Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Umíte odhalit příčinu poruchy brzdového systému?

Brzdový systém patří mezi nejdůležitější bezpečnostní prvky vozidla. Každý řidič by tedy měl umět poznat, že brzdy nejsou v té nejlepší kondici. V tomto článku vám napovíme, jaké jevy při brzdění by pro vás měly být zdviženým prstem, i jak se k brzdám chovat, abyste zbytečně nezkracovali jejich životnost.

problém s brzdami

Brzdy na autě potřebují pravidelný servis. Problémům ale předejdete i jejich správným používáním.

Brzdy musí být v perfektním stavu, aby byl jejich účinek co nejlepší a brzdná dráha co nejkratší. V opačném případě se zvyšuje riziko nějakého nepředvídaného karambolu. I když ale jezdíte plynule a na brzdový pedál nešlapete zběsile, může se vyskytnout závada, kterou je potřeba řešit. Podívejte se, kdy při brzdění zbystřit. 

Brzdy jsou hlučné

Hlučnost brzd je nejčastějším signálem, že s nimi není něco v pořádku. Hučení, pískání a podobné zvuky při brzdění nemusí nutně znamenat problém, který by vyžadoval výměnu některé z komponent. Pokud ale po sešlápnutí brzdového pedálu zaznamenáte neobvyklý hluk, raději nechejte systém co nejdřív zkontrolovat

Příčinou hlučnosti může být:

  • opotřebení destiček (třou se s kotoučem „kov na kov“),
  • poškozená protihluková podložka na nosné desce brzdové destičky,
  • zasekávající se třmen,
  • zkorodované kotouče nebo bubny
  • nebo nečistoty mezi kotoučem a destičkou.

U opotřebení nebo poškození brzdového obložení a kotouče, případně třmene, je nutné součástky vyměnit. Nečistoty nechte vyčistit kompletně v celém systému. V případě koroze záleží na jejím rozsahu.

Vydření povrchu kotouče

Korozi brzdových kotoučů způsobuje i kratší odstávka auta v kombinaci s deštěm, posypovou solí, případně když přijedete na dovolenou k moři a auto necháte týden stát. Za celou dobu nemusí ani kápnout, ale své udělá vlhkost vzduchu a mořská sůl. Při prvním sešlápnutí brzdy pak uslyšíte zvuk obrušující se rzi

Tento jev je zcela přirozený a není potřeba bezprostředně vyhledat autoservis. Lékem na lehkou korozi je mírné zabrzdění několikrát v průběhu prvních stovek metrů jízdy. Při rozsáhlejší korozi vás ale výměna kotoučů a destiček nemine.

Vibrace volantu

Cítíte vibrace ve volantu při brzdění? Příčinou je pravděpodobně nerovný povrch brzdových kotoučů, který se deformuje vlivem opotřebení nebo při přehřívání brzd. Abyste však bezpečně zabrzdili v jakékoliv situaci, musí být tloušťka kotoučů stejná po celém jejich obvodu. Jestliže není, bude nutné vyměnit oba kotouče na nápravě, eventuálně i destičky, které mohou být také poškozené.

vibrace do volantu

Když volant při brzdění vibruje, hledejte příčinu v deformovaných kotoučích.

Auto při brzdění táhne do strany

Pokud auto táhne do strany při jízdě, můžou za to nerovnoměrně sjeté pneumatiky nebo špatně seřízená geometrie. Táhnutí ke straně po šlápnutí na brzdový pedál je ale známkou znečištěných destiček nebo poškozeného třmenu. Příčinou může být i použití brzdového obložení od různých výrobců, a tedy z odlišných materiálů. Jestliže tento jev pozorujete, nechejte si destičky a třmen zkontrolovat, případně vyměnit.

Tuhý brzdový pedál

Dnes už je takřka každé auto na silnici vybaveno posilovačem brzd, díky němuž řidič při brzdění nemusí vyvíjet velký tlak na pedál. Když se tedy dostanete do situace, kdy jde brzdu sešlápnout je stěží, s největší pravděpodobností bude závada právě na straně posilovače. Může se jednat jen o netěsnost nebo uvolnění podtlakové hadice, ale také o poškozenou membránu posilovače, nebo vadnou vývěvu u dieselů.

Porucha některé části systému posilovače brzd však nemusí být jedinou příčinou tuhého pedálu. Způsobit ho může:

  • zaseknutý třmen,
  • znečištěné brzdové destičky
  • nebo nalepení kovových částic na třecí materiál destiček vlivem přehřátí a rychlého ochlazení kotouče.

V každém případě je nutné přijít závadě na kloub a komponenty posilovače, destičky i třmen nechat zkontrolovat a opravit, nebo vyměnit.

Měkký brzdový pedál

Opačným projevem je nedostatečná odezva brzdového pedálu, při jehož sešlápnutí brzdy reagují pomalu. Odpor pedálu je tzv. „houbovitý“ a k zabrzdění je potřeba jeho nadměrný zdvih a síla. Tento problém můžou mít na svědomí bobtnající brzdové hadice nebo jejich netěsnost a únik brzdové kapaliny. Za těchto okolností ihned navštivte servis, kde odhalí přesnou příčinu. Tou může být i netěsnost hlavního brzdového válce a brzdových válců kol, u bubnových brzd i nesprávné seřízení čelistí.

Brzdy v perfektním stavu musí mít i motorka. Poradíme, jak se o ně starat. >>

Brzdový pedál se propadá

K propadu brzdového pedálu dochází při poškození těsnění pístu hlavního brzdového válce nebo uvolnění matice pro jeho upevnění. Nejčastěji je však na vině zavzdušnění brzdové soustavy, které způsobuje přehřívání brzd.  

Ukázkovým příkladem přehřívání je intenzivní brzdění z kopce, po němž se hned na delší dobu zastaví. Tím se brzdy nestačí ochladit, teplo se naakumuluje v brzdové kapalině a po následném rozjezdu a prvním zabrzdění se pedál propadne. Účinnou prevencí je správné používání brzd, čímž prodloužíte i jejich životnost.

Jak si s brzdami užít dlouhé kilometry?

Pokud víte, jak brzdy fungují a jak se k nim při jízdě chovat, bude vám odměnou jejich delší životnost. Co tedy vašim brzdám prospěje?

  • Vyhýbejte se intenzivnímu brzdění. Raději předvídejte a rychlost snižujte plynule. S novými brzdami byste neměli brzdit intenzivně prvních 200 km.
  • Nejezděte stylem brzda-plyn.
  • Při jízdě z kopce si pomáhejte motorem. Přibrzďujte jen krátce a intenzivně.
  • Dopřejte brzdám pravidelný servis.
  • Komponenty brzdového systému nevyměňujte doma v garáži. Tuto činnost přenechte odborníkům, kteří mimo jiné správně vymezí vůle mezi kotouči a destičkami.
  • Jednou za dva roky si nechejte vyměnit brzdovou kapalinu.

Pro bezpečnou jízdu a kratší brzdnou dráhu jsou důležité i kvalitní pneumatiky. Má už váš vzorek něco za sebou? Na nic nečekejte a obujte svůj vůz do nových plášťů, které mají diametrálně lepší jízdní vlastnosti.

 

Pořídit nové pneu

 

Zdroj fotografií: Depositphotos

Nahoru