Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

10 nejběžnějších zlozvyků českých řidičů v provozu: Děláte je také?

Řidič má tvrdý chléb. Musí mít pohotovost, pozornost, nervy a klid, chladnokrevnost, představivost, odhad a trpělivost… Kdo by neznal klasiku od Ladislava Vodičky. Mnohým českým řidičům ale tyto vlastnosti chybí a ohrožují tak sebe, spolujezdce i další účastníky provozu. Děláte některý z těchto 10 nešvarů také?

nešvary na silnicích

Manipulace s telefonem během řízení je častým zlozvykem, ale také přestupkem.

#1 Zipování

Na co jsou čeští řidiči asi těmi největšími „experty“, je dodržování střídavého řazení. Když zjistí, že po pár set metrech dochází k zúžení do jednoho pruhu, snaží se zařadit co nejdřív. To však plynulosti provozu neprospívá. V hustějším provozu pak stačí, aby jedno auto zastavilo, a kolona je na světě. Rozjetí sice zabere pár sekund, ale ty se sčítají s každým vozidlem v řadě. Proto využívejte všechny pruhy po celé délce a rovnoměrně se řaďte až před místem zúžení.

#2 Popojíždění v kolonách

U kolon ještě zůstaneme. Častým nešvarem řidičů v této situaci je přejíždění z pruhu do pruhu. Myslí si, že tak ušetří nějakou tu minutu navíc, ale naopak tím narušují plynulý provoz. Myškování z pravého do levého pruhu z hlediska úspory času zkrátka nic neřeší. Auta jedoucí vzadu musí navíc zpomalit nebo dokonce zastavit, čímž se opět dostáváme ke kumulování času při rozjíždění.

#3 Uvolnění jízdního pruhu

Mnoho řidičů se za volantem chová bezohledně a neuvědomují si, že nejsou pány silnic. I když vidí, že se auto z připojovacího nebo pravého pruhu chce zařadit, nedají mu prostor, a vznikají tak situace, které můžou skončit zbytečnou nehodou. Jakmile zaregistrujete, že má jiný řidič v plánu zařadit se před vás, raději sundejte nohu z plynu a vyhovte mu.

Podobnou kratochvílí je i jízda v levém pruhu za každých okolností. Ano, na dálnici je sice nejvyšší povolená rychlost 130 km/h, ale pokud se někdo za vámi chce dostat do křížku s bodovým systémem, pusťte ho. Jen byste v řidiči rozdmýchali agresi, která nevede k ničemu dobrému.

#4 Bezpečné rozestupy

Cloumá s vámi netrpělivost za každým vozidlem, které jede pomaleji? Nelepte se na něj. Nevíte, jaká překážka se mu může v cestě objevit. Při prudkém zabrzdění jste „v sobě“ raz dva a ohrožujete tím i vozy jedoucí za vámi. Držte si rozestup v minimálním intervalu 2 vteřin nebo pomyslných 2 aut, abyste mohli včas a bezpečně reagovat. Nedodržování bezpečných rozestupů vás navíc může přijít draze i bez nehody, protože je pokutovaným přestupkem v zahraničí i u nás.

#5 Tvoření záchranné uličky pro složky IZS

Po necelých čtyřech letech, kdy platí nová pravidla pro tvorbu uličky pro záchranáře, se s tímto nařízením někteří řidiči stále nesžili. Každá vteřina navíc ale může ohrozit něčí život. Proto vytvářejte uličku vždy už při příjezdu do kolony a nechejte si dostatečný rozestup od vozidla před vámi, abyste mohli případně manévrovat. V levém pruhu se řaďte co nejvíce vlevo. V pravém nebo prostředním pruhu uhýbejte tak, aby mezi levým pruhem a vámi vznikl prostor alespoň 3 metry.

ulička pro záchranáře

Záchranná ulička by měla mít alespoň 3 metry, aby jí projel i velký hasičský vůz.

#6 Jízda na kruhovém objezdu

Kruhové objezdy mají dělat provoz na křižovatkách plynulejší, ale stále se najdou tací, kteří je neumí správně projíždět. Není potřeba čekat, až se „kruháč“ vyprázdní. Právě pomalejší rychlost ostatních vozidel dovoluje vjet na něj plynule a plynule ho i opustit. K tomu je však zapotřebí i včasné použití blinkrů, aby řidiči přijíždějící na kruhový objezd mohli patřičně reagovat. A nezapomeňte, že znamení o změně směru jízdy se dává až při výjezdu z kruhového objezdu

Oříškem může být také jízda na kruhovém objezdu s více pruhy. Jaká pravidla na něm platí?

  • Při změně jízdního pruhu je nutné dát znamení směrovkami, stejně jako jinde v provozu. Je také nutné dát přednost těm, kteří projíždí pruhem, do nějž máte namířeno.
  • Výjezd z kruhového objezdu je možný pouze z pravého pruhu.
  • Tramvaje mají na kruhovém objezdu přednost, pokud ji neupravuje dopravní značka.

#7 Nesprávné předjíždění

Asi ten nejnebezpečnější zlozvyk, který může zničit auto i lidské životy, je nedovolené předjíždění. Riziko, kterému se tímto nešvarem někteří řidiči vystavují a ohrožují i ostatní účastníky provozu, je příliš vysoké za cenu pár ušetřených vteřin nebo zvýšení ega. Nepředjíždějte zprava, přes plnou (dvojitou!) čáru, a pokud si nejste jistí, nepředjíždějte vůbec.

#8 Blokování křižovatky

Městská špička, semafory. Už se vám stalo, že jste se na zelenou netrpělivě rozjeli, ale uvízli jste v koloně uprostřed křižovatky? Blokování ostatních směrů situaci v provozu nezlepšuje, takže příště raději počkejte na další interval, až budete mít 100% jistotu, že křižovatku zvládnete opustit. Troubením řidičů za vámi se nenechte vykolejit, dál než vy by nedojeli.

#9 Projíždění přechodů na dvouproudých silnicích

Když při jízdě po víceproudé silnici auto v jednom pruhu zastaví před přechodem, dá se očekávat, že do vozovky vstupuje chodec. Bezohlednost nebo nepozornost řidiče vozu jedoucího v druhém pruhu může mít ale fatální následky. Sledujte provoz bedlivě a reagujte s ohledem na ostatní účastníky, abyste neměli na svědomí zbytečný malér.

#10 Nevěnování se řízení

V poslední době je velmi rozšířeným nešvarem řidičů držení telefonu za jízdy a psaní zpráv, za což si v lepším případě mohou vyfasovat pokutu. Od řízení se ale rozptylují i jídlem, pitím nebo prohledáváním tašky na sedadle spolujezdce. Všechny tyto činnosti můžou vést k nebezpečným situacím, které ohrožují je i ostatní. Vyvarujte se jich, a pokud se potřebujete najíst nebo si zatelefonovat, udělejte si malou přestávku.

Ať už jedete kamkoliv, nezapomeňte si zkontrolovat povinnou výbavu a stav vašich pneumatik. Pokud vzorek naznačuje, že má to nejlepší za sebou, pořiďte svému vozu nové kvalitní obutí.

 

Vybrat nové pneu

 

Nahoru