Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Technicky nezpůsobilé vozidlo nesmí do provozu. Víte, kdy je technický stav vozidla nedostačující?

Automobil je během celé své doby životnosti vystavován různým podmínkám, které mají vliv na jeho technický stav. A nejde jen o rozmary počasí, ale také o to, jak se o vozidlo staráte a jakým stylem jezdíte. I sebelepší péče však nezaručí, že se auto nedostane do stavu, v němž na komunikaci podle zákona nesmí. Kdy je vozidlo technicky nezpůsobilé a jaké hrozí postihy při nerespektování zákona?

Nevyhovující technický stav vozu

Před vyjetím na silnici se rozhodně vyplatí zkontrolovat stav vozidla. Víte, v jakých případech je technicky nezpůsobilé?

Pamatujete si, jak vám v autoškole vtloukali do hlavy, že před každou jízdou máte automobil zkontrolovat pohledem? Poučka instruktora nebyla jen nesmyslnou položkou v závěrečném testu. I zběžná kontrola vás může upozornit na špatný technický stav vozidla ještě před návštěvou stanice technické kontroly (STK).

Závady na osvětlení

Osvětlení je na vozidle důležité nejen kvůli vaší bezpečnosti, ale ve velké míře také kvůli bezpečnosti ostatních řidičů. Kontrola správné funkce potkávacích, brzdových a zadních obrysových světel vám nezabere více než minutu a může zachránit nejen vaši peněženku před pokutou, ale také lidské životy.

Vozidlo je v nevyhovujícím technickém stavu i v případě, kdy nelze dálková světla přepnout zpět na potkávací, nebo vlivem jiné závady oslňujete protijedoucí vozy i řidiče před vámi.

Technicky nezpůsobilé vozidlo je i takové, které používá jiná světla, než předepisuje vyhláška. Tím se rozumí především světla jiných barev než barvy stanovené zákonem.

Zasklení vozidla

Bezpečný výhled z vnitřku automobilu je znemožněn i v případě skla prasklého ve stírané ploše, jinak poškozeného na ploše větší než 2 cm, nebo pokud má sklo propustnost světla nižší než 70 %. Ve všech zmíněných případech jde o technicky nezpůsobilé vozidlo.

Únik provozních kapalin

Palivo, olej a další provozní kapaliny bezprostředně ohrožují nejen posádku vozidla a další účastníky silničního provozu, ale také životní prostředí. Před jízdou je tedy kromě kontroly samotného vozidla nutné zaměřit se i na prostor pod autem. Viditelné skvrny mohou naznačovat vážný problém, ale zároveň už zde mohly být před vaším příjezdem. Na únik provozních kapalin by vás měla upozornit kontrolka, nic však nezkazíte, pokud přeparkujete a ověříte si, že skvrna nevznikla závadou na vašem vozidle.

Špatný technický stav pneumatik

Poškození pláště pneumatiky po vnějším obvodu nebo viditelné trhliny jsou závažným nedostatkem, který neumožňuje bezpečnou jízdu. A ani pneumatiky různých rozměrů na jedné nápravě nejsou v provozu přípustné, nejedná-li se o nouzové dojetí.

Postih hrozí také v případě, že hloubka dezénu neodpovídá předpisům. Pro letní pneumatiky je stanovena minimální hloubka dezénu 1,6 mm, u zimních pneumatik 4 mm.

Kvalitní pneumatiky vám vydrží déle!

Vadné brzdy a řízení

Za technicky nezpůsobilé vozidlo je považováno to, které vykazuje závady na brzdovém systému a deformace řídicího systému.

Poškozený výfuk

Netěsnost výfukového potrubí nebo neodborný zásah může způsobit znečišťování životního prostředí a také zvýšenou hlučnost.

Kolik stojí špatný technický stav vozidla?

Prokáže-li se, že technický stav vozidla neodpovídá bezpečnému pohybu na pozemních komunikacích, a nejedná-li se o nouzové dojetí, jde o přestupek, který nelze řešit blokovou pokutou. Řidiči ve správním řízení hrozí sankce 5 000 – 10 000 Kč, připíše se mu 5 bodů v rámci bodového systému a bude mu stanoven zákaz řízení motorových vozidel na 6 měsíců až 1 rok.

Nouzové dojetí

Zákon pamatuje i na situace, kdy špatný technický stav vozidla nemůže řidič nijak ovlivnit, neboť ho defekt nebo jiná závada postihla přímo v provozu. V takovém případě existují výjimky, které umožňují nouzové dojetí. Ty se však nevztahují na poškození automobilu, jež může bezprostředně ohrozit účastníky provozu. Jedná se především o poškození brzd, řídicího systému, čelního skla, obou stran osvětlení či defekt pneumatiky.

Kdy tedy lze vozidlo přesunout k nejbližšímu autoservisu bez nutnosti volání odtahové služby?  

  • Pokud je čelní sklo poškozeno pouze do velikosti 2 cm.
  • Funguje-li osvětlení alespoň na straně u středu silnice.
  • Použijeme-li rezervní pneumatiku, sadu na opravu defektu pneumatiky, nebo disponujeme obutím se systémem nouzového dojetí (tzv. RunFlat pneumatiky).

Vzhledem k tomu, že velká část defektů vozidla se týká nevhodného či opotřebeného obutí, dopřejte svému čtyřkolému miláčkovi i v zájmu vlastní bezpečnosti kvalitní značkové pneumatiky!

 

Zdroj fotografií: Depositphotos.com

Nahoru