Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Jak si v zimě udržíte formu na motorku a neztratíte jezdecký um?

Jízda na motorce není lehká disciplína a vyžaduje dobrý pohybový základ a trénink. Jenže bez pár týdnů v sedle začne tělo „zamrzat“. Abyste se na jaře do sedla vrátili v plné síle, přes zimu posilujte partie, které na motorce nejvíce trpí a zajeďte si do kryté haly vyzkoušet šikovnost i běžnou jízdu. V novém článku vám prozradíme, kde takové haly jsou a přesně vás navedeme, jak si zacvičíte i bez fitka.

zimní trénink na motorku

I v zimě je důležité si udržovat kondici, aby pro vás první jarní vyjížďka nebyla překvapením.

Procvičte jízdní dovednosti pod střechou

Pro vyznavače jízdy v jedné stopě není zima oblíbeným ročním obdobím. Ano, najdou se tací, pro něž nejsou mrazíky překážkou, ale ruku na srdce, jízda při 20°C je úplně jiná pohádka. I mimo sezónu by si však každý motorkář měl udržovat kondici, a to jak jezdeckou, tak fyzickou. Obě tyto potřeby můžete spojit do návštěvy kryté haly, kde si zatrénujete bez ohledu na počasí. Pro inspiraci vám dáme dva tipy. 

Pitland Zličín

Výcviková aréna na pražském Zličíně je místem, kam se nemusí bát zavítat ani úplní začátečníci. Pokud ještě nemáte dostatek zkušeností s jízdou na motorce, ani patřičné vybavení, nevadí. V Pitlandu dostanete veškerý potřebný základ, od oblečení až po jízdní instruktáž. Na své si ale přijdou i zkušení jezdci, kteří jen nechtějí vyjít ze cviku.

Zajezdíte si tu na ¾ elektrické motorce ePit, takže svůj stroj nechejte v klidu doma odpočívat. Pitbike budete moct vytáhnout nejvýš na šedesátku, ale pro pilování jízdních dovedností v hale je tato rychlost naprosto dostačující. 

Kurz v motoškole Lukáše Peška

Podobně můžete své jízdní dovednosti cvičit pod taktovkou všem známého závodníka Lukáše Peška. Jeho tříhodinový intenzivní trénink probíhá v radotínském Kart Centru, kde si trať „osaháte“ na ¾ benzínové Ohvale. Nezáleží, jestli jste teprve absolvovali autoškolu na motorku, nebo veškerý svůj volný čas trávíte na okruhu. Jedinou podmínkou je, aby byl kurz obsazený 6 osobami. Nejvyšší čas zavolat kamarádům.

zimní jízda na motorce

Uježděný sníh, břečka nebo námraza nejsou pro vyjížďky na motorce bezpečné podmínky.

I bez ježdění se dá co zlepšovat

Jízda na motorce může být pro někoho pohodovým koníčkem, pro někoho způsob, jak vyplavit i poslední zbytky adrenalinu. V každém případě ale potřebujete umět správně koordinovat pohyby a mít patřičnou sílu a ohebnost, byť jen k nasednutí. Všechny tyto svalové návyky, které během sezóny utužujete, v zimě postupně mizí

Jaro tu ale bude cobydup. Tak nepodceňte svou kondičku a věnujte aspoň půl hodiny denně jednoduchým cvikům, ke kterým nepotřebujete takřka žádné vybavení

Stání na špičkách

Díky stání na špičkách posilujete svaly a úpony v kotnících, které potřebujete při řazení nebo přenosu váhy, a učíte se pracovat s těžištěm.

Dejte si ho na rozehřátí. Stoupněte si rovně s nohama u sebe a paty vytahujte co nejvýš to půjde. Cvik opakujte 20krát ve třech sériích.

Postoj jezdectví (horse stance)

S postojem typickým pro jezdectví posilujete stehenní a bederní svaly, a učíte se koordinovat své tělo. Pochází východních bojových umění pro nácvik úderů, ale využívá se i v józe.

