Vážení zákazníci. Vlivem přetíženosti dopravní společnosti v probíhající zimní sezóně může docházet ke zpoždění doručení Vašich zásilek. Děkujeme za pochopení.

Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

5 pravidel pro bezpečnou jízdu v koloně

I přesto, že na českých silnicích a dálnicích by řidiči měli mít chování v koloně perfektně nacvičené každodenní praxí, setkáváme se stále příliš často s tím, že někteří nedodržují ani základní pravidla jízdy v koloně. Tím ještě více paralyzují už tak hustý provoz. Zopakujme si tedy 5 pravidel pro bezpečné zvládnutí situací typických pro zacpanou komunikaci.

Pravidla jízdy v koloně

Při jízdě v koloně nám rychle docházejí nervy. Je však nutné za každou cenu dodržovat pravidla silničního provozu i pravidla slušnosti, abychom předešli zbytečným škodám či ohrožení na životech.

1. Dodržování bezpečné vzdálenosti

Základní poučka z autoškoly je aplikovatelná vždy a pro zvládnutí prvních okamžiků setkání s kolonou je její dodržování zcela zásadní. Jakmile se vozidlo na dálnici pohybuje rychlostí 130 km/h a vozidla před ním začnou prudce brzdit kvůli koloně, vzdálenost méně než doporučovaných 70 metrů může mít katastrofální následky. Jako pomůcka je často zmiňováno pravidlo dvou vteřin. Tedy projede-li vozidlo před vámi kolem určitého záchytného bodu (dopravní značka, most, výjezd z dálnice,…), odpočítejte dvě vteřiny, po kterých byste měli tento bod míjet. 

Nezapomeňte také, že pro včasné dobrzdění jsou klíčové i kvalitní pneumatiky!

Dodržování bezpečné vzdálenosti platí i při samotné jízdě v koloně. Zvláště v dlouhotrvajícím hustém provozu řidiči ztrácí koncentraci, při popojíždění se věnují jiným činnostem a ani při plynulé pomalé jízdě nemusí včas zareagovat. Nejde o závažné karamboly, ale i drobné nehody mohou další provoz ještě více omezit. 

2. Pruh pro sanitku

Při nehodě na dálnici, ke které míří vozidlo záchranné služby, rozhodují o životech zraněných cenné minuty. Vytvoření třímetrového pruhu pro projetí sanitky je tedy pro jejich záchranu naprosto zásadní. Velkou a bohužel častou chybou řidičů je, že se začnou řadit na správné místo až tehdy, když zaslechnou sirénu. To už ale bývá pozdě a řidič sanitky přichází o další vteřiny, neboť nemůže jet dostatečnou rychlostí, než se všichni opozdilci zařadí. Uličku je třeba vytvářet ihned, jakmile kolonu dojíždíte, a to i tehdy, když vozidla před vámi pravidlo nerespektují. Jakým způsobem se vozidla řadí v České republice?

  • Na dvouproudé komunikaci je pás pro sanitku uprostřed, vozidla se tedy řadí u obou krajů vozovky.
  • Na tříproudé komunikaci se vozidla v levém pruhu řadí k levému kraji vozovky, vozidla v pravém a prostředním pruhu se řadí vpravo a zachovávají dva pruhy v těsné blízkosti. 
  • Na čtyřproudé komunikaci se opět vozidla v levém pruhu řadí k levému kraji vozovky, vozidla třech zbylých pruhů se řadí opět co nejvíce doprava. 

Přečtěte si také, jak se zachovat při dopravní nehodě.

3. Pravidlo zipu

Tzv. zipování je velkým tématem, neboť v každé koloně se vždy najde jedinec nebo i celá skupina řidičů, která pravidla ve zúženém pruhu nerespektuje. Největší komplikace při jízdě v koloně, která končí zúžením, způsobuje snaha o zařazení do pruhu příliš brzy, nedání přednosti vozidlu dojíždějícímu k zúžení a také vynucování zařazení dříve než na konci pruhu. Tyto prohřešky způsobují další komplikace a zpomalení jízdy v koloně a bohužel je toto nevhodné chování často nakažlivé. 

Jízda v koloně končící zúžením má být plynulá, ohleduplná, s dostatečnými rozestupy umožňujícími zařazení vozidel z končícího pruhu. Pravidlo zipu znamená, že vozidla z končícího pruhu se střídají s vozidly v průběžném pruhu tak, aby vždy projelo jedno vozidlo z každého pruhu. Ani gentlemanské chování není při zipování na místě. Pustíte-li před sebe více než 1 vozidlo, zpomalíte tím celý průběžný pruh. Platí také, že automobily v končícím pruhu mají dojet až na jeho úplný konec, aby plynulost provozu nebyla narušena. 

4. Odbočovací pruh

Nekonečná jízda v koloně svádí k využití volného odbočovacího pruhu a k vynucenému zařazení na začátek kolony. Jedná se hlavně o porušení nepsaných pravidel slušnosti, ale také tím můžete zbytečně zbrzdit další řidiče, kteří chtějí odbočovat. V případě již zmíněné sanitky, která může tímto směrem pokračovat, v takové chvíli nemáte kam uhnout. Při dojíždění kolony se vždy zařaďte na její konec a odbočovací pruh nechte průjezdný

5. Světelná komunikace

Zejména začínající řidiči a řidičky mohou v hustém provozu váhat se zařazením do pruhu a vyčkávají déle, než je třeba. Dejte jim bliknutím dálkových světel vědět, že o nich víte a pouštíte je. Je to efektivnější, než být netrpěliví a vjet jim přímo do plechů ve chvíli, kdy se k zařazení rozhodli. Také z pohledu druhé strany, kdy na vás řidič zabliká, jednejte rychle. Řidič, který vám signalizuje, pro to má svůj důvod. Uposlechněte proto jeho výzvu, a to i v případě, že dle pravidel má přednost on. Nezapomeňte také, že jako omluvu za své pochybení či jako poděkování za ohleduplnost je slušné poslat signál bliknutím výstražných světel

Znáte i další pravidla bezpečné jízdy?

A jak jsou na tom vaše pneumatiky? Při náhlém setkání s kolonou oceníte při dobržďování kvalitní obutí s dostatečně hlubokým vzorkem, který vám zaručí co nejkratší brzdnou dráhu. Pokud tedy vaše gumy začínají být sjeté, neriskujte a pořiďte si nové kvalitní pneu.

 

Zdroj fotografií: Depositphotos.com

Tento web používá k poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Nahoru