Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Kolik vás stojí špatná geometrie vozidla?

Pneumatiky, kola a náprava patří mezi nejvíce namáhané díly na vozech. Poškození jim hrozí téměř neustále, stačí najet do výmolu nebo na obrubník a tyto autodíly trpí. Každá nerovnost na silnici může způsobit nepříjemný defekt a narušit geometrii auta.

Špatnou geometrii u vozidla poznáte zpravidla tak, že jsou pneumatiky nadměrně opotřebované jen z jedné strany, bez ohledu na to, zda máte pneu od renomovaného výrobce či ne. Vozidlo navíc táhne k jedné straně, protože kola přední nápravy se lehce rozkmitají a hůře se vracejí do výchozí polohy.

Jízda se špatně nastavenou geometrií kol je nebezpečná a neekonomická. Kvůli opotřebení pneumatik budete častěji jezdit do pneuservisu a naroste také spotřeba paliva. V extrémních případech až o 3 %.

geometrie

Nejlépe poznáte špatnou geometrii na nerovnoměrně sjetých pneumatikách.

Podle průzkumu společnosti Volvo Trucks jezdí v Evropě se špatnou geometrií kol či náprav přibližně polovina vozidel. Většinou se sice jedná o minimální odchylky, vliv přesto mají.

Začínáte mít pochybnosti? Rozhodně nic nezkazíte, když si geometrii vozidla necháte přeměřit. Investice za prověření a následné seřízení se vám brzy vrátí. Správně nastavená geometrie náprav totiž zajišťuje ideální ovladatelnost vozu, komfort při řízení vozidla a bezpečnost jízdy. Projeví se i menší spotřebou paliva a delší životností vašich pneumatik.

Co je třeba znát

Než zamíříte do servisu, udělejte si jasno v několika důležitých termínech, které se geometrie vozu týkají. Mechanici rozlišují mezi odklonem kol a sbíhavostí kol, dvěma základními pohledy, podle kterých se geometrie řídí.

1. Odklon kol

Při pohledu na kola zepředu nebo zezadu poznáte, jestli mají kola podobu do „A“ = příklon, nebo do „V“ = odklon. Odklon kola se nastavuje podle hodnot udaných výrobcem tak, aby při různých stylech jízdy a různém zatížení měly pneumatiky vždy co největší styčnou plochu s povrchem silnice.

mercedes-1336383_1920Pohled zepředu vám prozradí, jestli jsou kola seřízena správně nebo ne.

2. Sbíhavost kol

Sbíhavost kol se určuje při pohledu na vozidlo z ptačí perspektivy. Rozlišuje se, zda máte přední kola do „V“ = rozbíhavost, nebo do „A“ = sbíhavost. Při sbíhavosti je vozidlo nedotáčivé a pneumatika se více sjíždí na vnější straně. Pokud vaše auto “trpí rozbíhavostí”, vozidlo se přetáčí a pneumatiky se více sjíždějí z vnitřní strany.

Sbíhavost

V prvním případě vidíte projev sbíhavosti u předních kol. Druhý případ ukazuje správně seřízenou geometrii.

Jednoduchý test geometrie

Kvůli testování geometrie nemusíte hned mířit do servisu, základní test zvládnete celkem snadno a sami. Potřebujete jen rovný a bezpečný úsek silnice. Na malou chvíli pusťte volant a sledujte chování auta.

Jestli se vůz samovolně stáčí na jednu stranu, geometrie je poškozená a je třeba ji nechat znovu správně seřídit. Pokud se tak nestane, vše by mělo být v pořádku.

Přesto si geometrii nechte zhruba jednou do roka zkontrolovat profesionály v autoservisu. Významně tím ovlivníte bezpečnost řízení.

 

Zdroje foto: wikimedia.org, pixabay.com

Tento web používá k poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Nahoru