Ať si to řidiči připouštějí nebo ne, i oni bývají často v roli chodců. Jejich chování za volantem však často naznačuje, že na tento fakt zapomínají. Chodec ale nemá airbagy a patří mezi nejohroženější účastníky provozu. I ten se však musí chovat zodpovědně. Aby nedocházelo ke zbytečným ztrátám na životech, je potřeba, aby řidiči i chodci byli maximálně obezřetní a předvídali chování druhých.
Absolutní přednost na přechodu pro chodce neplatí. Chodec musí nejprve správně vyhodnotit situaci, aby neohrozil sebe ani ostatní.
Chodci jsou nejzranitelnějšími účastníky silničního provozu. Proto než vstoupíte na přechod, měli byste vždy pečlivě sledovat dopravní situaci. Častou příčinou nehod je totiž její nesprávné zhodnocení a špatný odhad vzdálenosti a rychlosti vozidla. Nepředpokládejte také, že máte automaticky přednost. Nejtragičtěji dopadají situace, kdy chodec vstoupí do vozovky náhle. Dále:
Víte, že: Šance na přežití chodce při střetu s autem je tím vyšší, čím nižší je rychlost vozidla. To také vedlo k ustanovení maximální rychlosti v obci na 50 km/h. Ovšem ani tato rychlost nezaručuje, že chodec srážku přežije. |
Co dělat v případě srážky s chodcem
Pokud dojde k dopravní nehodě, měli byste být co nejlépe připraveni pomoci. Přečtěte si článek Jak se zachovat při dopravní nehodě. Těchto rad využijete nejen při srážce dvou aut, ale i při střetu s chodcem. Doufáme, že takovou situaci nebudete muset řešit, přesto nezapomínejte na povinnou výbavu auta, která vám při nehodě může být cenným pomocníkem.
Chodci někdy zbytečně riskují, protože si myslí, že jsou na přechodu 100% chráněni. To však není pravda. Musí v první řadě sami správně vyhodnotit situaci.
Jak řidiči, tak chodci musí předvídat a vzít v úvahu hmotnost vozu, typ silnice a mokrý nebo suchý povrch, protože od toho se následně odvíjí i brzdná dráha vozidla. Na ni má vliv také stav pneumatik. Pokud hledáte obutí se skvělými brzdnými vlastnosti na suchém i mokrém povrchu, doporučujeme zvolit značku Continental.
V roce 2024 došlo k bezmála 3000 srážkám s chodcem, z toho v 66 případech došlo ke ztrátám na životě. Zdroj: Policie ČR
Dobrá ovladatelnost vozu při prudkém brzdění je důležitá až do úplného zastavení vozu. Velký rozdíl je mezi staršími vozy a již novějšími, vybavenými ABS. Důležitou roli hraje také rozdělení brzdné síly mezi přední a zadní nápravou – je nutné, aby všechna kola přenášela maximum možné brzdné síly.
V roce 2024 došlo k 92 217 dopravním nehodám. Valnou většinu z nich zavinili řidiči motorových vozidel. Zdroj: Policie ČR
Podle statistik nehodovosti Policie ČR došlo v roce 2024 ve srovnání s rokem předchozím k poklesu dopravních nehod, resp. usmrcených osob, o 2,9, resp. 3,7 %. K naplnění vize bezpečných silnic máme ale ještě dlouhou cestu. Klíčovou roli hraje předvídání a vzájemná ohleduplnost všech účastníků provozu. Pamatujte: každé rozhodnutí za volantem nebo na přechodu může mít fatální následky. Buďme proto zodpovědní, abychom chránili nejen sebe, ale i ostatní kolem nás.
Důležitou roli v bezpečnosti na silnici hraje také stav vašeho obutí. Nikdy nejezděte na sjetých pneumatikách a raději je vyměňte za nové. S výběrem vám rádi pomohou naši specialisté v AZ pneu.
Vybrat nové pneu s hlubokým vzorkem
Zdroj fotografií: Depositphotos, Policie ČR