Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Stržený závit? Opravte ho v 6 krocích

Problém se strženými závity musí auto i motoservisy řešit dnes a denně. Ke stržení totiž dochází z různých příčin. Kromě školácké chyby v podobě přetočení se může závit poškodit i vlivem nečistot od lepidla, korozí nebo uvolněním a následným vyklepáním. S trochou šikovnosti a s vhodným dílenským vybavením zvládnete opravu strženého závitu i sami. Stačí 6 kroků k tomu, aby závit vypadal zase jako nový a splnil svůj účel na výbornou.

Oprava motorky

Stržený závit můžete opravit pomocí opravné sady se závitovými strunami. 

Kvalitu závitu se nevyplatí podceňovat

Závity v konstrukčních dílech motocyklu nejsou jenom na parádu. Mají za úkol zajistit maximální pevnost a stabilitu pro vložené šrouby, které jsou pro funkčnost stroje zásadní. Pokud dojde k poškození závitu nebo uvolnění šroubů, může závada ohrozit jezdce nebo způsobit závažné poškození motorky. Pouštíte-li se do opravy nebo přestavby motocyklu a máte pocit, že vám v závitech šrouby příliš nesedí, věnujte jejich opravě patřičnou pozornost. Ať už jde o závit na převodovce, karter motoru nebo místa pro vložení zapalovací svíčky, musí být v perfektním stavu.

Oprava strženého závitu pomocí opravné sady

Jednou z možností opravy strženého závitu je použití opravné sady se závitovými strunami. Jde o poměrně univerzální a cenově dostupné řešení, které vám poslouží při opravách běžných typů závitů. Opravná sada obsahuje veškeré nástroje a pomůcky potřebné pro provedení opravy. Zpravidla se jedná o vrták, závitník, nástroj pro vložení nových závitů, odlamovač a samozřejmě sadu závitových strun. Díky tomu nemusíte řešit, jaký průměr vrtáku pro nový závit použít. Opravné sady jsou dostupné nejčastěji pro závity M6 až M10.

1. Stržený závit převrtejte

Vložte do sklíčidla vrtačky vrták z opravné sady a poškozený závit opatrně převrtejte. Vrták má vždy o pár desetin mm větší průměr než poškozený závit (například v opravné sadě M8 najdete vrták o průměru 8,3 mm). Při vrtání je důležité zachovat původní osu závitu a nevrtat nakřivo. Malé díly, které by vám mohly při vrtání „ujet“, raději upevněte do svěráku. Je také důležité pohlídat si hloubku vrtání, která by měla odpovídat hloubce původního závitu.

2. Vyřežte nový závit pomocí závitníku

Po převrtání závitu a očištění otvoru je potřeba vyřezat nový závit pro vložení struny. K tomu se používá závitník, který by se měl před použitím namazat speciálním řezným olejem. Na rozdíl od vrtání nemusíte používat elektrické nářadí, ruční prořezávání bude bezpečnější a nezabere příliš úsilí.

3. Na závitovou vložku naneste speciální lepidlo

Pro zvýšení pevnosti můžete na závitovou vložku (strunu) nanést speciální lepidlo určené přímo na lepení závitů. Tento krok je volitelný, závitové vložky dobře drží a jsou pevné i bez použití lepidla.

4. Pomocí zavaděče vložte závitovou strunu

Součástí opravných sad bývá i zavaděč závitových strun, který je vybavený drážkou. Novou vložku na něj nasaďte tak, aby do drážky na nástroji dobře zapadl její jazýček. Opatrně zavaděč s vložkou přiložte k nově vytvořenému závitu a pomalu šroubujte bez působení velkého tlaku. Jakmile začnete strunu šroubovat do závitu, už zavaděčem neotáčejte zpět – struna by mohla prasknout a museli byste otvor znovu převrtávat.

5. Odstraňte jazýček vložky

Jazýček ve spodní straně vložky, který umožňoval snadné zašroubování pomocí zavaděče, je potřeba odlomit. Proto je součástí strany také odlamovač, který jednoduše zavedete do nového závitu a vyvinutím tlaku jazýček odlomíte. Použít můžete například gumové kladívko. Vylomený jazýček nesmí v závitu zůstat. Můžete jej z dílu vytřepat, případně vytáhnout pomocí magnetu.

6. Otestujte funkčnost opraveného závitu

Po odlomení a vyjmutí jazýčku struny je nový závit připravený k používání. Vyzkoušejte, jestli do něj šroub požadovaného průměru pasuje a dá-li se bez problémů zašroubovat. Doporučujeme používat nové šrouby. Ty původní by mohly mít narušené závity, které by způsobily poškození nově vytvořeného.

Existují i další možnosti opravy strženého závitu

Použití opravné sady představuje zlatou střední cestu, jak problém se strženým závitem vyřešit. Způsobů je vícero, někdy je možné například původní závit jednoduše převrtat a pomocí závitníku rozšířit, takže například z M5 uděláte snadno M6. Ne vždy je však takové řešení technicky možné.

Kromě zmíněných závitových strun se vyrábí i jiné typy vložek, které se liší způsobem konstrukce. Pevnější a preciznější jsou závitové vložky typu Time Sert, které mají tenkou stěnu, ale jejich cena je podstatně vyšší. Nabízí se také možnost díru po strženém závitu zavařit, zabrousit a vyvrtat zcela nový závit. Tento postup však nejde aplikovat u všech materiálů.

Až budete dávat svou mašinu do pucu, dejte pozor, abyste příliš nezabrali a některý ze závitů nestrhli. To se vám může stát i při instalaci doplňků a příslušenství, třeba nových blinkrů nebo přídavných světel. Věříme, že se vám stržené závity budou velkým obloukem vyhýbat. A pokud by vás přece jen potrápily, obraťte se na náš motoservis, kde vám s jejich opravou pomůžeme.

Nezapomeňte ale také na kvalitní pneumatiky na motorku, díky kterým bude jízda na vašem stroji bezpečnější. Pokud si nejste jistí, jaké pneumatiky vybrat, podívejte se nezávislé testy pneumatik.
 

 

Vybrat kvalitní moto pneu

 

Zdroj fotografií: Depositphotos.com

Nahoru