Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

5 mýtů o pneumatikách

V souvislosti s pneumatikami se stále dokola traduje mnoho omylů. Některým už lidé díkybohu přestávají věřit, některé se ale předávají dál a dál a žijí si svým vlastním životem. Pár z nich se vám dnes pokusíme vyvrátit.

První mýtus – Na zimních pneumatikách můžu jezdit celý rok

Ano, můžete. A pokud bydlíte na trvale zaledněném území, tak vám i přijdou vhod. Nicméně v klimatických podmínkách střední Evropy jsou zimní pneumatiky pro použití v létě nevhodné. Jsou vyrobené z měkčí směsi a v teple ztrácí svoje vlastnosti. Výrazně prodlužují brzdnou dráhu vozu zejména na mokré vozovce, zvyšují o několik desetin spotřebu paliva a více se opotřebovávají. Letní pneumatiky navíc mají oproti zimním jiný dezén, uzpůsobený k odvodu vody, kdežto u zimních je kladen důraz především na dobré záběrové vlastnosti na sněhu a ledu.

Druhý mýtus – Novější pneumatika je lepší než starší

Sami výrobci pneumatik vyvrátili tento mýtus, který před časem vytvořili. Většinou garantují zachování vlastností po dobu nejméně 4 let, někteří i déle. Samozřejmě záleží na skladování, a to nejen u výrobce, ale i u řidičů v době, kdy mají na autě druhou sadu. Pokud je pneumatika kvalitní a dobře uskladněná, vydrží beze změny vlastností několik let. Proces stárnutí nové i dva roky staré pneumatiky tak začíná ve stejnou chvíli, tedy tehdy, když ji začnete používat v běžném provozu. Nové pneumatiky totiž bývají napuštěny speciální konzervační ochrannou vrstvou.

Pneumatika na autěStav pneumatik ovlivňuje jízdní vlastnosti vašeho auta.

Třetí mýtus – Rychlostní index není potřeba sledovat

Ale je a je potřeba mu věnovat pozornost. Tato hodnota nám udává, na jakou maximální konstrukční rychlost je pneumatika stavěna. U letních pneumatik je třeba mít minimálně stejnou nebo vyšší hodnotu, u zimních lze jezdit i s nižší, ale pouze za splnění určitých podmínek (tabulka s hodnotou max. rychlosti v zorném poli řidiče, u nových aut je možné nastavit tento údaj do palubního počítače). Je to z toho důvodu, že při vyšších rychlostech se pneumatiky deformují a zahřívají, což by mohlo mít za následek minimálně horší přilnavost.

Čtvrtý mýtus – Nové pneumatiky stačí pořídit jen na jednu nápravu

Tohle je opravdu nebezpečné. Všechna 4 kola by měla být stejná, se stejnou mírou opotřebení. Pokud budete mít na autě jiné pneumatiky vepředu a jiné vzadu, auto může mít hlavně v krizových situacích nepředvídatelné chování. Ze stejného důvodu se doporučuje i použití stejného typu a modelu pneumatik, na téže nápravě dokonce shodný typ musí být ze zákona. Nechte si poradit v pneuservisu.

Pátý mýtus – Pneumatiky různých značek od stejného výrobce jsou stejné

Nejsou z jednoho prostého důvodu. Mnoho výrobců má v nabídce jak prémiové značky, tak ty levnější ekonomické. Do výroby těch dražších ale promítají svoje poznatky z výzkumu a mohou si dovolit využít například i lepší směsi. U ekonomických modelů, kde se bere ohled hlavně na cenu, nemusí být využito při výrobě totéž, co u prémiových pneumatik.

Doufáme, že patříte mezi svědomité a zodpovědné motoristy a těmto mýtům už nevěříte. A protože na silnicích je potřeba být stále ve střehu, podívejte se také na 6 tipů pro bezpečnou jízdu.

 

Zdroj foto: Publicdomainpictures.net

Nahoru