Spojka v autě je klíčovou součástí pohonného systému auta, která zajišťuje plynulý přenos síly mezi motorem a převodovkou. Přestože je často považovaná za samozřejmost, její funkce, správné používání a údržba jsou důležité pro dlouhou životnost vozidla. V tomto článku se blíže podíváme na to, co je spojka, jak funguje, jaké problémy vás s ní můžou potkat a jak je řešit.
Výměna spojky je nutná, pokud je spojkový kotouč (lamela) opotřebená nebo dojde k jinému vážnému poškození.
Spojka je mechanické zařízení, které umožňuje dočasné přerušení přenosu výkonu mezi motorem a převodovkou. Díky tomu můžete hladce měnit převodové stupně nebo zastavit vozidlo, aniž by došlo ke zhasnutí motoru. Spojka je součástí manuálu i automatu, s tím rozdílem, že u automatické převodovky chybí spojkový pedál a rychlosti jsou zařazovány automaticky. My vám tu pro jednoduchost popíšeme především tradiční spojku manuální převodovky.
Spojka se skládá z těchto hlavních částí:
Při sešlápnutí spojkového pedálu dojde k oddělení spojkového kotouče od setrvačníku, což přeruší přenos výkonu z motoru na kola. Tím získáte prostor k zařazení jiného rychlostního stupně nebo zastavení vozidla. Při uvolnění pedálu se spojkový kotouč/lamela opět přitiskne na setrvačník, čímž přenos výkonu obnovíte.
Problémy se spojkou poznáte podle několika typických příznaků:
Pokud některý z těchto příznaků zaznamenáte, je vhodné co nejdříve navštívit servis. Ignorování problému může vést k dalšímu poškození, například převodovky.
Na semaforech nestůjte na spojkovém pedálu, ale vždy zařaďte neutrál. V opačném případě se vaše spojka opotřebuje rychleji.
Životnost spojky se zpravidla pohybuje mezi 100 000 až 200 000 km, ale záleží na stylu jízdy, typu vozidla a kvalitě součástek. Existuje mnoho nešvarů, kterými si ničíte auto. Například nevázaný styl jízdy „brzda-spojka-plyn“ opotřebení spojky značně urychlí. Zde je několik tipů, jak spojku šetřit.
Výměna spojky je nutná, pokud je spojkový kotouč opotřebený nebo dojde k jinému vážnému poškození. Typickým signálem je prokluzování nebo zápach spáleniny.
Cena zahrnuje nejen samotnou spojkovou sadu (lamelu, přítlačný talíř a ložisko), ale i práci mechanika, která je časově náročná. Pokud přesto zaznamenáte jakýkoli problém, co nejdříve vyhledejte profesionální autoservis – jde přece o vaši bezpečnost.
Když je řeč o vašem bezpečí, zkontrolujte si také vzorek na vašich pneumatikách. Není už hloubka dezénu za zenitem? Jestliže ano, neriskujte nehodu ani pokutu a vyberte si nové pneu v našem e-shopu. Najdete tam všechny typy obutí od prověřených výrobců.
Zdroj fotografií: Depositphotos