Potřebujete poradit?
Telefon +420 603 253 535

Vybitá autobaterie v zimě? Žádnou paniku, stačí se řídit našimi radami

Sednete za volant, otočíte klíčkem a ozve se zaškytání nebo hrobové ticho. Zvláště v zimě není tato situace ničím výjimečným. Příčin může být více, ale tou nejčastější je vybitá autobaterie. Čím se akumulátor nejvíce vybíjí, jaký postup odborníci nedoporučují a jak dobít autobaterii správným způsobem, se dozvíte právě zde.

Vybitá autobaterie

Zase nestartuje? Někdy pomůžou kabely, ale především: při správné péči k vybití autobaterie vůbec nemusí dojít.

Nejčastější chyby a okolnosti, které vedou k vybití autobaterie

Nechali jste rozsvíceno

Řidiči automobilů, které nejsou vybaveny signalizací zapnutých světel, a to i těch v interiéru vozidla, mají pro vybití autobaterie zvýšené předpoklady. Občas prostě zapomene každý.

Autobaterii končí životnost

Starší baterie už nepodává stoprocentní výkony a na sklonku jejího života se může stát, že už na další nastartování nestačí. Obzvlášť v zimě a po delší době nečinnosti je pravděpodobnost, že nenaskočí, mnohem vyšší.

Jezdíte krátké vzdálenosti

Jízda po městě, přejíždění pouze do/z práce na krátkou vzdálenost s puštěnou klimatizací a autorádiem, má za následek nedostatečné dobíjení baterky a dlouhodobě také ztrátu její kapacity.

Nastaly mrazy…

Chemické procesy v autobaterii jsou v zimě pomalejší a akumulátor ztrácí schopnost dobíjení, která je při optimálním počasí běžná. Startování v mrazech je pro autobaterii také náročnější a snadno se stane, že tyto podmínky nezvládne a vybije se.  

…nebo naopak velká horka

Parkování na ostrém slunci, které autobaterii přes kapotu extrémně zahřívá, nebo také cestování autem na letní dovolenou na jih, vede ke zrychlení chemických procesů a akumulátor rychleji „odchází“.

Používáte nadbytek doplňkových spotřebičů

Kromě standardních spotřebičů napojených na elektriku z autobaterie řidiči moderních vozidel využívají například připojení telefonu či navigace, vyhřívání sedaček, cestovní kávovary, doplňkové ventilátory a další vymoženosti, které akumulátor vybíjejí. Nezapomeňte, že připojené spotřebiče určité množství energie čerpají, i když jsou vypnuté.  

Co při vybité autobaterii určitě nedělat?

  • Vozidlo neroztlačujte ani netáhněte na laně, i když je technicky možné takto nastartovat. Můžete poškodit motor nebo katalyzátor a z malé nepříjemnosti se vyklube velmi drahá oprava.
  • Pokud vybitý akumulátor zamrzl, nikdy se jej nesnažte v tomto stavu nabít. Hrozí totiž jeho exploze.
  • Zastihl vás problém v noci a nemáte dostatečné osvětlení, abyste autobaterii zkontrolovali? Ať vás ani nenapadne si posvítit zapalovačem. Stejné doporučení platí i pro zapálenou cigaretu v blízkosti baterky. Opět hrozí výbuch!
  • Nad nabíjenou autobaterii se nenaklánějte, vystavujete se nebezpečí poleptání kyselinou.

Nemáte-li možnost autobaterii dobít, nebo si na žádnou netroufáte, přivolejte na pomoc nejbližší autoservis nebo asistenční službu. Určitě vás to vyjde levněji a bezpečněji než neodborný zásah nebo experimentování se startovacími kabely.

Jak dobít autobaterii?

Připojením na nabíječku

Vybila se vám baterie poblíž domova a máte k dispozici nabíječku? Autobaterii jednoduše odpojte a nechte nabít v domácím prostředí. Pohodlným řešením je tzv. inteligentní nabíječka, která rozpozná stav baterie a jakmile je dobití dostatečné, sama se vypne.

Pomocí startovacích kabelů

Startovací kabely vás zachrání, pokud na pomoc přizvete druhé vozidlo s baterií o stejném napětí a s podobným výkonem. Jak dobít autobaterii pomocí startovacích kabelů? Klíčové je dodržení správného postupu:

  • Vypněte motor pomocného vozu a ujistěte se, že se automobily nedotýkají.
  • Jeden konec červeného kabelu připojte na kladný (+) pól vybité autobaterie.
  • Druhý konec červeného kabelu připojte na kladný (+) pól baterie pomocného vozidla.
  • Jeden konec černého kabelu připojte na záporný (-) pól baterie pomocného vozidla.
    POZOR! Neplatí pro vozidla vybavená systémem START – STOP (viz níže)
  • Druhý konec černého kabelu upevněte na blok motoru nebo jiný kovový díl s ním spojený u auta s vybitou baterií (NE k zápornému pólu vybité baterie!)
  • Nastartujte pomocné vozidlo a po chvíli lehce zvyšte otáčky.
  • Zkuste nastartovat vozidlo s vybitou autobaterií. Při neúspěšném pokusu nechte motor pomocného vozidla běžet a opakujte po 10 minutách.
  • Jakmile se autobaterie „chytne“, je čas na odpojení startovacích kabelů. I v tomto případě se musí dodržet předepsaný postup, a to přesně opačný, než při zapojení. Tedy:
  • Odpojte černý konec kabelu nejprve od bloku motoru.
  • Odpojte černý konec kabelu od baterie.
  • Odpojte červený konec kabelu od baterie pomocného vozidla.
  • Odpojte červený konec kabelu od původně vybité baterie.
  • Pro nabití autobaterie se projeďte alespoň půl hodiny plynulou jízdou bez zastavování.

Vozidla vybavená systémem START – STOP

U vozidel se systémem START – STOP se černý kabel nepřipojuje k zápornému pólu, ale na tzv. kostřící bod motoru pomocného vozidla.

Vybití autobaterie lze předejít

  • Pokud víte, že vozidlo bude déle stát bez možnosti automatického nabití při jízdě, doporučujeme autobaterii odpojit od elektroinstalace.
  • Jezděte delší vzdálenosti, aby se baterie stačila nabít. Přesnou vzdálenost nebo čas jízdy vám však nikdo neporadí, protože závisí na více faktorech vč. stáří akumulátoru. Pro tyto informace musíte vyhledat autoservis, kde mohou autobaterii otestovat pomocí příslušných zařízení. Orientační minimální doba nabití autobaterie jízdou se pohybuje kolem 30 minut.
  • Na podzim kontrolujte stav autobaterie, očistěte kontakty i okolí baterie a udržujte ji v suchu, případně navštivte zmíněný autoservis pro klid v duši i za volantem.  

Přejeme vám i vašim autobateriím spoustu energie a šťastných kilometrů. A pokud vyrážíte na zimu do hor, nezapomeňte ani na autodoplňky, které by neměly v zimní výbavě vozu chybět, a na sněhové řetězy.

 

Zdroj fotografií: Depositphotos.com

Tento web používá k poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Nahoru