Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Jak reagovat na přehřátí motoru auta a jak odhalit příčinu problému

Možná si i vy pamatujete doby, kdy se stačilo na škodovky s motorem vzadu špatně podívat, a už se začaly přehřívat a „vařit“. I když není u soudobých vozů přehřívání motoru častým jevem, přesto k němu může dojít. Jen minimálně se však motor nového auta přehřeje kvůli vysokým venkovním teplotám. Na vině je téměř vždy závada na chladicím systému, termostatu nebo jiné části auta. Jak se zachovat, když se ručička teploměru dostane do červených hodnot? A kde hledat příčinu problému?

Zoufalý řidič a přehřátý motor

Pokud teplota vody v chladicím systému vystoupá do červených hodnot, je nutné okamžitě správně zareagovat, jinak hrozí nenávratné poškození motoru.

Zachovejte chladnou hlavu a jednejte rychle

Pokud vás na přehřátí motoru upozorní výstražná kontrolka nebo ručička teploměru, která vystoupala k červenému poli, zareagujte okamžitě. Když se vám podaří teplotu motoru co nejrychleji stáhnout dolů, s velkou pravděpodobností se žádným důležitým součástem nic nestane. Pokud byste však pokračovali v cestě a problém s vysokou teplotou vůbec neřešili, hrozí závažné poškození motoru v podobě zadření, pokroucení hlavy nebo třeba selhání těsnění hlavy válců. Bohužel, nesprávnou reakcí můžete problém ještě zhoršit.

Co byste měli udělat v první řadě?

Když zjistíte, že se vaše auto začíná přehřívat, vyřaďte rychlost, zapněte topení a ventilátor pusťte na maximální výkon. Výměník topení totiž funguje jako malý chladič, který přispěje k odebrání tepla z chladicího systému. Pokud bude z ventilačních průduchů uvnitř auta proudit horký vzduch, s velkou pravděpodobností začne teplota motoru postupně klesat.

Co nejdříve zapněte výstražná světla, přijeďte ke krajnici a zastavte. Nasaďte si výstražnou vestu a vystupte z vozidla. Při přehřátí motoru musíte jednat rychle, a tak často budete muset zastavit na ne zrovna vhodném a bezpečném místě. Pokud byste však v jízdě pokračovali po několik dalších minut, motor by se mohl nevratně poškodit.

Proč vypnutím motoru situaci často zhoršíte

Největší chybou, které se řidiči při přehřátí motoru dopouští, je okamžité vypnutí motoru po zastavení auta. Tímto krokem však mohou situaci ještě zhoršit. Na jednu stranu se sice přestane motor dále zahřívat, na straně druhé ale nebude fungovat vodní pumpa a s ní i celý chladicí systém. Motor se tak okamžitě přestane chladit a teplota stoupne.

V první fázi nechte běžet motor auta na volnoběh.  Zkontrolujte, jestli funguje ventilátor chladiče motoru, a sledujte teploměr. Pokud došlo jen k nárazovému přehřátí motoru a teplota začne pomalu klesat, máte vyhráno. Jakmile se teplota ustálí na normální hodnotě, můžete pokračovat v jízdě. Při opakujícím se problému zajeďte do servisu, kde váš vůz pořádně prohlédnou. Řidičům z Opavy a okolí rádi pomůžeme přímo v našem autoservisu.

Teplota neklesá? Problém může být závažnější

K vypnutí motoru přistupte až ve chvíli, kdy teplota při volnoběhu a topení na plné obrátky nezačne samovolně klesat. Problém může být v systému chlazení, který není schopný motor samovolně uchladit, stejně tak i v dalších důležitých částech auta. Zamyslete se, v jakou chvíli začala teplota motoru stoupat.

Pokud za jízdy, může být problém například ve vodní pumpě nebo termostatu. Častou příčinou přehřátí motoru při zpomalení (například jízdě v koloně) pak je problém s ventilátory chlazení, které nejsou schopné dostat do chladiče dostatek vzduchu, případně vůbec nefungují. Ve většině případů však nebudete schopni odhalit příčinu a vyřešit problém svépomocí, a tak se budete muset obrátit na autoservis, případně využít asistenčních služeb z vašeho pojištění a zařídit odtah vozidla.

Nejčastější závady, které vedou k přehřátí motoru

Pokud po zastavení auta nezačne teplota samovolně klesat, s velkou pravděpodobností došlo k závadě na některém dílu. Problém je, že součástí, které mohou při nesprávné činnosti způsobovat přehřátí motoru, je celá řada. Mezi časté závady patří:

► Nedostatek chladicí kapaliny – při zjištění nedostatku chladicí kapaliny si ji můžete doplnit sami, ovšem jen ve chvíli, kdy bude motor vychladlý. V opačném případě hrozí riziko popálení. Je třeba zjistit, z jakého důvodu došlo k jejímu úbytku.
► Závada na chladiči – silně zanesený chladič má podstatně nižší chladicí výkon, a tak není schopný motor auta uchladit. Problém bývá zejména u starších aut, u kterých se údržba chladiče dlouho neřešila.
► Nedostatek oleje – olej v autě neslouží jen k mazání, ale také ke chlazení. Při jeho nedostatku se tak teplota motoru může zvyšovat.
► Závada v chladicím systému – zanesené hadice mezi chladičem a motorem zhoršují přenos chladicí kapaliny. Prasknutými nebo zpuchřelými hadicemi pak může kapalina unikat. Častým problémem je také zavzdušnění chladicího systému, protože vzduch nevede teplo tak dobře jako kapalina.
► Zaseklý termostat – pokud termostat zůstane zavřený, neumožní průtok horké kapaliny z motoru do chladiče.
► 
Nefunkční ventilátor chlazení motoru – závadu na ventilátoru chlazení poznáte zvlášť při stání v kolonách, kdy se motor nemůže ochlazovat přirozeným prouděním vzduchu při jízdě.

Přejeme vám tisíce najetých kilometrů bez problémů souvisejících s přehříváním motoru. Pokud by teplota přece jen někdy vystoupala ke kritickým hodnotám, zapamatujte si pár důležitých pravidel. Vyřaďte rychlost, zapněte topení, zastavte a motor nevypínejte. Až pak se pusťte do hledání příčin a odstranění závady.

A až se vám podaří závadu odstranit, zkontrolujte taky hloubku dezénu na pneumatikách. Nejsou už sjeté? Pokud ano, neriskujte nebezpečně dlouhou brzdnou dráhu a pořiďte nové obutí.

 

Vyberte si z pneu od prověřených výrobců

 

Zdroj fotografie: Depositphotos

Nahoru