Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Co se děje s ojetými pneumatikami?

Možná si kladete otázku, co se děje s tou hromadou pneumatik, které každý rok doslouží svému účelu a jejich majitelé je vyhodí. Pojďme se tedy společně podívat, jaká je jejich další cesta a jak se dají staré pneumatiky ještě využít.

Protektorování

Jedním ze způsobů, jak prodloužit životnost pneumatik, je protektorování. Je to jedna z forem recyklace pneumatik, při které je stará opotřebovaná část pneumatiky odstraněna a nahrazena novou vrstvou pryžové směsi se vzorkem, která se nanáší na původní kostru pneumatiky. O tom, zda se vyplatí pořídit protektory místo nových pneumatik, si přečtěte v jednom z našich starších článků.

I když je to ekologické řešení, nelze tento proces opakovat donekonečna. Bohužel se tímto způsobem vrací do oběhu jen malé procento použitých pneumatik, protože musí splňovat určitá kritéria – musí být nepoškozené, rovnoměrně sjeté apod. Protektorované pneumatiky často využívají například dopravní podniky či spediční firmy, především z ekonomických důvodů.

Recyklace

Pneumatiky, které již nelze protektorovat, se dále recyklují. V drtičkách jsou rozdrceny na menší kusy, které se zbaví textilních a kovových zbytků. Kovové části kostry jsou poslány zpátky do hutí, vyčištěný granulát se roztřídí a je poslán k dalšímu zpracování.

Část se využije opět v automobilovém průmyslu na výrobu nových pneumatik. Pryžová drť se používá také jako příměs do asfaltu pro snížení hlučnosti (tzv. gumoasfalt). Vyrábí se z ní například i gumové koberečky do aut, protihlukové stěny, pryžové obrubníky, prahy na přejezdech nebo různá těsnění.

Díky svým vlastnostem nachází uplatnění také jako povrch dětských hřišť či sportovišť. Gumové rohože jsou oproti betonovým, štěrkovým či pískovým povrchům bezpečnější, tlumí nárazy, eliminují prašnost. Jsou trvanlivé, netoxické a velmi odolné.

Staré pneumatiky lze krásně využít jako herní prvky na dětském hřišti.

Alternativní palivo

Část odevzdaných pneumatik se využívá také jako alternativní palivo, zejména při výrobě cementu. Pneumatiky se spalují v cementárnách celé, výhřevností jsou srovnatelné s černým uhlím, hlavně kvůli vysokému obsahu sazí. Při jejich spalování vzniká široká škála nebezpečných zplodin, které musejí být zachytávány a redukovány, proto se nesmí pneumatiky pálit doma.

I když pneumatiky ze zákona podléhají zpětnému odběru, přesto mnoho z nich končí na skládkách, případně ještě hůře, pohozené někde v lese. Proto před výběrem nových pneumatik nezapomeňte na ekologickou likvidaci těch starých.

 

Zdroj foto: Flickr.com

Nahoru