Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Motorky Indian: Umělecká díla na dvou kolech

Americké motocykly Indian jsou opředeny mnoha legendami a od svého vzniku v roce 1901 si vydobyly nejedno prvenství. Při pohledu na tyto krásky zaplesá srdce snad každého motorkáře, který má slabost pro mašiny vycházející z tradičních konstrukcí. I když největší slávu zažily v minulém století, díky dlouhodobým snahám o oživení značky jsou oblíbené i dnes. Představme si důležité milníky tradiční značky Indian a podívejme se, jaké modely motocyklů jsou na trhu k dostání.

Motocykl značky Indian

Motocykly značky Indian patří k ikonickým strojům, které od začátku psaly historii jednostopých mašin mimo jiné i svým důrazem na design.

Americká legenda přinesla mnoho inovací

Psal se rok 1901, když si výrobce bicyklů George Hendee najal konstruktéra Oscara Hedstroma, aby sestrojil kolo s benzínovým pohonem. Netrvalo dlouho a vznikly první skutečné motocykly Indian, které po technické stránce excelovaly a vynikaly mnoha inovacemi. Přední vidlice s listovým pérem, dvourychlostní převodovky či automatické olejové čerpadlo – tyto a mnohé další vychytávky vznikly na počátku 20. století v dílně Indian Motorcycle, stejně jako legendární litrový motor Powerplus

Důležitá byla i 20. léta, která znamenala velký vzestup značky. V tomto desetiletí také vzniklo mnoho ikonických modelů včetně prvního Indian Scout. V dalších letech následovaly novinky Chief, Big Chief, Prince nebo Ace. V roce 1936 představil výrobce nádherný inovovaný model Four s novou konstrukcí motoru, u které byl výfuk nad sáním. Objevily se i modely s přístrojovou deskou na palivové nádrži. Vývoj se zastavil až s příchodem druhé světové války, která znamenala pro značku Indian i další výrobce designových motocyklů těžké časy.

Nejrychlejší Indian stále drží světový rekord

Pamatujete si na náš článek, ve kterém jsme pro vás vybrali 10 nejslavnějších motorkářských filmů? V žebříčku nechyběl snímek V zajetí rychlosti (v originále The World’s Fastest Indian), který přiblížil příběh Burta Munroa. Ten se v roce 1967 postavil na plochu Salt Flats Bonneville v Utahu a trhl rychlostní rekord přesahující 305 km/h, který dodnes nebyl překonán.

Munro si svůj slavný rekord střihl na dobře zajetém a upraveném modelu Indian Scout z roku 1920. Motor posílil o přibližně 300 ccm a karoserii vtiskl aerodynamický tvar. Tento šílený kousek tehdy 68letého Novozélanďana se vepsal do dějin a proslavil nejen jeho, ale také značku Indian.

Motorky Indian zažily znovuzrození

Nejslavnější modely motocyklů Indian vznikly v první polovině 20. století a tehdy se jim také nejlépe dařilo. Po ukončení výroby v roce 1953 následovala řada pokusů o oživení značky, ne vždy však byly úspěšné.

Velký návrat legendy měl nastat v roce 1998, kdy sloučením 9 společností vznikla Indian Motorcycle Company of America (IMCA). Otevřela výrobní závod v Kalifornii a obnovila výrobu modelů Scout, Chief a Spirit. Ty začala osazovat motory výrobce S&S Cycle. Už v roce 2003 však přišel bankrot a ukončení výroby, a tak byla budoucnost motocyklů Indian nejistá. Ledy se hnuly o pět let později, kdy novou společnost založila britská Stellican Ltd. Zakoupila aktiva Indian Motorcycle a pustila se do vývoje a výroby nových strojů. Společnost úspěšně vyrábí mašiny Indian dodnes. Nutno podotknout, že dobré ohlasy na nové stroje převažují.

Indian Scout a FTR 1200 – nejoblíbenější modely

V portfoliu motocyklů Indian najdete řadu modelů s tradičním i inovativním designem, a to v různých kubaturách. Nestárnoucí klasikou je samozřejmě Indian Scout, který spojuje tradiční design s velkým výkonem a dobrými jízdními vlastnostmi. Vyniká silným motorem V-Twin o výkonu 94 koní a objemu 1133 ccm. V základu je vybaven pneumatikami Pirelli Night Dragon, které jsou určené pro moderní motocykly z kategorie Chopper/Cruiser.

Z oblíbených modelů rozhodně stojí za zmínku FTR 1200, který byl slavnostně představen v roce 2018. Tento flat tracker inspirovaný legendárním modelem FTR 750 je jako stvořený pro divokou jízdu na silnici. Vyznačuje se sportovním jízdním posedem a výrazným náklonem, který přináší skvělé podmínky pro dokonalé průjezdy ostrými zatáčkami. Výrobce na výkonu nešetřil ani v tomto případě. Hnací silou je motor V-Twin se 120 koňskými silami, objemem 1203 ccm a točivým momentem 115 Nm. Na motorce najdeme špičkové pneumatiky Dunlop DT3 – podobné se používají při jízdě na oválech.

Indian Challenger vás překvapí novými technologiemi

Současný výrobce motocyklů Indian ale nezůstává pozadu ani co se týče využití inovací a nových technologií. Důkazem toho je nová mašina Indian Challenger, která má ve výbavě například majestátní LED světlomety, elektronický tempomat či ABS a bezklíčové zapalování. Třešničkou na dortu jsou pak výkonné 100W reproduktory s dynamickým ekvalizérem nebo nová obrazovka s úhlopříčkou 18 cm a GPS navigačním systémem, který vás dovede do kýženého cíle.

Je libo mašinu s vymazlenými designovými kryty?

Důraz na design a osobitý styl je pro motocykly Indian příznačný už od jejich zrodu. To je zřejmé také u zmíněného modelu FTR 1200, ke kterému si můžete pořídit designové kryty nádrže navržené americkými streetartovými umělci. Na výběr máte z celkem 5 návrhů, které v sobě ukrývají prvky pop-artu, graffiti, plamenných Hot-rodů nebo komiksové tvorby. Výrobce tak myslí na všechny, kteří si chtějí svou mašinu individualizovat a na první pohled odlišit od ostatních.

Pokud patříte mezi obdivovatele legendárních strojů Indian, pořízením některého motocyklu ze současné generace chybu neuděláte. A až vám původní „dunlopky“ nebo „pirelky“ dodávané k mašinám doslouží, ozvěte se – rádi vám dodáme zbrusu nové. V každém případě jízdu na ojetých pneu neriskujte. Vaše motorka i vaše zdraví za investici do nových, kvalitních gum opravdu stojí.

 

Vyberte si kvalitní moto pneu

 

Zdroj fotografie: Ginna Shernoville, Unsplash

Nahoru