Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Mícháte letní a zimní směs do ostřikovačů? Zaděláváte si na problém

Směs do ostřikovačů je důležitou provozní kapalinou, která má za úkol zajistit řidiči bezpečný výhled. Jelikož letní a zimní provoz automobilu klade na směsi do ostřikovačů zcela odlišné nároky, je jim přizpůsobené i složení. Mohou se ale v rámci úspory tyto kapaliny míchat, aniž by byla narušena jejich funkce a bezpečnost za volantem? 

Míchání letní a zimní směsi do ostřikovačů

Už jste někdy smíchali zimní směs do ostřikovačů s letní? V našem článku se dočtete, proč by se vám to nemuselo vyplatit.

Jaký je rozdíl mezi letní a zimní směsí do ostřikovačů?

Letní směs do ostřikovačů se musí vypořádat s nalepeným hmyzem, ptačím trusem, pylem, blátem a dalšími nečistotami, které jsou pro tohle období typické. Kvalitní letní směsi do ostřikovačů pak vytvářejí na skle neviditelný film, který po určitou dobu dokáže odvádět déšť a tím i zajistit bezpečný výhled ve špatném počasí.  

Zimní směs do ostřikovačů slouží pro provoz v nízkých teplotách, kdy letní směs mrzne a stává se nepoužitelnou. Musí tedy obsahovat nemrznoucí složku v podobě ethanolu nebo methanolu. Na rozdíl od letní směsi ta zimní neobsahuje odmašťovací složku. 

Míchání letní a zimní směsi do ostřikovačů

Za zmíněné dvě sezóny si mohou řidiči klást dvakrát otázku, zda je míchání letní a zimní směsi do ostřikovačů výhodné a bezpečné:

1. Míchání letní směsi do zimní na jaře

V tomto případě se nemusíte obávat větších komplikací. Výsledkem bude „pouze“ nižší schopnost odmaštění skla. Zimní směsi do ostřikovačů totiž tuto složku zpravidla neobsahují, a proto jejich smícháním snížíte účinnost čištění. Z dlouhodobého hlediska se směs s přidaným alkoholem nedoporučuje používat po celý rok i proto, že agresivnější složení má negativní vliv na životnost stěračů a všech plastových a gumových součástí karoserie. 

2. Míchání zimní směsi do letní na podzim

Zdá se logické, že pokud se letní a nemrznoucí směs promíchá, stane se automaticky nemrznoucí celý obsah. To ale neplatí v případě, že v úzkých hadičkách zůstalo větší množství letní směsi, která se smíchá s nemrznoucí složkou jen částečně. Zcela reálně hrozí, že zbytek letní směsi v hadičkách zmrzne, a kromě toho, že ostřikovače nebudou fungovat, hrozí i deformace nebo popraskání hadiček v důsledku rozpínání ledu. A to za ušetřených pár korun na směsi do ostřikovačů určitě nestojí. 

Naše rada tedy zní: Před každou výměnou z letní na zimní směs do ostřikovačů a naopak vyčerpejte veškeré zásoby kapaliny a teprve poté nalijte směs novou. Ušetříte si tak spoustu starostí a jízda bude mnohem bezpečnější. 

S bezpečností významně souvisí i stav pneumatik. Kratší brzdná dráha může zachránit život, nebo alespoň zabránit škodě na vašem voze. Proto pokud váš vzorek už není dostatečně hluboký, pořiďte raději nové pneu od prověřeného výrobce!

 

Vyberte si z pneumatik prověřených značek!

 

Zdroj fotografií: Depositphotos.com

Nahoru