Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

3 nejčastější chyby při výběru pneumatik

Protože jediným pojítkem mezi automobilem a silnicí jsou pneumatiky, je na místě dobře vybírat. Přinášíme krátký přehled o tom, jakých nejčastějších chyb se řidiči dopouštějí při výběru nového obutí a poradíme vám, jak se těchto chyb vyvarovat.

Kvalita vs. cena

Mnoho řidičů při výběru pneumatik šetří. Jenže šetří na nesprávném místě. Rozdíl mezi levnou supermarketovou pneumatikou nevalné kvality a pochybného původu a pneumatikou renomované světové značky sice může být při nákupu i několik stokorun, ale vzhledem k tomu, že je to investice na několik sezón, nevyplatí se za každou cenu šetřit. Zmíněné levné pneumatiky totiž leckdy na rozdíl od kvalitního obutí nesplňují základní požadavky na bezpečnost ani na jízdní vlastnosti a takový nákup se nemusí vůbec vyplatit.

Pneumatiky

Neřiďte se při výběru pneumatik pouze cenou.

Nesprávný rozměr, hmotnostní a rychlostní index

Na vůz patří takové pneumatiky, které odpovídají rozměrům uvedeným ve velkém technickém průkazu (TP). Nezapomínejte ani na správný hmotnostní a rychlostní index. Ten hmotnostní udává maximální zatížení jedné pneumatiky a najdete ho v TP hned za rozměrem. Řidič by měl používat na vozidle pneumatiky s minimálně stejným nebo vyšším indexem. Některé vozy je nutné vybavit tzv. zesílenými pneumatikami, označovanými písmeny XL nebo RF. Použitím obutí s nižším indexem výrazně zkracujete jeho životnost.

Rychlostní index označuje maximální rychlost, na kterou je pneumatika při daném zatížení stavěna. Tento údaj může být nižší než v technickém průkazu, v takovém případě ale musí být v zorném poli řidiče viditelně umístěna nálepka či cedulka s uvedenou hodnotou. Podívejte se na přehledný souhrn informací ke značení pneumatik, který vám pomůže zorientovat se v této problematice.

Špatně nahuštěné pneumatiky

Odborníci doporučují kontrolovat tlak v pneumatikách minimálně 1x za měsíc a před každou delší cestou. Z rozsáhlých průzkumů vyplývá, že až 80 % řidičů nemá správný tlak v pneumatikách – přibližně 60 % vozidel má podhuštěné pneumatiky, 20 % automobilů jezdí s pneumatikami přehuštěnými. Mnoho řidičů také zapomíná na kontrolu rezervního kola. Na zjištění, že je rezerva prázdná, už je při defektu zpravidla pozdě. V takovém případě mají nespornou výhodu motoristé, mající ve svých vozidlech systém kontroly tlaku v pneumatikách (tzv. TPMS) a používající RunFlat pneumatiky, na kterých lze ujet ještě několik desítek kilometrů i s defektem.

Správný výběr pneumatik není žádná raketová věda. Jednoduchá rada zní: Vybírejte z prověřených a známých značek a nezapomínejte se o svoje pneumatiky také starat. Tím docílíte toho, že vám budou dobře a dlouho sloužit.

Zdroj foto: Maxpixel.freegreatpicture.com

Nahoru