Pneumatiky jsou neodmyslitelnou součástí našeho každodenního života, ať už jde o automobily, autobusy či jízdní kola. Jejich využití však sahá mnohem dál, než bychom očekávali – jak na poli dopravního průmyslu, tak i v dalších oblastech lidské činnosti. Přečtěte si zajímavá fakta na následujících řádcích.
Od mise Apollo 11 společnost Goodyear pokračuje v inovacích a vyvíjí návrhy pneumatik pro lunární vozidla. S týmem Lockheed Martin chtějí jako první zavést na Měsíci komerční provoz vozidel s rozšířeným použitím. Projekt by měli finalizovat v roce 2025.
Vynález pneumatiky byl vpravdě převratný. A předběhl svoji dobu. Už v roce 1845 přišel s tímto objevem Robert William Thomson, ale protože v té době nebylo pneumatiky na co obouvat, na vynález se postupně zapomnělo. Až o 43 let později, tedy v roce 1888, získal na vzduchem plněnou pneumatiku patent veterinář John Boyd Dunlop, který pomocí gumové zahradní hadice nafouknuté vzduchem usnadnil svému synovi jízdu na tříkolce.
Dunlop sice se společníkem rozjel výrobu, poměrně brzy však podnikání s pneumatikami zanechal. Později dokonce o svůj patent přišel, protože se objevila informace o Thomsonově prvenství. Dnes je však jedním z nejvýznamnějších světových výrobců pneumatik.
Dnes se s pneumatikami setkáváme prakticky denně. Kromě aut, autobusů či jízdních kol na ně ale můžeme narazit i na místech, kde bychom to opravdu nečekali. Věděli jste, že existují tramvaje na pneumatikách? Jedná se o tramvajové linky bez kolejí (případně se speciální vodicí kolejnicí), které byly nebo jsou nově v provozu třeba v italské Padově či Benátkách, ve francouzském městě Caen, v tureckém Manavgatu či ve velkých čínských aglomeracích.
Dalším odvětvím, které by se bez pneumatik neobešlo, je letectví a kosmonautika. Pro tyto účely se vyrábí speciální, velmi odolné obutí, které musí vydržet ohromné zatížení a rozdíly teplot – mnohonásobně větší než běžné obutí. Pneumatiky pro letadla vyrábí například francouzský gigant Michelin.
Na povrchu Měsíce zanechaly stopy pneumatiky sovětského lunochodu či ocelovo-titanová kola amerického roveru z misí Apollo. Pro další lunární speciály vyvinul Goodyear speciální pneumatiky z pružin. I když materiál použitý na jejich výrobu se od konvenčních pneumatik liší, princip zůstává stále stejný.
Společnost Goodyear dodala pneumatiky pro vesmírnou misi Apollo 11.
Když pneumatiky doslouží původnímu účelu, směřují na recyklaci. Z pryžové drtě zbavené zbytků výztuže se vyrábí například různá gumová těsnění, koberečky do aut nebo protihlukové stěny. V zemědělství se drť používá jako inertní mulčovací materiál. Na použité pneumatiky můžeme narazit i na dětských hřištích v podobě gumových bezpečnostních rohoží.
Stále častěji se s fragmenty pneumatik potkáváme i přímo na silnicích, jelikož se pryžová drť přidává do betonu, nebo asfaltu. Vzniká tak gumoasfalt, který je oproti běžnému asfaltu odolnější vůči tvorbě výmolů a provoz na něm je výrazně tišší díky jeho schopnosti pohlcovat hluk.
Směs asfaltu a pryžové směsi také:
Společnost Michelin Aircraft Tyre dodává pneumatiky pro letecký průmysl po celém světě. Jejími zákazníky jsou komerční i regionální letecké společnosti, ale i vojenské letectvo.
Je patrné, že pneumatiky hrají v našich životech významnou úlohu. Jejich objev nám usnadnil přesuny z místa na místo, ale díky vědcům se podařilo nalézt jim využití i po skončení jejich životního cyklu. Pokud dosloužily zrovna ty vaše, odevzdejte je zdarma na místě zpětného odběru a pořiďte si u nás nové obutí s pořádným vzorkem, aby vás na cestě nic nevykolejilo.
Zdroj fotografií: Goodyear, Michelin