení našeho časopisu Gute Fahrt. Třetí příčku obsadila sportovně tvrdá pneumatika Bridgestone, za ní se umístila cenově výhodná pneumatika značky Hankook.
Horší celkovou známku než ?uspokojivou? nedostala v tomto testu žádná z pneumatik, dokonce ani ?G1?-Mercedes-Michelin. Pro majitelé vozů Audi však přesto platí: Ševče, drž se svého kopyta.

Název pneumatiky Sucho Mokro Sníh Led Komfort Hlučnost Valivý odpor Opotřebení Celkové hodnocení
Pirelli P7 - - - - ++ + -- - 3
Continental SportContact 2 - - - - + ++ + - 3
Bridgestone S-03 - - - - - ++ -- - 2
Dunlop SP Sport 01 - - - - O + - - 2
Michelin Pilot Primacy - - - - ++ + ++ - 2
Vredestein Sportrac2 - - - - + O O - 2
Hankook K105 - - - - + ++ - - 2
Goodyear Eagle F1 GSD-3 - - - - O ++ -- - 1
Nokian NRZi - - - - - ++ - - 1
Semperit Direction-Sport - - - - O + + - 1
Název pneumatiky Sucho Mokro Sníh Led Komfort Hlučnost Valivý odpor Opotřebení Celkové hodnocení

Tento web používá k poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Nahoru