Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Na co si dát pozor při koupi motorky?

Každý zkušený motorkář vám poradí, abyste při koupi ojeté motorky nepodléhali euforii z nedávného roku výroby a nízkého počtu najetých kilometrů. Tyto parametry vám něco málo prozradí, ale o skutečném stavu motocyklu z několikáté ruky vypovídají velmi málo. Neřeknou nic o tom, zda byla motorka bouraná, jestli se o ni bývalý majitel dobře staral a co všechno bude třeba opravit či vyměnit. Poradíme vám, jak vybrat motorku podle jejího skutečného stavu a co všechno byste měli otestovat při zkušební jízdě.

 Jak vybírat motorku

Líbí se vám? Máme pro vás tipy, na co si dát při koupi motorky z druhé ruky pozor.

Papíry v pořádku

Ještě předtím, než se pustíte do samotné prohlídky motocyklu, zkontrolujte číslo rámu, typ motoru, rozměry ráfků, pneumatiky, jméno majitele a homologaci všech montovaných dílů. Chybí-li nebo nesouhlasí některý z údajů se záznamy v technickém průkazu, ušetříte si další čas. I jiná barva stroje, než je uvedená v TP, vám v budoucnu přinese komplikace. Koupě motorky, která nemá v pořádku papíry, je příliš riziková.  

Víte, jaké dokumenty potřebujete při dovozu motorky ze zahraničí?

Stopy po mechanických opravách

Zaměřte pozornost na všechny části motorky a stopy po svařování, opravách a maskování defektů. Spotřební části motocyklu vás nemusí tolik trápit jako ty, které nevyměníte za pár stovek a mohou vás ve finále stát jako celá ojetá motorka.

Kde hledat škrábance?

Při výběru motorky se soustřeďte i na drobnější oděrky, prasklinky a škrábance. Podle toho, jaké části motocyklu jsou odřené, lze odvodit, zda byly škrábance způsobeny pádem. Pro takový scénář hovoří například poškrábání výfuku, stupaček, brzdových třmenů, spodní strany vidlic, zrcátek a konců řídítek, páček brzdy i spojky.

Provozní kapaliny

Zkontrolujte celý motocykl, zda z jeho součástí neunikají kapaliny. Kontrolu zopakujte i po zkušební jízdě.

Poškozený rám

Spousta komponentů se po menších karambolech dá vyměnit, aniž by to mělo vliv na bezpečnost či funkčnost. Je-li ale poškozený nebo dokonce svařovaný rám, není téměř žádná šance, že by stroj mohl být nadále v požadované kondici. O poškození rámu mohou svědčit nápadně vyleštěná místa.

Lakované části

Oděrky laku samozřejmě ještě neukazují na bouřlivou minulost motorky, ale pokud mají lakované části více odstínů, je třeba zpozornět. Pravděpodobně se někdo snažil zakrýt více než jen vady na kráse.

Brzdový systém

Funkčnost brzd si ověříte zkušební jízdou, ale i pouhým pohledem se leccos dozvíte. U ojeté motorky se dá předpokládat opotřebení destiček, což je normální, ale jsou-li brzdy ohnuté, značí to, že pravděpodobně  došlo k nárazu.

Pneumatiky a kola

Stav pneumatik vypovídá něco málo o tom, jak se bývalý majitel o svého mazlíka staral. Zkontrolujte, zda jsou pneumatiky způsobilé pro provoz, nemají prořezaný vzorek a také se zaměřte na výplet v kolech. Ohnuté nebo chybějící dráty jsou varovnou kontrolkou, že stroj není v dobré kondici.

Důkladně však prohlédněte hlavně ráfky a hledejte praskliny, nápadně naleštěná nebo přelakovaná místa. Umístěte motocykl na stojan, obě kola roztočte a všímejte si plynulosti pohybu i usazení kol ve vidlici.

Přečtěte si také, jak prodloužit životnost motopneumatik.

Kontrola podvozku a řídítek

Ve svislé poloze podržte motocykl jednou rukou za řídítko a druhou se opřete do sedla, abyste otestovali zadní tlumič. Přední tlumič vykoušejte zatlačením do řídítek ve stoje obkročmo. Poté zkontrolujte tlumiče, jestli se na nich neobjevil olej. Pomalu otáčejte řídítky ze strany na stranu a sledujte, zda je pohyb plynulý.

Zkušební jízda

Koupě motorky není záležitost pár stovek korun, udělejte si proto čas na zkušební jízdu, při níž otestujete nejen komfort, ale hlavně vlastnosti a případné nedostatky, které na první pohled neuvidíte. Soustřeďte se na:

  • funkčnost světel (tlumená, dálková, brzdová a směrová), kontrolek a ovladačů
  • zahřívání a zvuk motoru
  • chování při pomalé a rychlé jízdě, v zatáčkách i při zrychlení či zpomalení
  • brzdy při různých situacích
  • řazení na všechny stupně v obou směrech
  • stabilitu na rovném úseku při puštěných řídítkách
  • vibrace kol a podvozku
  • zvuk motoru a další zvuky, které mohou prozradit skrytou závadu
  • opětovné nastartování se zahřátým motorem

Stále nevíte ani po zkušební jízdě, zda je koupě motorky rozumným krokem? Nechte motocykl prohlédnout odborníky ze servisu, kteří odhalí i závady, které jako laik můžete snadno přehlédnout.  A jakmile svou vysněnou motorku z druhé ruky pořídíte, rozhodně nešetřete na koupi kvalitních značkových motopneumatik.

 

 

Zdroj fotografií: Depositphotos.com

Nahoru