K provedení si stačí stoupnout do širšího postoje, dát špičky od sebe a podřepnout. V tu samou chvíli si spojte ruce do úrovně hrudníku dlaněmi k sobě. Ve stoji vydržte tři sekundy a cvik opakujte desetkrát ve třech sériích

Při tomto cviku doporučujeme postupně přidávat zátěž. Do rukou si proto dejte činku a při dalším tréninku sáhněte po té s větší zátěží. Jakmile se dostanete na největší, co doma máte, při každém tréninku zase zátěž snižujte. Tělo si na jedno závaží nezvykne a vy budete posilovat efektivněji.

postoj jezdce na koni

Horse stance je obdobou jogínské pozice goddess.

Dřep v nejtěžší poloze

Díky klasickému dřepu posilujete bederní svaly, rovnoměrně zatěžujete celý objem nohou a učíte se bráničnímu dýchání.

Tato pozice připomíná sed na motorce a je podobná předchozímu postoji. Tentokrát ale dejte chodidla od sebe na šířku ramen a přeneste asi o 10 % víc váhy na paty, než na špičky. Pak klesejte tak dlouho, dokud nebudete mít stehna rovnoběžně se zemí, a vydržte. Cvik opakujte desetkrát ve třech sériích.

Vis na hrazdě

S visem uvolníte celou páteř, posílíte svaly a všechny úpony v oblasti ramene i úchop v dlaních.

K provedení vám stačí i hrazda mezi futry. Tyč hrazdy uchopte nadhmatem jen o trochu šířeji než máte ramena. Uvolněte na hrazdě celou váhu vašeho těla a vydržte alespoň 30 sekund. Při dalším tréninku zkoušejte čas přidávat. Pro ještě lepší uvolnění zad lehce rotujte s nohama nebo s nimi kývejte do stran.

Pověsit se na hrazdu doporučujeme i během sezóny po návratu z vašeho motovýletu. Záda jsou na motorce totiž shrbená v jedné poloze a to jim neprospívá.

Navíjení lana na tyč

Obyčejným otáčením tyče se závažím posilujete svaly na prstech a v předloktí.

K navíjení potřebujete násadu od smetáku nebo delší tyč činky. Doprostřed násady přivažte lano se závažím. Nejlépe vám bude držet menší kettlebell. Tyč chytněte obouruč s pažemi na šířku ramen v 90stupňovém úhlu. Závaží pomalu namotávejte a spouštějte zpět pouze pohybem zápěstí. 

Cvičení oceníte, pokud řadíte s meziplynem. Lano se závažím připevněné doprostřed tyče navíjejte a spouštějte, dokud vám to ruce dovolí.

Lezení po čtyřech

Abyste byli schopní přenášet váhu do řidítek bez klepatury, posilte díky lezení po čtyřech vazy, klouby i svaly v rukou. Také zlepšíte celkovou silovou vytrvalost a koordinaci.

Nejdříve si klekněte na všechny čtyři. Ruce máte pod rameny, kolena pod kyčlemi. Zapřete špičky nohou do podložky a zvedněte kolena tak, abyste si zachovaly záda v rovině. Nyní kráčejte do kříže, tedy s pravou rukou jde levá noha a naopak. Cvičení pro vás končí ve chvíli, kdy neudržíte dobrou techniku.

Nejlepší trénink? Jezdit, jezdit, jezdit

Své jízdní dovednosti a pohybové vzorce vždy nejlépe zdokonalíte v praxi. Pokud vás slunce za oknem bude lákat k zimní vyjížďce, nebraňte se tomu, ale ujistěte se, že jsou silnice suché. V zimě si jízdu na motorce opravdu užijete s kvalitním oblečením a nezbytným vybavením. Nezapomeňte venkovním podmínkám přizpůsobit i styl jízdy. A až se vrátíte, zbavte svou mašinu všech nečistot a zbytků posypové soli.

Pravidelné cvičení i občasná vyjížďka v zimě vám pomůže zdokonalit jízdní dovednosti a zlepšit fyzičku. Novou sezónu připravte i vaše pneumatiky. Pokud už jsou zralé na výměnu, neváhejte s pořízením nových.

Vybrat kvalitní moto pneu

 

Zdroj fotografií: Depositphotos

Tento web používá k poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Nahoru