Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Řidiči i chodci, předvídejte! Bezpečnost na silnicích je společná zodpovědnost

Ať si to řidiči připouštějí nebo ne, i oni bývají často v roli chodců. Jejich chování za volantem však často naznačuje, že na tento fakt zapomínají. Chodec ale nemá airbagy a patří mezi nejohroženější účastníky provozu. I ten se však musí chovat zodpovědně. Aby nedocházelo ke zbytečným ztrátám na životech, je potřeba, aby řidiči i chodci byli maximálně obezřetní a předvídali chování druhých.

Chodec je na přechodu pro chodce současně s projíždějícím autem

Absolutní přednost na přechodu pro chodce neplatí. Chodec musí nejprve správně vyhodnotit situaci, aby neohrozil sebe ani ostatní.

Než vkročíte na přechod, pořádně se rozhlédněte

Chodci jsou nejzranitelnějšími účastníky silničního provozu. Proto než vstoupíte na přechod, měli byste vždy pečlivě sledovat dopravní situaci. Častou příčinou nehod je totiž její nesprávné zhodnocení a špatný odhad vzdálenosti a rychlosti vozidla. Nepředpokládejte také, že máte automaticky přednost. Nejtragičtěji dopadají situace, kdy chodec vstoupí do vozovky náhle. Dále:

  • noste reflexní prvky, díky nimž budete vidět, zejména za snížené viditelnosti,
  • zohledněte povětrnostní podmínky, protože na vodě nebo sněhu nemusí auto dobrzdit včas,
  • a buďte opatrní při přecházení víceproudých silnic (samozřejmě přecházejte jen tam, kde k tomu opravňuje dopravní značení).
Víte, že: Šance na přežití chodce při střetu s autem je tím vyšší, čím nižší je rychlost vozidla. To také vedlo k ustanovení maximální rychlosti v obci na 50 km/h. Ovšem ani tato rychlost nezaručuje, že chodec srážku přežije.

Co dělat v případě srážky s chodcem

Pokud dojde k dopravní nehodě, měli byste být co nejlépe připraveni pomoci. Přečtěte si článek Jak se zachovat při dopravní nehodě. Těchto rad využijete nejen při srážce dvou aut, ale i při střetu s chodcem. Doufáme, že takovou situaci nebudete muset řešit, přesto nezapomínejte na povinnou výbavu auta, která vám při nehodě může být cenným pomocníkem.


Přečtěte si také: Naučte své děti projet křižovatkou nebo kruhovým objezdem >>


Chodec nemá absolutní přednost

Chodci někdy zbytečně riskují, protože si myslí, že jsou na přechodu 100% chráněni. To však není pravda. Musí v první řadě sami správně vyhodnotit situaci.

  • Chodec nesmí vstoupit na přechod těsně před blížícím se automobilem.
  • Chodec musí dát přednost tramvaji.
  • Řidič (kromě řidiče tramvaje) je povinen umožnit chodci bezpečný přechod, pokud vidí, že se chodec chystá vozovku přejít. Proto by měl řidič před přechodem zpomalit, aby byl schopen reagovat na náhlé situace.

Jak řidiči, tak chodci musí předvídat a vzít v úvahu hmotnost vozu, typ silnice a mokrý nebo suchý povrch, protože od toho se následně odvíjí i brzdná dráha vozidla. Na ni má vliv také stav pneumatik. Pokud hledáte obutí se skvělými brzdnými vlastnosti na suchém i mokrém povrchu, doporučujeme zvolit značku Continental.


Přečtěte si také: Vyznáte se v pokynech policisty, který řídí provoz? >>


Statistiky dopravních nehod podle druhu v roce 2024

V roce 2024 došlo k bezmála 3000 srážkám s chodcem, z toho v 66 případech došlo ke ztrátám na životě. Zdroj: Policie ČR

Na co vždy myslet v roli chodce i řidiče

  • Vysoká rychlost neumožní řidičům včas zareagovat na náhlou situaci (například vběhnutí dítěte do vozovky).
  • Řidiči na víceproudé silnici musí zastavit, pokud vozidlo v pravém pruhu zastavuje před přechodem.
  • Chodci mají horší odhad vzdálenosti a rychlosti auta v prudkém lijáku, neuvažují o delší brzdné dráze na mokré vozovce.

Stav vozidla a pneumatik

Dobrá ovladatelnost vozu při prudkém brzdění je důležitá až do úplného zastavení vozu. Velký rozdíl je mezi staršími vozy a již novějšími, vybavenými ABS. Důležitou roli hraje také rozdělení brzdné síly mezi přední a zadní nápravou – je nutné, aby všechna kola přenášela maximum možné brzdné síly.


Přečtěte si také: Kontrolky ABS, ASR, ESP – co znamenají a jak vám pomáhají? >>


Statistika dopravních nehod podle zavinění v roce 2024

V roce 2024 došlo k 92 217 dopravním nehodám. Valnou většinu z nich zavinili řidiči motorových vozidel. Zdroj: Policie ČR

Společný cíl: Bezpečné cesty

Podle statistik nehodovosti Policie ČR došlo v roce 2024 ve srovnání s rokem předchozím k poklesu dopravních nehod, resp. usmrcených osob, o 2,9, resp. 3,7 %. K naplnění vize bezpečných silnic máme ale ještě dlouhou cestu. Klíčovou roli hraje předvídání a vzájemná ohleduplnost všech účastníků provozu. Pamatujte: každé rozhodnutí za volantem nebo na přechodu může mít fatální následky. Buďme proto zodpovědní, abychom chránili nejen sebe, ale i ostatní kolem nás.

Důležitou roli v bezpečnosti na silnici hraje také stav vašeho obutí. Nikdy nejezděte na sjetých pneumatikách a raději je vyměňte za nové. S výběrem vám rádi pomohou naši specialisté v AZ pneu.

 

Vybrat nové pneu s hlubokým vzorkem

 

Zdroj fotografií: Depositphotos, Policie ČR

Nahoru