Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Škola smyku: ovládněte auto na sněhu a ledu jako profík

Nízké teploty jsou tu, proto vám připomeneme několik užitečných rad, které se hodí při jízdě v nepříznivých podmínkách. I když patříte mezi ostřílené řidiče, sníh a led často způsobí nepříjemné komplikace. Zopakujte si, jak se chovat za volantem, když to na silnici klouže a jak se připravit na smyk.

stříbrné auto na sněhu

V zimě musíme být na silnicích obezřetní dvojnásob a raději sundat nohu z plynu.

Pro ty, kteří jsou na mrazy zvyklí celoročně, je cestování autem v nepříznivých podmínkách „jízdou růžovým sadem“. Pro většinu řidičů je ale takové cestování noční můrou, a to i pro zkušené horaly. Jízda na sněhu vzbuzuje respekt i proto, že pod ním bývá neviditelná vrstva ledu. V takovém případě vždy zachovejte chladnou hlavu a buďte dvakrát tolik obezřetní. Shrneme si, jak na to.

Předvídejte, vytvořte si prostor a jeďte pomalu

Přizpůsobte jízdu stavu a povaze vozovky. To je poučka, která v zimě platí se třemi vykřičníky. Abyste předešli zbytečnému maléru a užili si bezpečnou jízdu, udržujte rozestup ve vzdálenosti alespoň tří aut. Což udělá tak 4 sekundy jízdy. Nesoustřeďte se u toho pouze na vůz jedoucí před vámi, ale dívejte se daleko dopředu a předvídejte situace, které by mohly nastat. Třeba řidiče, který kvůli telefonnímu hovoru přibrzdí daleko před vámi. 

Brzdná dráha je v zimě totiž třikrát delší než za běžných podmínek. Proto jezděte raději:

  • pomaleji, abyste v případě dobrzďování mohli bezpečně zastavit,
  • plynule, abyste předešli smyku,
  • brzděte a přidávejte plyn jen tehdy, když je to potřeba
  • a plynule ovládejte i volant.

Co má vliv na chování auta na sněhu a ledu?

Sníh i námraza mají horší vliv na přilnavost pneumatik, a to i těch zimních. Proto jste to právě vy, kdo plynem nebo brzděním určuje, jakou sílu přenesou pneumatiky na vozovku a jakým směrem pojedete. 

Pokud tedy vaše jízda spíš připomíná tanec, plynule zpomalte, případně zlehka zatáčejte. Nikdy ale nezatáčejte souběžně s brzděním, zvlášť pokud není vaše auto vybaveno systémem ABS. To je v mnoha ohledech výhodou, ale při jeho použití se zároveň prodlužuje brzdná dráha.

Stejně tak je nevyzpytatelný namrzlý asfalt, na kterém toho v krizové situaci moc neuděláte. Na rozbředlém sněhu zase hrozí slushplaning. Větší obezřetnost si žádá i jízda po mostech, které jsou kvůli absenci spodní vrstvy zeminy a většímu vlhku náchylnější k namrzání. Podobně se můžete sklouznout i na silnicích, kde se tvoří sněhové jazyky. 

V nejhorších situacích vám výrazně pomůže správný typ posypu. Posypová sůl rozpouští sníh a na silnici se tak tvoří neoblíbené „bláto“. To je ale pořád příznivější než čerstvě napadaný sněhová nadílka. Štěrk, písek a jiné drti zase zvyšují přilnavost pneumatik na zasněžené nebo zledovatělé vozovce.

auta na zasněžené vozovce

Na sněhu i při ledovce si nechte od auta před vámi rozestup alespoň 4 sekundy. 

Jak zvládnout smyk auta?

Smyk zvládnete, když si dopředu ujasníte, jaký má vaše auto náhon. Tedy na přední nebo zadní kola. Když dojde na nejhorší a vaše auto dostane smyk na sněhu nebo ledovce, ze všeho nejdřív zachovejte chladnou hlavu. Nepanikařte a nedělejte zkratkovité úkony. 

Nedotáčivý smyk

Nedotáčivý smyk představuje situaci, kdy auto nezvládá zatočit a vyjíždí ze své trajektorie ven, nejčastěji do příkopy. Týká se především aut s náhonem na přední kola. V takovém případě:

  • narovnejte řízení a uberte plyn,
  • sešlápněte spojku, než smyk vyrovnáte,
  • a nepoužívejte brzdu, která by podpořila nedotáčivost (použijte ji až po zpomalení a srovnání řízení).

Přetáčivý smyk

K tomuto smyku dochází hlavně u aut s náhonem na zadní kola. Vůz v tomto případě zatočí více, než chcete a může se otočit i do protisměru. Při přetáčivém smyku:

  • uberte plyn a sešlápněte spojku,
  • otočte volant do protisměru zatáčky (tedy kontra)
  • a brzdu opatrně použijte až po srovnání řízení.

Pokud vlastníte auto s náhonem na všechny čtyři kola, chovejte se jako u přetáčivého smyku. 

Co když řídíte automat, který nemá spojku? Jen uberte plyn a srovnejte řízení. Moderní systém už pak vyřadí na neutrál sám. V každém případě platí, že pro bezpečný průjezd zatáčky vždy dopředu zpomalte a projeďte jí plynulým obloukem za postupného stáčení a rovnání řízení.

Bezpečnost v zimě na prvním místě

Před každou jízdou v zimě si svlékněte bundu. Když nedej bože nabouráte, bezpečnostní pásy vás lépe ochrání. Nemějte nasazené ani rukavice, i když máte zmrzlé ruce. Bez nich máte při řízení lepší cit. 

Abyste získali cvik a kolize v reálných situacích zvládali levou zadní, vyražte na postranní silnici bez provozu nebo odlehlé parkoviště. Když chcete brát zimní sezónu zodpovědně, zaplaťte si alespoň jednou za tři roky školu smyku. A těm, kteří se na jízdu ve sněhu necítí, doporučujeme raději zůstat doma. Když už vyjedete, nezapomeňte, že je nutné mít kvalitní zimní pneumatiky i sněhové řetězy, které vám pomohou vyjet každý kopec.

 

Chci kvalitní zimní pneu

 

Zdroj fotografií: Depositphotos

Nahoru