Vážení zákazníci, rádi bychom vás informovali, že zaznamenáváme náhlý nárůst přepravních objednávek, což se v současné době může projevit prodloužením dodací lhůty zásilek.

Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Spojka v autě: jak funguje a jak poznat závadu?

Spojka v autě je klíčovou součástí pohonného systému auta, která zajišťuje plynulý přenos síly mezi motorem a převodovkou. Přestože je často považovaná za samozřejmost, její funkce, správné používání a údržba jsou důležité pro dlouhou životnost vozidla. V tomto článku se blíže podíváme na to, co je spojka, jak funguje, jaké problémy vás s ní můžou potkat a jak je řešit.

Mechanik opravuje spojku u auta

Výměna spojky je nutná, pokud je spojkový kotouč (lamela) opotřebená nebo dojde k jinému vážnému poškození.

Spojka u auta: co to je a jak se o ni správně starat

Spojka je mechanické zařízení, které umožňuje dočasné přerušení přenosu výkonu mezi motorem a převodovkou. Díky tomu můžete hladce měnit převodové stupně nebo zastavit vozidlo, aniž by došlo ke zhasnutí motoru. Spojka je součástí manuálu i automatu, s tím rozdílem, že u automatické převodovky chybí spojkový pedál a rychlosti jsou zařazovány automaticky. My vám tu pro jednoduchost popíšeme především tradiční spojku manuální převodovky.

Spojka se skládá z těchto hlavních částí:  

    • spojkový pedál – ovládací prvek, kterým řidič auta s manuální převodovkou aktivuje spojku,
    • spojkový kotouč (spojková lamela) – hlavní součást, která přenáší výkon (je umístěný mezi setrvačníkem motoru a vstupním hřídelem převodovky),
    • přítlačný talíř – zajišťuje přitlačení spojkové lamely k setrvačníku motoru,
    • setrvačník – pevný disk spojený s motorem,
    • vypínací ložisko – umožňuje oddělit lamelu od setrvačníku.  

 

 

Při sešlápnutí spojkového pedálu dojde k oddělení spojkového kotouče od setrvačníku, což přeruší přenos výkonu z motoru na kola. Tím získáte prostor k zařazení jiného rychlostního stupně nebo zastavení vozidla. Při uvolnění pedálu se spojkový kotouč/lamela opět přitiskne na setrvačník, čímž přenos výkonu obnovíte.


Přečtěte si také: Jak se naučit jezdit s automatem >>


Jak se projevuje vadná spojka

Problémy se spojkou poznáte podle několika typických příznaků:  

  • Prokluzování spojky: Když spojka prokluzuje, nedokáže přenést výkon z motoru na kola. Příčinou bývá opotřebený spojkový kotouč (lamela) nebo mastnota na jejím povrchu.  
  • Tuhý spojkový pedál: Tento problém může signalizovat poškození vypínacího mechanismu.  
  • Vibrování při rozjezdu: To je často způsobeno nerovností na povrchu lamely nebo přítlačného talíře.  
  • Zápach spáleniny: Může znamenat nadměrné tření, obvykle kvůli nesprávnému používání spojky. 
  • Hluk: Neobvyklé zvuky při sešlápnutí spojky mohou signalizovat problém s ložiskem.  

Pokud některý z těchto příznaků zaznamenáte, je vhodné co nejdříve navštívit servis. Ignorování problému může vést k dalšímu poškození, například převodovky.


Přečtěte si také: 10 nejběžnějších zlozvyků českých řidičů v provozu >>


Noha na pedálu spojky v autě

Na semaforech nestůjte na spojkovém pedálu, ale vždy zařaďte neutrál. V opačném případě se vaše spojka opotřebuje rychleji.

Jak správně používat spojku a předejít problémům

Životnost spojky se zpravidla pohybuje mezi 100 000 až 200 000 km, ale záleží na stylu jízdy, typu vozidla a kvalitě součástek. Existuje mnoho nešvarů, kterými si ničíte auto. Například nevázaný styl jízdy „brzda-spojka-plyn“ opotřebení spojky značně urychlí. Zde je několik tipů, jak spojku šetřit. 

  1. Nezůstávejte s nohou na pedálu: Při stání na semaforech vždy zařaďte neutrál. Držení spojky pod zátěží vede k jejímu zbytečnému opotřebení.
  2. Plynulý rozjezd: Nerozjíždějte se s příliš vysokými otáčkami.
  3. Nepoužívejte spojku jako brzdu: Při stání v kopci používejte ruční brzdu, nikoli „prokluzování“ spojky (zařazení jedničky, kdy je spojka v záběru).  
  4. Přesné řazení: Nepřeřazujte bez úplného sešlápnutí spojky, abyste předešli poškození kotouče nebo převodovky.

Kdy je potřeba spojku vyměnit a kolik to stojí

Výměna spojky je nutná, pokud je spojkový kotouč opotřebený nebo dojde k jinému vážnému poškození. Typickým signálem je prokluzování nebo zápach spáleniny.  

Cena výměny spojky

  • U běžných vozů se náklady pohybují obvykle od 8 000 do 30 000 Kč včetně práce a materiálu.
  • U dražších vozidel nebo sportovních aut mohou náklady přesáhnout i 50 000 Kč.  

Cena zahrnuje nejen samotnou spojkovou sadu (lamelu, přítlačný talíř a ložisko), ale i práci mechanika, která je časově náročná. Pokud přesto zaznamenáte jakýkoli problém, co nejdříve vyhledejte profesionální autoservis – jde přece o vaši bezpečnost.

Když je řeč o vašem bezpečí, zkontrolujte si také vzorek na vašich pneumatikách. Není už hloubka dezénu za zenitem? Jestliže ano, neriskujte nehodu ani pokutu a vyberte si nové pneu v našem e-shopu. Najdete tam všechny typy obutí od prověřených výrobců.

 

Vybrat nové pneumatiky

 

Zdroj fotografií: Depositphotos

Nahoru