Brzdy jsou jedním z nejdůležitějších bezpečnostních prvků každého vozidla. Proto je dobré znát rozdíl mezi provozními brzdami a ruční brzdou. Správné používání brzd totiž prodlužuje jejich životnost a šetří váš čas i peníze za opravy. Pojďme se podívat, jak jednotlivé typy brzd fungují a jak je využívat co nejefektivněji.

Pravidelná kontrola a údržba provozních brzd je klíčová pro bezpečnou jízdu i delší životnost brzdového systému.
Provozní brzdy jsou hlavním brzdovým systémem vozidla, ovládaným brzdovým pedálem. Slouží ke zpomalování a zastavení vozu během jízdy. Moderní auta jsou dnes vybavena převážně kotoučovými brzdami, které mají lepší účinnost a lépe odvádějí teplo. Bubnové brzdy, dříve hojně používané, se dnes využívají především na zadní nápravě menších a užitkových vozidel kvůli své nižší ceně a jednodušší údržbě.
Správné brzdění hraje zásadní roli nejen v bezpečnosti, ale i v životnosti brzdového systému. Pokud často prudce sešlapujete brzdový pedál, vede to k rychlejšímu opotřebení brzdových destiček a kotoučů. To samé platí pro nepřerušované brzdění z kopce. Proto je důležité brzdit předvídavě.
Při jízdě je také dobré myslet na délku brzdné dráhy. Ta se výrazně mění v závislosti na rychlosti, stavu pneumatik a povrchu vozovky. Na suchém asfaltu zastavíte mnohem dříve než na mokré silnici nebo sněhu. Kromě toho je důležitá i reakční doba řidiče – mezi momentem, kdy si uvědomíte nebezpečí, a sešlápnutím brzdového pedálu, uběhne několik desetin sekundy, během kterých vozidlo ujede další metry.
Brzdění motorem je šikovná technika, která pomáhá šetřit brzdy i palivo, například při jízdě z kopce. Stačí pustit plyn a podřadit. Jaké jsou hlavní výhody brzdění motorem?
U dvoutaktního motoru se ale brzdění motorem nedoporučuje, protože by mohlo dojít k jeho poškození.

Správné používání ruční brzdy zajišťuje bezpečné parkování a předchází nechtěnému pohybu vozidla.
Ruční, lidově taky parkovací brzda, slouží hlavně k zajištění vozidla při stání. Přesto ji někteří řidiči chybně používají i při nouzovém zastavení, což může vést k zablokování kol a ztrátě kontroly nad vozidlem.

Elektronická ruční brzda se ovládá snadno tlačítkem a často nabízí funkci Auto Hold pro větší pohodlí a bezpečnost.
Při parkování na rovině i v kopci v kombinaci s prvním rychlostním stupněm (u manuálu) nebo s režimem P (u automatu) – zabrání nechtěnému pohybu vozidla a zajistí maximální bezpečnost při parkování.
Nepoužívejte ruční brzdu v nouzových situacích – místo toho využijte provozní brzdovou soustavu a bezpečnostní systémy jako ABS.
Nejste si jistí výběrem brzdových destiček nebo jen řešíte běžnou údržbu vašeho vozu? Pokud jste z Opavy a okolí, v našem autoservisu vám rádi pomůžeme.
Zdroj fotografií: Depositphotos