Defekt pneumatiky patří mezi časté problémy, které mohou řidiče zastihnout během jízdy. Ať už se jedná o hřebík na silnici, ostrý kámen nebo postupné stárnutí pneu, každý řidič by měl vědět, jak v takové situaci správně postupovat. Rychlé řešení defektu vám sice pomůže dostat se z nepříjemné situace, ale je důležité si uvědomit, že každá rychlá oprava představuje pouze dočasné řešení, které vyžaduje následnou odbornou kontrolu a často i kompletní výměnu pneumatiky.
Pokud se necítíte na výměnu rezervního kola, zkuste opravnou sadu na defekty nebo volejte asistenční službu.
Rychlé metody opravy defektu mají své místo především v nouzových situacích:
POZOR! Rychlé opravy nejsou vhodné při poškození bočnice, při velkých řezech nebo když jsou pneumatiky prasklé.
Nejrychlejším řešením je použití sady na opravu defektů. Existuje více druhů a vyznačují se různými vlastnostmi.
Nejjednodušším způsobem je použití těsnicích tmelů. Stačí připojit hadičku k ventilku, stisknout tlačítko a tmel ucpe otvor a současně pneumatiku nahustí. Hlavní výhodou je rychlost a snadnost použití bez potřeby demontáže kola. Používejte tmel ale pouze v případě krajní nouze. Tato metoda je totiž účinná pouze při závadě menšího rozsahu a nepomůže vám při řešení rozsáhlého poškození bočnic nebo většího řezu kdekoliv na pneumatice.
Protože se nejedná o plnohodnotný způsob opravy pneumatiky, musíte následně pokračovat v jízdě rychlostí max 80 km/h a co nejdříve navštívit pneuservis.
Další možností je použití opravné lepicí sady. Její aplikace je sice o něco náročnější než oprava tmelem, ale umožní vám po opravě pokračovat v jízdě běžnou rychlostí. V některých případech je však nutná demontáž kola a také je potřeba nechat následně pneumatiku zkontrolovat v pneuservisu.
Automatická sada na opravu defektu je bezpečná i pro TMPS senzory.
Pokud často jezdíte na dlouhé vzdálenosti nebo do odlehlých míst, kde by defekt mohl znamenat vážný problém, zvažte investici do run-flat pneumatik. Tyto speciální pláště jsou konstruovány tak, že vám umožní pokračovat v jízdě i po defektu ještě dalších 80 km. V podmínkách ČR je to obvykle dostatečná vzdálenost k nalezení odborné pomoci.
Nevýhodou run-flat pneumatik je vyšší pořizovací cena ve srovnání s běžnými pneumatikami. Navíc mohou poskytovat o něco horší jízdní komfort kvůli tvrdším bočnicím. Při rozhodování je třeba zvážit, zda se vám investice vyplatí vzhledem k vašemu stylu jízdy a frekvenci používání vozidla.
Rezerva zůstává nejspolehlivějším řešením defektu pneumatiky. Umožní vám bezpečně pokračovat v cestě bez jakýchkoliv omezení rychlosti nebo vzdálenosti. Výměna kola sice vyžaduje určitou technickou zdatnost, ale není nijak složitá a zvládne ji většina řidičů.
Největší nevýhodou rezervy je, že zabírá v kufru poměrně hodně místa, což může být problém zejména u menších vozidel nebo při převážení většího nákladu. Navíc je nutné pravidelně kontrolovat tlak vzduchu v rezervním kole, protože časem může klesat stejně jako u běžně používaných pneumatik.
Při výměně kola je důležité dodržovat také bezpečnostní pravidla. Vždy:
Nikdy nevyměňujte kolo na dálnici v jízdním pruhu, ale volejte odbornou pomoc.
Každá z uvedených metod má své výhody i nevýhody. Ať už se rozhodnete pro kteroukoliv z nich, nezapomeňte následně svěřit kontrolu obutí vašeho auta do rukou odborníků. Profesionálně provedený servis je totiž jedním ze základních předpokladů bezpečné jízdy, ať už se jedná o pneumatiky, nebo o celý vůz.
Zdroj fotografií: Depositphotos, AZ pneu