Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

11 nešvarů, kterými si nevědomky ničíte auto

Každý řidič si přeje, aby mu jeho vůz sloužil co nejdéle bez poruch. Ale možná i vy při řízení děláte věci, které zbytečně opotřebovávají jednotlivé komponenty, což může vést ke zkracování jejich životnosti. Z malicherných detailů se stane zlozvyk a dobrý úmysl se promění v nákladnou opravu. Jakým chybám se vyvarovat? 

výměna brzdových kotoučů

Dlouhé stání na brzdách vede ke kroucení brzdových kotoučů, proto je lepší brzdit motorem.

#1 Netrapte studený motor

Tento problém se týká především chladných měsíců, ale i v létě nebude nic proti ničemu, když bezprostředně po startu nebudete motor hnát do vysokých otáček. Nechejte ho zahřát, aby se motorový olej dostal všude tam, kam má. Nebude tak docházet ke zvýšenému tření všech mechanických součástek. Agresivní rozjezdy zkracují životnost motoru a oprava vás přijde na nemalý peníz.

#2 Neduste motor v nízkých otáčkách

Jezdit na spotřebu je úctyhodná věc, ale malá zátěž není pro motor prospěšná, zvlášť pro ten benzínový. U novějších aut se na vině podílí nápověda na přístrojové desce, která řidiče nabádá k zařazení vyššího rychlostního stupně. Při dlouhodobé jízdě v nízkých otáčkách však dochází ke karbonizaci motoru, za kterou vás, v tom lepším případě, automechanik nepochválí. Nebojte se proto popohnat auto do vyšších otáček. Ve válcích se zvýší teplota a malé uhlíkové nánosy se spálí.

#3 Měňte olej dřív než po 30 000 km

Kdy jste olej naposledy měnili? Nejsou to už dva roky? Nebo ho měníte až „po třicítce“? Jeho vlastnosti a účinnost se úměrně snižuje, čím je olej starší, i počtem najetých kilometrů. Raději se neřiďte obecným doporučením automobilky a měňte olej v kratších intervalech, aby motor mazal, jak má.

#4 Nezapomínejte ani na ostatní provozní kapaliny

Nejsou to jen pohonné hmoty nebo motorový olej, které udržují auto v provozu. Často opomíjená chladicí kapalina zabraňující přehřátí motoru. Měnit byste měli také tu brzdovou, kde je doporučený interval 2 až 3 roky, nebo olej v automatické převodovce po každých 60 000 km.

#5 Za sjeté pneumatiky hrozí pokuta

Správná hloubka dezénu pneumatik je základním předpokladem pro bezpečnou jízdu. K jejich opotřebení ale nedochází pouze s narůstajícím počtem najetých kilometrů nebo stářím. Sjeté pneumatiky můžou být také důsledkem nízkého tlaku, který je proto důležité alespoň jednou za měsíc kontrolovat. Za jízdu se sjetými pneumatikami vám body do karty řidiče nezapíšou, ale můžete si vysloužit blokovou pokutu až 2 000,- Kč. Pokud by takové pneumatiky měly ohrozit bezpečnost a plynulost provozu, hrozí vám ve správním řízení pokuta až 10 000,- Kč a zákaz řízení až na 1 rok.

Máte sjeté pneumatiky na vnější straně? Kromě neodpovídajícího tlaku může za tímto problémem stát špatná sbíhavost nebo agresivní jízda v zatáčkách. Sjeté pneumatiky na vnitřní straně zase poukazují na přetěžování vozu nebo problémy s nápravou. 

špatný stav pneumatik

Sjeté pneumatiky představují nebezpečí pro vás i pro vaše okolí.

#6 Věnujte pozornost i rezervě

Rezerva je sice „pátým kolem u vozu“, ale nikdy nevíte, kdy se vám bude hodit. Defekt pneumatiky se může přihodit kdykoliv, a když budete mít rezervu vyfouklou, nebude vám to nic platné. Kontrolu tlaku proto nezapomínejte provádět i u ní. 

Povinná není rezerva do auta tehdy, když máte obuté dojezdové pneumatiky, které umožňují jízdu s defektem do maximální vzdálenosti 80 km při maximální rychlosti 80 km/h, nebo pokud máte přes své povinné ručení sjednanou nepřetržitou asistenci na výměnu nebo opravu poškozených pneumatik.

#7 Jedete z kopce? Nestůjte na brzdách

Zlozvykem mnohých řidičů je zařazení neutrálu při jízdě z kopce a následné dlouhé brzdění. Výsledkem bývají zkroucené brzdové kotouče, v horším případě může dojít i k selhání brzd. Pokud do této skupiny patříte i vy, příště už raději začněte brzdit motorem a brzdu sešlapujte spíš krátce a intenzivněji. Vyhněte se i stylu jízdy „brzda-plyn“, který kotoučům také nesvědčí, a navíc riskujete, že řidič za vámi nestihne dobrzdit.

#8 Nestůjte ani na spojce

Kolikrát se vám stalo, že jste dojeli na semafory a měli spojku sešlápnutou až do rozjezdu? Nebo máte dokonce během jízdy položenou nohu na spojkovém pedálu? Toto jsou časté zlozvyky, které namáhají celou mechaniku převodovky. Jestli si nechcete koledovat o výměnu spojky, naučte se používat „mrtvý pedál“, který je nalevo od ní.

#9 Víte, co tankujete?

Nejednou se stalo, že pár ušetřených korun na nádrži přivedlo majitele auta do servisu s ucpaným palivovým filtrem, nebo hůře, s poškozeným čerpadlem a vstřiky. Dnes už je snad nepravděpodobné, že narazíte na nekvalitní palivo, ale pro jistotu tankujte u ověřených čerpacích stanic. A abyste prodloužili životnost motoru, můžete přidat i aditiva.

#10 Ostřikujte s kvalitní směsí

Je to sice banalita, ale i ta může mít vliv na vaše auto. Levné směsi do ostřikovačů často obsahují metanol nebo aceton, které můžou poničit lak na autě, gumičky stěračů, těsnění na oknech a všechny plasty včetně světel. Připlaťte si raději pár korun navíc a používejte kvalitní směs do ostřikovačů v létě i v zimě.

#11 Věnujte autu správnou péči

Časté mytí autu škodí, zvlášť když co týden jezdíte do kartáčové myčky, která se podepisuje na kvalitě laku. S umýváním to nemusíte tolik přehánět, ale zas nenechávejte svůj vůz napospas prachu a polétavému pylu. V kombinaci s deštěm si zaděláváte na korozi, takže ho jednou za čas opláchněte a svátečně mu dopřejte mycí program s voskem. Po zimě nezapomeňte opláchnout podvozek od soli a na další sezónu ho naimpregnovat ochranným nástřikem.

Blíží se čas přezouvání zimních pneumatik na letní. Buďte připraveni a vyberte si kvalitní pneu ověřených značek.

 

Vybrat letní pneu

 

Nahoru